1

Tråd: Tiny kopplar ej mot modemen

Håller på med mitt projekt lantställe, och har kommit så långt att modemen tar emot signaler fint! Både E392 (med Telia och Telenor abonnemang) samt Tele2s 4G modem.

Så, nästa steg blir att försöka fördela ut access, och därför tog jag med min Dovado Tiny. Den har nog varit låst på 3 förut, men jag kan ju ange egna APN'er.

Sagt och gjort, in med modemen i routern, och vad jag än gör så misslyckas initieringen.

Jag vet att APN'erna är rätt, och självklart har jag angivit att det är USB modem. PINkoderna är också rätt.

Vad kan vara fel?!

Användare som bara vill att det skall funka...

2

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

jonash skrev:

Håller på med mitt projekt lantställe, och har kommit så långt att modemen tar emot signaler fint! Både E392 (med Telia och Telenor abonnemang) samt Tele2s 4G modem.

Så, nästa steg blir att försöka fördela ut access, och därför tog jag med min Dovado Tiny. Den har nog varit låst på 3 förut, men jag kan ju ange egna APN'er.

Sagt och gjort, in med modemen i routern, och vad jag än gör så misslyckas initieringen.

Jag vet att APN'erna är rätt, och självklart har jag angivit att det är USB modem. PINkoderna är också rätt.

Vad kan vara fel?!

Korrigerar! Nu har jag WiFi via Tinyn, med Telenor abonnemanget och min upplåsta E392 som jag fick då jag skaffade Telias kontant-abonnemang.

Då återstår varför inte Tiny och Tele2 gillar varandra...? Tele2 modemet heter E3276. Tankar?

Användare som bara vill att det skall funka...

3

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

står det på dovados sida att modemet stöds, och du har rätt firmware för det ?

4

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Att köra med 3276 är överkurs. Tele2 sim ska funka lika bra i E392.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

jonasolof skrev:

Att köra med 3276 är överkurs. Tele2 sim ska funka lika bra i E392.

Tyvärr inte vad det verkar. Händer ingenting i kontrollpanelen Mobile Broadband, den hittar inte Tele2. Så fort jag sätter SIMkortet i E3276 och kör Tele2s kontrollpanel så funkar det.

Måste jag eventuellt låsa upp E392 modemet med Tele2s SIM i? Jag låste ju upp det från början med Telenor SIM i (inte Telia trots att det är låst till Telia från början s.a.s)

Användare som bara vill att det skall funka...

6

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Du bär ladda ned telenors dashboard. Sök här på forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Senaste firmware enligt Dovados sida verkar vara 6.2.2

Senaste firmware enligt 3:s hemsida är 6-2-0-3
Och laddas ned här.

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Te … em-router/
6.2.0 verkar vara den sista som stödjer modem.

Eftersom routern är olåst så hade jag  provat uppgraderingen från dovados hemsida först.

Enligt dovado så ska modemet e3276 stödjas fom version 6.1.3 så det borde fungera med tres senaste programvara också.
http://www.dovado.com/index.php/sv/support/modem

8

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Dovado har visat Tiny med E3276 för ett halvår sedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

jonasolof skrev:

Dovado har visat Tiny med E3276 för ett halvår sedan.

Rackarn, jag har 5.0.17 i Routern bara, och dessvärre så funkar inte firmwareuppgradering via WiFi och jag har ingen USB eller Ethernet kabel med mig...

Får uppgradera när jag kommer tillbaka till Sthlm.

Användare som bara vill att det skall funka...

10

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

jonash skrev:
jonasolof skrev:

Dovado har visat Tiny med E3276 för ett halvår sedan.

Rackarn, jag har 5.0.17 i Routern bara, och dessvärre så funkar inte firmwareuppgradering via WiFi och jag har ingen USB eller Ethernet kabel med mig...

Får uppgradera när jag kommer tillbaka till Sthlm.


Va har de tagit bort den funktionen?
Det fungerade utmärkt på 3GN.

Hittade detta nu.
http://www.tre.se/Global/2012/Kundservi … indows.pdf

Är du säker på att det inte går?

11

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Andy78 skrev:

Hittade detta nu.
http://www.tre.se/Global/2012/Kundservi … indows.pdf

Är du säker på att det inte går?

Den versionen funkade att uppgradera till viw WiFi, men om jag laddar ned Dovados egen senaste version 6.2.4, så kan jag ej ladda in den.

"Product Name: TINY
Serial Number: 16a6189e74
Product Number: 6291103270313
LAN MAC-address: 00:16:A6:18:9E:74
WAN MAC-address: 00:16:A6:18:9E:75
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: Uploaded file was in an incorrect format
USB Modem: -
Firmware Revision: 6.1.1-3.7844 official
Firmware build date: 2012-09-11T09:56:28Z "

Undrar om det är för att det varit ett "3-modem" som låsts upp som gör att jag ej kan skicka in Dovados egna mjukvaror. Skumt är det. Och det är irriterande,m för jag kan inte testa med Tele2s modem i Routern...grr..

//Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

12

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Du kan nog inte använda den från dovados sida då din är tre brandand.

Fungerar det inte med 6-2-0-3 från tres hemsida?

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Te … em-router/

Enligt guiden så ska det gå att uppgradera via Wifi.

13

Sv: Tiny kopplar ej mot modemen

Från och med version 6.2.0, så finns det möjlighet att köra Live Upgrade, vilket betyder att man slipper tanka ner mjukvaran manuellt. Man loggar in i menyn och klickar på uppgraderingsknappen så hämtar routern filen direkt från vår server.

Tack