1

Tråd: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

https://fsdata.se/blogg/gratis-colocati … pberry-pi/

Du kan trycka in lite vad som helst på Raspberry Pi, kanske en egen VPN tunnel?.

1Mbit/s med 100GB trafik upp och 100GB ner i månaden.
https://fsdata.se/server/raspberry-pi-colocation/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

Har någon testat detta redan?
Hur funkar "gratis" i det här sambandet?
Känns som om man kommer att bli dragen vid näsan någonstans?

3

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

Jag har beställt motsvarande tjänst hos http://raspberrycolocation.com/
De ligger i Nederländerna och det är lite språkövningar med Google translate för att kommunicera med dem, men jag tror de är helt OK och de rekommenderas av Raspberry Pi:s hemsida.

De har lite bättre trafikgränser m.m. än FS-Data och så tänkte jag det var kul att ha tillgång till en IP i ett annat land. De har också tjänsten att du kan köpa din Pi av dem så slipper du skicka in en Pi och betala frakt för det. Priserna de säljer sina Pi för är ganska förmånliga. Jag har köpt en Pi komplett med låda och ett 16GB class 10 minneskort för EUR 62:50 det är c:a SEK 540:-. Jag hade inte kunnat köpa delarna så billigt själv.

P.g.a. tillströmningen så har de just nu c:a två veckors leveranstid så min Pi är inte uppe och snurrar än. Så jag kan inte uttala mig om tjänsten ännu.

Förtydligar att efter man köpt eller skickat in sin Pi så är det HELT GRATIS. Och om man tröttnar på tjänsten så kan man få sin Pi hemskickad om man betalar för portot.

4

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

Om det är frågetecken över nederländskan så kan jag som bosatt i Belgien, där nederländska är det ena språket, nog översätta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

Jag tackar för erbjudandet, men hittills har det gått alldeles förträffligt att använda sig av Google translate!  smile

6

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

svenix skrev:

De har också tjänsten att du kan köpa din Pi av dem så slipper du skicka in en Pi och betala frakt för det. Priserna de säljer sina Pi för är ganska förmånliga. Jag har köpt en Pi komplett med låda och ett 16GB class 10 minneskort för EUR 62:50 det är c:a SEK 540:-. Jag hade inte kunnat köpa delarna så billigt själv.

Hur fungerar det här, köper man sd-kortet färdiginstallerat? Och finns det olika färdiga distributioner - alltså beroende på ifall man vill köra en vpn-tunnel eller en webserver t ex? Och hur fungerar det ifall man gör något galet när den är på plats i Holland, finns några möjligheter att få gjort en "fabriks"-återställning eller hur löser man det?

7

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

De installerar den med en standard Raspbian och meddelar dig IP-adress och root password. Sedan får du själv göra resten m.h.a. ssh. Du kan få den omstartad under dagtid. Om du fuckar upp den totalt kan du få den ominstallerad för en avgift på EUR 20.

8

Sv: Ställ din Raspberry PI gratis hos FSDATA

Okej, tack! Det låter ju bra. Tyvärr har jag hunnit köpa en. Samtidigt kan det nog vara bra att hinna leka lite med den innan den skickas...