1

Tråd: Spela med telenors 4g

Lite information kring mitt abonnemang:

Har låst bandet till 4G/900 MHZ
Bor cirka 1 KM från masten (längre till 2600 mhz)
Ligger på cirka 70% signalstyrka

Får ut den här hastigheten (har oftast alltid de här hastigheten oavsett tiden på dygnet)
http://i44.tinypic.com/30xj5zm.jpg


De första 2 månaderna fungerade allting utmärkt - spel/stream/surf/nedladdning (höga hastigheter t o m 20-30mbit)

Efter det har allt gått åt skogen. Får inte högre hastigheter än så här och det går inte att spela överhuvudtaget.

Jag undrar då vad det är som har hänt under de senaste månaderna och vad jag kan göra för att åtgärda problemen.
Kommer t ex externa antenner hjälpa?

Kan jag säga upp abonnemanget (trots bindningstid för att jag inte får ut utlovade hastigheter?)
Jag ska ha minst 30mbit enligt telenor, räcker det för att avsluta abonnemanget då som sagt?

Mvh

2

Sv: Spela med telenors 4g

Har du varit i kontakt med Telenor, ställt samma frågor som här och gjort dem uppmärksamma på dina prestandaproblem?

3

Sv: Spela med telenors 4g

Antar att du använder en DWR923 utan yttre antenner.

Belastningen på din mast kan ha ökat eller så kan det ha kommit till flera master så att interferensnivån ökat. Svårt se med en standard konsumentrouter.

Om du använder WLAN hemma kan någon grannjävel ha börjat använda en trådlös analog övervakningskamera om sänder på 2,4 GHz. Det kan sänka wifi.

Att du ska ha minst trettio mbit/s enligt telenor är ett skämt. Det är den teoretiska maxhastigheten vid bandbredden 5 MHz som telenor hittills använder på 900. Om du är ensam, nära och har bra utrustning.

Med Net4Mobility kommer bandbredden att ökas till troligen 10 MHz enligt info om Tele2 jag fick i veckan.

Enda sättet att bedöma interferenssituationen på 900 är att använda en Nokia Lumia 820 eller 920 i field test läge. Då listas alla celler som hörs med ID och signalnivå. Finns andra celler från operatören på något annat band än 900 listas de också.

Om signal/interferensnivån är dålig finns utrymme för förbättring med riktantenner. Men telenor säljer ingen utrustning som visar SINR. En androidlur i fieldtestläge som klarar 900 kan visa SINR. Nokian gör det inte men där kan man bedöma interferenssituationen genom granncellernas signalnivåer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Spela med telenors 4g

med så hög signal (om den stämmer och är en äkta signalnivå) så låter det klent.
det du kan göra är att åka närmare masten och prova, blir det samma så hjälper ej en antenn - och hastigheten du får är sk 4g bredband med minst 1mbit/s :-)

om hastigheten ökar markant när du är närmare så kan en antenn troligen hjälpa.
antar du provat annan placering av routern, tex högt upp, tex tillfälligt på taket el dyl.
om du kör via wifi mot den prova med tp kabel direkt.

kan givet vis vara något fel på routern/behöva ny firmware eller så håller dom på att bygga på masten och det strular under tiden.
kolla även operatörens sida om ev nät feli ditt område.


när du provat lite saker och vet vad som hjälpte och inte så blir det lättare att felsöka virituellt :-)

jag får föv högre hastighet på 3G mot 4g, bara en tanke .... om du vill prova.

5 Senaste redigerad av guineapig (2013-04-30 13:26:45)

Sv: Spela med telenors 4g

Varför går det inte att spela? din ping ligger på 27ms vilket är bra .

Har träden börjat få löv? kan låta löjligt men det kan räcka för att sänka hastigheten rejält.

Hur bor du? har du fri sikt till masten?

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

6

Sv: Spela med telenors 4g

jag köpte en 12 volts adapter till min BMW och körde närmare masten och fick snabbare hastighet på 900 bandet
men skillnaden var inte så stor 1-3 mb fortare ..
Sedan körde jag in till stan (Uddevalla) och där gick det igång bra på 2600 bandet och då fick jag 40 mb
Så det är inget fel på mitt router som jag trodde....jag fick mera fart på mitt bredband för några veckor sedan
för dom har börjar med 60 mb här nu ...går det på 900 bandet ? jag har som snabbast nu 14 mb om man provar på tidig förmiddag ....min router funkar ganska bra och går stabilt och låst på 900 4G

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

7

Sv: Spela med telenors 4g

fler användare på masten = lägre hastighet med tiden.

om skillnaden är marginell så lär knappast en antenn hjälpa, tyvärr iaf så att det är värt pengarna.
prova en mast i en annan riktning om den är bättre, om den är det så kan en antenn med smal lob hjälpa dig välja "rätt" mast om det funkar mot den.

8

Sv: Spela med telenors 4g

Vi vet inte vilket band 60 mbit/s farten ges på, inte heller vilken bandbredd i MHz som används. Sådan är operatörernas informationsdimma kring 4G. Den utrustning de säljer hjälper inte heller användaren att ha koll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Spela med telenors 4g

annars skulle den hypade 4g 100mbit reklamen bli uppenbart missvisande och kunderna skulle köra vidare på 3G med samma hastighet.
:-)

10 Senaste redigerad av ImoK (2013-05-01 21:07:00)

Sv: Spela med telenors 4g

Tacksam för er snabba respons!
Jag måste dock erkänna att hälften av det ni skrev begrep jag mig inte på. Är inte så kunnig inom det här området, så om ni kunde förklara på lite enklare sätt vore jag tacksam!

Pingen stämmer ju bara till mätservern i göteborg. Spelar jag t ex heroes of newerth har jag ~150 ping (brukade ha 50-60) och allt hackar fram, vilket gör det ospelbart. Spelar jag FPS-spel så försvinner connection i kanske 3-4 sekunder och sedan kommer det tillbaka.

Jag provade att öppna fönstret och starta om routern samt ändra sessionlimit till 4096 och stänga av bandwidth management, fick då det här resultatet:

http://i42.tinypic.com/6jqaag.jpg

Jag får återkomma för att se om det här håller sig!

edit: Det höll tyvärr inte. Gick ner till 7mbit igen bara några sekunder efteråt.. Varför vet jag inte.