1

Tråd: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Skapar denna tråd pga att jag uppenbarligen är så blåst att jag inte fattar hur jag ska få detta att funka!

Bakgrund:
Pga att jag måste flytta min DWR-923 till ett ställe där all kabeldragning är omöjlig så vill jag använda min gamla linksys E1000 som AP.
Jag vill alltså skapa en trådlös anslutning mellan DWRén och min linksys för att från min linksys köra både Wireless samt trådat. Är detta möjligt och i så fall hur?
Beskriv gärna VÄLDIGT detaljerat då jag är riktigt usel på dessa saker.

2

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Det du är ute efter kallas WDS.
Känner inte till E1000 och om den har WDS support.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av nclr11111 (2013-04-22 11:59:29)

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Jodå, den har stöd för WPS, WDS vet jag dock inte!
Men är det inte med WPS aktiverat som nätverket blir extremt enkelt att hacka??

Ska kika lite på detta iaf. Just nu kommer jag inte ens in i min Cisco-router då den inte köper att kopplas ihop med DWRén. -lol
Fan vad trött jag blir.
Det ska bara vara att trycka på ett par knappar så ska det funka! Alltid massa meck!

*edit*
Verkar inte finnas support för WDS. Åtminståne inte med Orginal FW. Ska kolla på alternativa FW även om det känns tveksamt....

4

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

ta annars en titt på
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_E1000

om detta kan vara något.
för wrt har funktionerna som du söker, om inte org programmvaran duger.

ta en titt och återkom om du vill prova :-)

5

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Du kan också använda en Dlink Accesclient som DAP 1360 för att ta emot signalen och skicka drn vidare till en accesspunkt via kabel alt använda DAP1360 som repeater

WDS är till för tt förenkla men i mitt fall har det bara orsakat svårigheter. De är ingen konst att ställa in lösenord på WLAN manuellt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av nclr11111 (2013-04-23 16:31:48)

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Hörrni! Ledsen att säga detta men, snälla skriv som om jag vore en idiot!

Hur ställer jag in vad i routern?? Instruktion a´la 3-åring tack! smile

Kikade lite på DD-WRT igår. Problemet som jag ser det är att om jag inte ens förstår vissa av begreppen som omnämns i denna tråd så är det väl säkert som ögat att jag lyckas "bricka" min router om jag ens tänker på att uppdatera firmwaren!?!?

Verkar ju inte direkt vara en självuppackkande exe-fil som ska installeras direkt hmm Å andra sidan har jag ju ingen nytta av routern nu i vilket fall! Kanske blir det ett försök ändå men får nog läsa på lite innan dess!

7

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

1. leta i lyssna runt om du känner någon som har lite kunskaper om detta
2. har du noll i kunskap så tyvärr så tror jag inte det kommer att fungera
3. har man ingen kunskap så ska man inte installera wrt då det finns mycket olika inställningar där och kommer troligtvis att se ut som grekiska o blir pannkaka av allt...och då är vi tillbaka till punkt nr 1 wink

no hard feelings smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Jonny skrev:

1. leta i lyssna runt om du känner någon som har lite kunskaper om detta
2. har du noll i kunskap så tyvärr så tror jag inte det kommer att fungera
3. har man ingen kunskap så ska man inte installera wrt då det finns mycket olika inställningar där och kommer troligtvis att se ut som grekiska o blir pannkaka av allt...och då är vi tillbaka till punkt nr 1 wink

no hard feelings smile

non taken! wink
Har ju en mupp i närheten som faktiskt är nätverkstekniker. Kanske skulle kunna muta honom med en öl eller två....

9

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

det var ett alternativ om routern med org programmvara ej fixar det du behöver, och det var anledningen till att du skulle återkomma :-)

jag har ingen e1000, så vet ej hur och vad den klarar eller serut.

en annan lösning är att använda en elbrygga som länkar ihop två lan med varandra via elkabeln. kopplas in i båda routrarnas lan port, så du tappar en lan port i varje router. hur bra det funkar beror lite på hur elen är kopplad.

finns flera alternativ.


kollade lite på linksys webbsida efter vettig information om routern, men är mest sälj babbel utan vettigt innehåll. massa babbel om smart wifi osv som verkar krångligt istället.

på wan sidan borde det gå att välja wifi, och länka upp mot denna MEN nat måste stängas av annars blir det strul...
bästa vore om på lan sidan, att det finns något som heter brygga/bridge mot/via wifi.
(det var en funktion jag ville få på dovado för 5 år sedan)
och finns i många routrar, men döps om ofta.

det du kan göra är att ta skärmdumpar och skicka/laddaupp så kan kolla vad det står i menyerna så kan du få en abc hur du skall göra, om det går.
annars kanske någon annan har samma router och vet exakt.
:-)

10

Sv: Hur skapa trådlös AP med Linksys E1000?

Har ju en mupp i närheten som faktiskt är nätverkstekniker. Kanske skulle kunna muta honom med en öl eller två....




låter som en utmärkt ide * tycker jag....fast stanna vid 2 öl annars överhängande risk för pannkaka

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )