26

Sv: Telenor nya abb - usch

De utelämnar bara tiden du kan steama så de är nog rätt skadefria där.

27 Senaste redigerad av plun (2013-05-02 20:36:46)

Sv: Telenor nya abb - usch

Tjau.... "utbud och efterfrågan".

Just nu så stundar då den största streamingfesten som man någonsin skådat och den kommer via Samsung Galaxy S4 samt förhoppningsvist HTC One (dvs 4G-lurar).  Betyder "multum" för operatörerna.

Sitter man sedan med ett abb så är det bara att beskåda vad som händer.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

28

Sv: Telenor nya abb - usch

Tur att jag låg på när vi skulle bygga fibernät här så det blev något av.
Många hade 4G som motargument eftersom det inte krävde någon uppgrävning av gatorna och gav lika höga hastigheter då vi har en fiberförbunden Net4Mobility 4G mast precis jämte området. Skulle varit lättare att argumentera emot det nu när priserna skjuter i höjden och datamängden minskar till nivåer så man inte vet vad man ska ha 4G till. Streaming är ju helt uteslutet iallafall.

29

Sv: Telenor nya abb - usch

Jaha Telenor är nu lika kassa som den statliga jätten. När mitt bindningstiden på mitt abonnemang går ut 2015 blir det till att gå tillbaka till adsl. Kul - knappast med tanke på att jag inte kan få någon högre hastighet alls den vägen.
F.ö. är det ju uppenbart att det råder oligopol på mobilt bredband också i Sverige. Precis som på bensin. Våra släpphänta myndigheter gör inte ett skit åt saken.
Sist men inte minst: SKÄMS Telenor!!

30

Sv: Telenor nya abb - usch

Den stora frågan är när 3 och Tele2 bytar också prsimodell.
Trycket på deras nät lär ju öka rejält nu när även Telenor har strypt datamängden helt horribelt.
Det verkar som Telia och Telenor helt riktar in sina abonnemang på surfplattor och mobiler nu.
En datamängd  på 10-12 gig data i månaden är helt löjligt lågt när man har några datorer i familjen, ska inte vi få samma tillgång till internet som ex dom som har tillgång till fiber och ADSL??.
Dom har precis dödat mobilt bredband och även routerförsäljningen för vem vågar köpa en ny 3/4G router för närmre 1000-1100 då tänker jag ex på Dovado.

31

Sv: Telenor nya abb - usch

Visst kan en volym på 10-12 Gb vara väldigt låg om man är många om den men någon naturlag som säger att mobilt bredband skall leverera samma kapacitet som Xdsl och fiber finns inte. Tvärtom säger även naturlagarna att det aldrig kommer att bli möjligt. Bottom line: har Du stora volymkrav gäller (ev. Xdsl) men fr.a fiber. Har Du inte tillgång till detta får Du flytta eller ändra vanor. Mobilt bredband är inte framtiden för hög förbrukning. Kapacitetsstrypningen av mobila bredband kommer att fortsätta eftersom systemen tekniskt sett är överutnyttjade med de krav många ställer idag.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

32

Sv: Telenor nya abb - usch

Ok så vi som bor utanför städerna som inte har tillgång till Fiber eller *DSL ska ändra våra vanor eller flytta, då tycker jag att dom som bor inom ett område som har tillgång till Fiber eller *DSL ska max få ha 10 till 12 gig data i månaden eftersom det finns bättre alternativ.

33

Sv: Telenor nya abb - usch

Visst kan det finnas platser där näten är överbelastade idag men på de platserna finns det alternativ. Här i bushen är det knappast fallet. Jag förväntar mig inte 100Mbit+ utan hyffsat stabilt 5-10Mbit med ok ping allt över är rätt så meningslöst.. Säg 10Mbit med 250Gb till fri data för ca 400kr det skulle jag nappa på direkt. Blir alla som telia o telenor får jag väl ställa mig o gräva fram den trasiga telekabeln som kunde ge mig upp till 2Mbit adsl..... suck

34

Sv: Telenor nya abb - usch

thomson69 skrev:

Den stora frågan är när 3 och Tele2 bytar också prsimodell.
Trycket på deras nät lär ju öka rejält nu när även Telenor har strypt datamängden helt horribelt.
Det verkar som Telia och Telenor helt riktar in sina abonnemang på surfplattor och mobiler nu.
En datamängd  på 10-12 gig data i månaden är helt löjligt lågt när man har några datorer i familjen, ska inte vi få samma tillgång till internet som ex dom som har tillgång till fiber och ADSL??.
Dom har precis dödat mobilt bredband och även routerförsäljningen för vem vågar köpa en ny 3/4G router för närmre 1000-1100 då tänker jag ex på Dovado.

Om en månad kommer Tele2 och ytterligare en månad så kommer även Tre efter. Det var spik en månad mellan Telia och Telenor. Slump? Knappast!

Någon form av överrenskommelse ligger ju absolut bakom. Det är uppenbart. Aldrig i livet att Telia och Telenor skulle ge bort marknaden till Tre och Tele2.

