1

Tråd: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Hej

Telenorkund mobilt bredband stor med Dlinks DWR-923.

Igår kastades jag helt plötsligt ut ur nätet. Började felsöka, men kom inte åt modemets interface. resetade modemet, och kunde logga in .... Men bara trådlöst... fortfarande inte åtkomst till modemet. Kollade nätverksinst..... Jag hade 79.102.182.195 på min dator både wan och lan. Router stod som 79.102.182.193

Men kommer naturligtvis inte in på modemet.
Är inte detta utsidesadresser??  Och är det någon som ka ge mig några tips förslag på åtgärd. Ringde support Telenor,,,, men mina fördomar bara förstärktes.
Kanske är det så lätt att den helt enkelt brakat ihop... men som sagt om någon har tips/råd/förslag är jag villig att prova innan jag måste skicka in skiten.

vh
magnus

2

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Har du dhcp igång på datorerna?

Ingen "bridge mode" igång på routern ?

Så blir det lättare att felsöka.

3

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

G-Man skrev:

Har du dhcp igång på datorerna?

Ingen "bridge mode" igång på routern ?

Så blir det lättare att felsöka.


Jag vet ju inte vad som är på routern iom att jag inte kommer åt dess gui. Det var satt i bridge mode innan detta hände.
Dhcp är på datorn.
Har även provat med en win7 dator... den kommer inte in alls på det nätverket.. säger att det är fel ipkonfiguration.

4 Senaste redigerad av Micke (2013-04-18 10:55:08)

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Kör en hårdreset med knappen på DWR:ens baksidan...vänta gärna 1 minut mellan av och på!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Micke skrev:

Kör en hårdreset med knappen på DWR:ens baksidan...vänta gärna 1 minut mellan av och på!

är det skillnad på hårdreset och vanlig reset??  Jag har tryckt in i ngr sekunder tills den blinkar till och då släppt.. Finns det någon annan variant???

6

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Tjooohooooo, jag fick det att funka.  Höll in resetknappen tills den blinkade till en andra gång.

Tack Micke för hjälp.

//M





allram61 skrev:
Micke skrev:

Kör en hårdreset med knappen på DWR:ens baksidan...vänta gärna 1 minut mellan av och på!

är det skillnad på hårdreset och vanlig reset??  Jag har tryckt in i ngr sekunder tills den blinkar till och då släppt.. Finns det någon annan variant???

7 Senaste redigerad av Micke (2013-04-18 15:10:15)

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

Va??? Om man trycker in och släpper sen knappen direkt, slocknar väl DWR:en helt, eller hur?
Om man sedan efter en minut gör samma sak, kommer routern igång igen...tar en bra stund innan alla ljusdioder slutar att blinka.
Förstår inte din variant. Klart att det är skillnad mellan mjuk- och hårdreset!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: utsidesadress på insidan??? DWR-923 (kör mac)

ja du hade routern i bridge läge troligen, därför mina frågor.
något hakade uppsig, mac eller router :-)
troligen rouern.
då hjälper reset, eller omstarter normalt.