1

Tråd: Portforwarding - VPN

Hej,
försöker sätta upp en mycket enkel testmiljö för att köra DirectAccess mha en Tiny + Huwai E367. Abonnemang via Telia, med en publik IP. Har satt portforwarding med IPSEC, GRE och port 443 till interna Edgeservern (fast IP). Tiny är DHCP server. WLAN avstängt. Interna miljön består av en ESX-host med enbart en server (Edge) på det "publika" nätet, samt en klient, via en LAN-switch. Windows 2012 Server, Windows 8 klient.

När jag försöker upprätta en DirectAccesstunnel så får jag Error 800, The remote Connection was not made because the attempted VPN tunnels failed. The VPN server might be unreachable. If this Connection is attempting to use an L2TP/IPsec tunnel, the security parameters requried for IPsec negotiation mighe not be configured properly.

Uppsättningen av miljön är gjord med de grundinställningar och instruktioner som finns för DA. Utesluter inte att det kan vara något fel i inställningarna, men kan någon verifiera att Tiny, med ovan inställningar skall släppa igenom trafiken? Eller skall något ändras/göras ytterligare?

En fråga till, skulle en anslutning utifrån, dvs när jag testar att nå in till Edgeservern, synas i Tinys interna logg?

2

Sv: Portforwarding - VPN

I det här fallet, vad menas med "interna miljön på publika nätet"?
Får du samma fel om du tar din address du portforwart till och ställer i dmz?
Vilken firmware kör du på tinyn?

3

Sv: Portforwarding - VPN

går det inte att köra bridge istället ?  eller behöver du NAT'en.
normalt släpper dovado vpn trafik igenom sig.

så, funkar det med bridge med vpn tunneln ?