För övrigt så såg jag precis att telenorägda bredbandsbolaget fortfarande har kvar vettiga priser. Undrar hur länge det varar...

35

Sv: Telenor nya abb - usch

mbb med 10/10 mbit anser jag ok.
sedan en ping på under 50m$
det är vad jag anser är bredband som minimått.

pts 1mbit ner och 0,0003 mbit upp med en ping på högst 800ms är inte bredband anser jag...
leverera detta till alla i regeringen, så blir det nog ändring.

36

Sv: Telenor nya abb - usch

Husknuten skrev:
thomson69 skrev:

Den stora frågan är när 3 och Tele2 bytar också prsimodell.
Trycket på deras nät lär ju öka rejält nu när även Telenor har strypt datamängden helt horribelt.
Det verkar som Telia och Telenor helt riktar in sina abonnemang på surfplattor och mobiler nu.
En datamängd  på 10-12 gig data i månaden är helt löjligt lågt när man har några datorer i familjen, ska inte vi få samma tillgång till internet som ex dom som har tillgång till fiber och ADSL??.
Dom har precis dödat mobilt bredband och även routerförsäljningen för vem vågar köpa en ny 3/4G router för närmre 1000-1100 då tänker jag ex på Dovado.

Om en månad kommer Tele2 och ytterligare en månad så kommer även Tre efter. Det var spik en månad mellan Telia och Telenor. Slump? Knappast!

Någon form av överrenskommelse ligger ju absolut bakom. Det är uppenbart. Aldrig i livet att Telia och Telenor skulle ge bort marknaden till Tre och Tele2.

För övrigt så såg jag precis att telenorägda bredbandsbolaget fortfarande har kvar vettiga priser. Undrar hur länge det varar...


Är det PTS som kan kolla upp detta om kartell/överenskommelse?
Personligen tycker jag att dom inte ska komma undan med detta.
Jag tycker inte att man kan höja till dessa priser utan att motivera beslutet.
Har dessa bolag kommit på någon form utav revolutionerande teknik som gör att det räcker med 10-12 gig datatrafik och att dessa motsvarar dom tidigare 40-80 gigen ??

37

Sv: Telenor nya abb - usch

Kolla detta på Telenor  http://www.telenor.se/foretag/foretag/p … total.html
Maximal hastighet och kapacitet
Företag Total är vårt mest kraftfulla mobila bredband. Du surfar upp till 80 Mbit/s via 4G vilket är 10 till 15 gånger snabbare än en 3G-uppkoppling. Med den höga hastigheten kan du enkelt medverka på videokonferenser och smidigt hantera streaming via den trådlösa uppkopplingen. Och du behöver inte oroa dig för surfvolymen, i det här abonnemanget ingår 100 GB/månad.
349 kr

38

Sv: Telenor nya abb - usch

thomson69 skrev:

Kolla detta på Telenor  http://www.telenor.se/foretag/foretag/p … total.html
Maximal hastighet och kapacitet
Företag Total är vårt mest kraftfulla mobila bredband. Du surfar upp till 80 Mbit/s via 4G vilket är 10 till 15 gånger snabbare än en 3G-uppkoppling. Med den höga hastigheten kan du enkelt medverka på videokonferenser och smidigt hantera streaming via den trådlösa uppkopplingen. Och du behöver inte oroa dig för surfvolymen, i det här abonnemanget ingår 100 GB/månad.
349 kr


" 4G täckning över hela Sverige " står det på Telenors hemsida...

Så de har bättre täckning än Net 1 helt plötsligt ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

39

Sv: Telenor nya abb - usch

thomson69 skrev:

Kolla detta på Telenor  http://www.telenor.se/foretag/foretag/p … total.html
Maximal hastighet och kapacitet
Företag Total är vårt mest kraftfulla mobila bredband. Du surfar upp till 80 Mbit/s via 4G vilket är 10 till 15 gånger snabbare än en 3G-uppkoppling. Med den höga hastigheten kan du enkelt medverka på videokonferenser och smidigt hantera streaming via den trådlösa uppkopplingen. Och du behöver inte oroa dig för surfvolymen, i det här abonnemanget ingår 100 GB/månad.
349 kr

Varför överhuvudtaget bry sig om Telenor och försöka ta ett företagsabonnemang för att få mer data? Har man företag så är det bättre att skaffa Tele2 XL 4G för 349kr/mån+moms och få OBEGRÄNSAT med data. Telenor hör till det förgångna tillsammans med mut-Telia.

40

Sv: Telenor nya abb - usch

Discover skrev:
thomson69 skrev:

Kolla detta på Telenor  http://www.telenor.se/foretag/foretag/p … total.html
Maximal hastighet och kapacitet
Företag Total är vårt mest kraftfulla mobila bredband. Du surfar upp till 80 Mbit/s via 4G vilket är 10 till 15 gånger snabbare än en 3G-uppkoppling. Med den höga hastigheten kan du enkelt medverka på videokonferenser och smidigt hantera streaming via den trådlösa uppkopplingen. Och du behöver inte oroa dig för surfvolymen, i det här abonnemanget ingår 100 GB/månad.
349 kr


" 4G täckning över hela Sverige " står det på Telenors hemsida...

