1

Tråd: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Undrar om någon kan hjälpa mig, steg för steg, att ansluta en usb-hårddisk att använda som NAS till Huawei B593. Jag har prövat men inte på något sett lyckats se den i nätverket trots att jag döpt den i web-interfacet som är ganska enkelt med routern men sen är det stopp för den finns liksom inte.
Tackar på förhand.

2

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

är det trådlöst nät som du inte ser den på ?
eller är det på trådnät som du inte ser den på?


har själv provat det du provar..... men kunde inte se disken trådlöst utan bara på trådnätverk.
det var en router Option så om det var något med den routern eller om det helt enkelt var jag som gjorde fel är osagt,

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Jonny, trådlöst. Tänkt ha den som delvis filserver och som backup.

4

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

aha.......ja jag hade det problemet att disken bara var synlig för dom datorerna som satt på tråd och ej för dom som gick trådlöst... fast i och för sig annan router..... tror det har med säkerhet att göra för annars skulle disken även vara synlig för dina grannar...
men det finns folk här som har den router som du så svar kommer säkert snart.... håll ut smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Lyfter tråden då jag skulle vilja bli instruerad om att kunna nå USB-hårddisken, som sitter i B593:an från min Laptop så kan ni proffs och experter vara snälla och lära en rejält okunnig Spiff att kunna göra det.
Tackar på förhand och snälla, ge mig åtminstånde hint(ar) om tillvägagångssättet.

6

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Funkade för mig...

USB hantering > Serverinställningar: Aktivera FTP och tryck spara.

USB hantering > Användarinställningar : Lägg till objekt


Fyll i Användarnamn och lösenord. Välj USB enhet. Skriv inget i katalog. Ändra Rättighet till läs och skrivbar (om du vill). Tryck på spara.

Skadar aldrig att starta om alla prylar innan du gör nästa steg...

Öppna utforskaren och högerklicka på den här datorn och välj lägg till nätverksplats. Tryck nästa tills du ska skriva i en adress. Skriv "ftp://192.168.1.1" om du har kvar orginal IP-adressen och tryck nästa.
Bocka ur anonym inloggning och skriv in det användarnamnet du valde i USB hanteringen. Tryck nästa och sen färdig så kommer inloggningsrutan upp. Skriv in lösenordet och bocka i spara (om du vill).


Jag har ett annat problem som någon kanske kan svara på. Min (högljuda sk*tdisk) Seagate syns inte i USB hantering någon som vet hur det kan komma sig.
Storleken på partitionen är 1.5tb och filsystemet är NTFS. Det är extern spänningsmatning till den.

7

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Hej,

Jag försöker att göra samma sak, men det verkar inte som att mina USB-portar är aktiverade för jag får ingen spänning på uttagen. Någon som upplevt samma sak och vet hur man aktiverar dem?

/Andreas

8

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

är det en operatörslåst router eller har du köpt den löst ?

ibland är vissa funktioner avstängda för att minska supportsamtalen.

men kolla firmware versionen om det hjälper annars.

9 Senaste redigerad av andreas.hallberg (2013-05-09 14:14:26)

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

G-Man skrev:

är det en operatörslåst router eller har du köpt den löst ?

ibland är vissa funktioner avstängda för att minska supportsamtalen.

men kolla firmware versionen om det hjälper annars.


Det är en Telia-router som är levererad med min Volkswagen (dvs den sitter monterad i bilen), men jag tror inte att Telia/VW-routrarna har annan setup än de vanliga Telia-routrarna. Om jag inte har förstått fel så har de vanliga Telia-routrarna USB-portarna aktiverade, eller?

Jag har laddat in den senaste filen som fanns att hitta på telia.se. Är det både Firmware och GUI eller bara GUI?


Mvh

Andreas


Jag har fått min router utbytt mot en ny och där fungerar USB-portarna. Då återstår den första frågan som även jag är intresserad av, går det att ansluta en USB-disk och använda den som NAS (dvs via UPnP) och inte via FTP?

/Andreas

10

Sv: Ansluta (USB)hårddisk till Huawei B593?

Jag försöker använda ett Kingston Datatravel G3 16GB USB-minne som extradisk direkt i routern och sedan köra FTP mot den, men jag har stora problem med åtkomst.
Dels så kan jag inte kopiera hela strukturer (en mappstruktur med 267 antal undermappar & totalt ~1.800 filer på ~5,5 GB), efter att den jobbat en stund & ha skapat ett antal mappar så får jag följande felmeddelande
http://forumbilder.se/CE9A9/felmeddelande-ftp.jpg

Jag kan inte heller radera hela strukturen, utan lättaste sättet är att sätta minnet i datorn & göra detta.

Mig veterligen kan jag inte tala om nånstans nånting om hur FTP'n ska fungera?
Några tips? På datorn kör jag Win7 Enterprise och har mappat upp FTP'n i Utforskaren.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2