1

Tråd: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

Hej!

Många med mig har krångel med Dlink DWR-923 och har sökt ersättningsprodukt...

AVM 6840-lte fungerar alldeles strålande med Telenor på 2600 bandet
Använder även Cellip IP-telefoni utan problem med AVMs inbyggda SIP klient

Lite dyr men väl värd sitt pris!

Testad version:
FRITZ!Box 6840 LTE

FRITZ!OS 05.50
Firmware version: 105.05.50

2

Sv: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

Hej!

Betyder det att du använder Telenors IP telefoni?

//Johan

3

Sv: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

Hej!

Nej jag använder Cellip

***
Tyvärr så lämnar inte Telenor ut lösenordet till sin IP-telefoni tjänst annars skulle jag ha använt det! för i mitt abonnemang hos Telenor ingår IP-telefonin...

Btw...Om det är nån som vet hur man får tag i Telenor's IP-telefoni lösenord så testar jag gärna mot AVM routern

4

Sv: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

jag har samma tjaffs med bredbandsbolaget om deras ip tele som man får via fibern.
Dom vägrade lämnaut lösen/inloggning, och då röck jag ur deras ip adapter, inga samtal in = inga pengar åt dom... :-)  vasse go.
blev grymt förbannad ochså då dom sålde nummret till div telesäljare, ringde dygnet runt på skiten.

så cellip, och inga säljare, och funkar med allt - vad mer kan man begära :-)
flyttade även över telia nummret m.m. så nu har man det även i mobilen via sip :-)


man få fram lösen om man paketsniffar anslutningen, då när jag testade så var det ej vanligt sip, utan en specialare med stängd källkod som bara funkade med vissa saker, och få stödde det även.
sedan efter lite trix fick jag igång det, med blev utkastad från bbb telefoni, så var ej poppis.
kontentan är, får man det att funka så krävs total kloning av id m.m. och det är inte värt arbetet.
anledningen var bla enl utsago att det ej skulle gå att ringa på andras nummer osv.
-slut-

hehe

5

Sv: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

Den senaste versionen av AVM6840 har även stöd för LTE 1800.

Kul att du prövat med ip-telefoni. idag sökte jag lösning på ett annat problem för folk som har dålig GSm täckning inomhus. AVM6840 har ingång för vanlig fast telefoninje. Routern i sig är också  en basstation för Dect, dessutom kan man använda ios eller android över wifi för att ansluta till fasta nätet. Men nätet behöver ju inte vara fast.  Man kan ansluta en GSM burk med ingång för analog telefon till AVM6840. Har man sedan yttre riktantenn för 900 bör man kunna få signal. Fast håller med om att cell ip är en snyggare lösning.

Hur funkar det när folk ringer upp dig?

Om du anslutet en av AVMs decttelefoner eller en smartphone, då över wifi, kan du köra ip telefoni då? Vitsen vore att ha en smidig övergång till hemmatelefoni fast GSM täckningen är dålig inomhus.

PS det finns AVM telefonappar för iphone och android. disclaimer: jag är novis på iptelefoni men villa mig mer om vad AMV routrarna klarar i telefoniväg. I Tyskland är alla kringfunktionerna med telefoni ett starkt försäljningsargument.

AVM6840 kostar ca 300 euro, kanske lite mer i Sverige. NETCOM4G100W det dubbla (599 i Belgien), Cornel likaså, LANCOM ännu mer. Så 6840 (och något billigare varianten 6842 som kommer i internationell version) är den billigaste high end routern. Som dock inte har LTE 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: FYI: Telenor och AVM-6840 som ersättare till DWR-923

Hej!

Fungerar hur bra som helst att bli uppringd, den som ringer slår ett vanligt fastnätsnummer (skicka ett pm om du vill ringa mig och bilda dig en egen uppfattning)

Smartphone med wi-fi borde inte vara nåt problem Cellip rekommenderar: http://www.cellip.com/tjanster/mjukvaru … or-iphone/
Andra alternativa softphones finns och så länge de pratar en någorlunda modern SIP så torde det inte vara några större hinder. Jag har dock inte testat!