Så de har bättre täckning än Net 1 helt plötsligt ?

operatörerna räknar tex in 3g 2g i sin täckning då det går att skicka data på detta som fallback... dvs 100mbit 4g blir 0,0096mbit gprs och du har obegränsad trafik med 9600bit/sekunden :-)

41

Sv: Telenor nya abb - usch

equinoxe skrev:
thomson69 skrev:

Kolla detta på Telenor  http://www.telenor.se/foretag/foretag/p … total.html
Maximal hastighet och kapacitet
Företag Total är vårt mest kraftfulla mobila bredband. Du surfar upp till 80 Mbit/s via 4G vilket är 10 till 15 gånger snabbare än en 3G-uppkoppling. Med den höga hastigheten kan du enkelt medverka på videokonferenser och smidigt hantera streaming via den trådlösa uppkopplingen. Och du behöver inte oroa dig för surfvolymen, i det här abonnemanget ingår 100 GB/månad.
349 kr

Varför överhuvudtaget bry sig om Telenor och försöka ta ett företagsabonnemang för att få mer data? Har man företag så är det bättre att skaffa Tele2 XL 4G för 349kr/mån+moms och få OBEGRÄNSAT med data. Telenor hör till det förgångna tillsammans med mut-Telia.

Tills de fullföljer sin del av kartellen, ja...

42

Sv: Telenor nya abb - usch

Till fr.a thomson69: grundproblemet är - som de flesta på detta forum borde veta vid det här laget - att det är så väsentligt mycket dyrare att förse klienter utanför tätorter med "tätortsprestanda" att ingen är beredd att betala. Inte Du, inte jag och inte någon annan heller - tyvärr. Inte ens 4G-baser med hög kapacitet är möjliga om dessa inte får anslutning till fiber - som inte heller någon vill/kan betala eftersom kostnaden per klient blir så mycket högre än i en tätort där kostnaden kan fördelas på betydligt flera. Samma sak som med vatten och avlopp - bor Du utanför tätorten får Du själv stå för kostnaden både för att borra brunn och att ordna en godkänd (och numera) ofta rejält dyr avloppsanläggning. 10 km från närmaste större tätort och 6 km från närmaste mindre "by" i centrala Västergötland och man får vara lycklig - och nöjd - med 1-2 Mb med Net1 och utan strömmande media - fast med ett tak på 30 Gb...... Inget jag gillar men det fungerar ändå utmärkt t.o.m för ett mindre företag och med 3 fasta telefoner på samma lina.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

43 Senaste redigerad av Discover (2013-05-03 18:11:15)

Sv: Telenor nya abb - usch

Svar till Vox medievalis

Jag som bor inne i stan skulle gärna bo på landet, ser många fördelar mot att bo i stan - även vintertid.
De flesta av er som bor på landet kliar sig nog på huvudet nu och undrar VARFÖR :-)

Och du, + 1 till din text !

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

44

Sv: Telenor nya abb - usch

det byggs inte i mindre städer, fast det finns fiber fram till masten.
allt finns där, mast, hus, fiber, el. istället har masten fortfarande endast 3,6mbit fast det inte ens finns adsl i området.
men 1mil bort, samma saker finns där, men alla i området har tillgång till adsl - där byggs 2600mhz 4G, fast det bara finns under 1/5del så många hushåll inom räckvidden för 2600.

istället rullar man ut 4G cat 4 där det redan finns fiber i alla bostäder i området, dvs det är ingen som har mobilt bredband  som enda källa för internet.

jag är ganska säker att alla redan har mbb där det ej finns tex adsl, finns ingen konkurans om kunderna, och ingen motivation att bygga snabbare mbb. för man får inte fler kunder av det, men där det finns adsl, fiber och mbb, där är konkuransen mellan bredbandsleverantörerna stenhård och där byggs det febrilt tom täckning i bostäderna.

kontentan som jag ser det,
ingen konkurans = ingen mening att bygga ut då det bara finns ett alternativ kunderna komme oavsett.


förde hårda disskutioner med telia om utbyggnad av adsl i ett område, pga att det saknades och det fanns många företag där som alla nu körde med uppringt modem med telia. 40 öre i minuten * 60sekunder * 20tal företag med dedicerad telefon abg för bb * 8timmar * 200dagar = kassako.

det ordnades med en bredbandsleverantör som levererade ~2mbit för 1000:-/månad.
ingen kör nu med uppringt smalband längre, alla avslutat sina telia abg.
tre månader efter detta monterade telia adsl samt levererade detta för 500:-/månad.
fanns inget planerat att bygga innan alla sa upp sina modem abg ! jag är 100% säker.