1

Tråd: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Dc grounded. Bra mimo arr. Bra kabel ingår. Pris ej kollat

http://www.umts-antennen-shop.de/lte-em … az-lm6.php

Man bör få bätte diversityfunktion med detta arr än med panelantenner som innehåller biquads eftersom antennerna är mer åtskilda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av Hablingbo (2013-04-07 11:57:33)

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

119,60 - 134,50 EUR står det på sidan som du länkar till beroende på kabellängd...

3

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

De är OK som pris för bra antenner. SWR är bara 1,14 vilket är ett mycket lågt stånde vågförhållande. Antennerna designas efter operatörens frekvensblock. Telia motsvarar Vodafone.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

swr är direkt kopplat till verkningsgraden på antennen (vilket jo också vet hehe) och en antenn med rådålig swr är även med en gain på 20db sämre mot modemets inbyggda...
swr är a och o.
tyvärr har kina pinnarna dålig swr,


kanske beställer när jag får något ryck...

beställde en i7 med HD skärm, då kanske tyska webbsidan funkar :-)
funkade inge vidare i 3.11 för mig.

5 Senaste redigerad av jLinder (2013-04-10 20:41:42)

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

En fråga ang. SWR, är detta detsamma som VSWR? I vilka trakter räknas det som bra/dåligt? Skulle någon med koll kunna sätta in det i en skala från 1 till 3, där 1 är bäst? (Ungefär, så jag får ett hum.)
Ex (x är värdet):
1. x<y
2. y ≤ x < z
3. z ≤ x

EDIT:
Jag hittade precis den här sidan: http://www.antenna-theory.com/definitions/vswr.php
VSWR är visst samma grej, bara mätt i volt istället. Så kvoten får samma värde i slutändan.
Det finns en tabell längre ned. Där står 1 med, nästa är 1,5 och sen är resten av värdena högre. Ska man tolka det som att allt under 1.5 är bra? Kanske även högre också är ok?
Tänkte meddela att alla de "Kinapinnar" jag säljer har VSWR lägre än eller lika med 1,5, jag blev faktiskt lite orolig när jag såg diskussionen om SWR. Å andra sidan borde jag inte bli orolig, för i praktiken vet jag att de fungerar mycket bra. Jag har själv testat dem och dessutom fått många glada kunder.
Det finns säkert olika kvalité på "Kinapinnarna", fast de nästan ser identiska ut. Jag tycker dock att de som jag säljer förtjänar att bli kallade antenner. wink

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

6

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

linder, sök på wikipedia och svar skall finna. :-)

7

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Allt som är nära 1 är bra men dit kommer man inte. 1,14 är mycket bra. Högre värden gör att effekt förloras genom att radiovågorna inte kommer in i antennen eller ut från den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

linder, när du anger ett svr värde, har du mätt detta ?
eller är det av "tillverkaren angivna värden" ?

9

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Det är angivet från tillverkaren, jag har ingen utrustning för att mäta det.. hmm

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

10

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Stående vågmätning i sig är enkelt, svårigheten är att få til den nödvändiga signalen på de högra 4G frekvenserna och att hitta en burk för SWR som funkar för dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Ok, vad menar du med en burk? Är det svårt att hitta en för 900 MHz? Vad behöver jag för verktyg?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

12

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

http://www.wlanparts.com/product/CN-801 … 2W20W.html

tex

jag har något liknande, den är från 80talet. men funkar inte med modemen då dessa mätare bara funkar med konstant bärvåg.
min har äver swr justering mot sändaren, inget som behövs för 3/4g modemen, och bör undvikas pga att det själ effekt.
det är för låg effekt i modemen för att dom skall orka driva analoga mätare utan yttre strömmatning.

dom är "ganska" dyra, men kan byggas för lägre frekvenser med konstant bärvåg billigt.

13

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Bra tips men out if stock.

Man får väl hitta något som ger 200 mW konstant bärvåg på valfritt band. Det finns guardbands man kan lägga sig i ett ögonblick.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Det var ju inte så dyrt ändå..
Hur mycket behöver man kunna om elektronik för att bygga en sån där? Vad behöver man?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

15

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

G-man och jag har många års erfarenheter som radioamatörer eller liknande. Det är både praktisk och teoretisk kunskap. Den går inte att förmedla i några rimligt korta inlägg på forumför det handlar också om hur man söker information. 

Det kanske finns byggsatser, men kruxet är att dessa knappast avser så höga frekvenser. Signalgeneratorn blir också ett problem om den ska funka i närheten av alla LTE band - utan att störa telekommunikation.

Det finns antennlab som gör test, i vilken mån för externa kunder vet jag inte. Det är en rejäl kapitalinvestering att skriva av så priset kan sättas lite hur som helst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

min hembyggda signal generator klarar långt över 1 ghz som jag byggde på 80talet, väldigt mycket pill... :-)
lär inte bygga en till då dessa nu finns att köpa för rimlig peng...

sedan anser jag ivf att på det sätt internet används nu på 2000talet att kunskaper är värda mångt mer mot billiga kina prylar och att ge bort djupgående kunskaper till affärsdrivade företag är fel, ingen jobbar gratis ?

att hjälpa privatpersioner med sin internet anslutning är ok, men swr, komplexa antennbyggen och mätning är inne på civilingenjörs/radioamatörs nivå och hör inte riktit hemma i detta forum i mitt tycke.
jag vet inte vad j-o tycker men det är vad jag anser ivf.
finns massor med info på nätet om man söker, finns tex skisser på antenn rum för mätning av antenner om man avser bygga detta m.m.
:-)
men på div tekniska högskolor finns allt du behöver för att mäta dina antenner, jag föreslår att du kontaktar någon som huserar dä, ev går utbildning. dessa kan enkelt göra mätningarna i sina rum.
borde kosta en spottstyvel mot bara en swr mätare osv...

17

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Jag håller med G-man. Driver man affärsverksamhet får man ta kostnaderna. Som aktiv forumdeltagare har jag ingen lust att sponsra andras vinstgivande verksamhet med tid.

Det finns nog andra forum där ståendevågmätare, signalgeneratorer och antennmätning diskuteras men jag har ingen specifik länk att ge.

Det finns ytterligare en sak. Både G-man och jag är medvetna om att antennmätning och antennteknik är komplexa områden som kräver en hel del studier och praktisk erfarenhet. Att bara skaffa sig ett minimum av kunskap för att kunna ge sken av fackkunskap gentemot ännu mer  okunniga kunder tycker vi nog båda är tunt. Det går inte att uppnå tillräcklig kunskapsnivå genom att från ett lågt utgångsläge ställa frågor på ett forum som detta. För övrigt så har såväl Loh som Davido m.fl låg kred i mina ögon - trots att de nog tjänar pengar på försäljning av antenner av oklar kvalitet.

Lästips: ARRL Antenna Handbook

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av jLinder (2013-04-14 12:57:12)

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Det må hända vara så, det var inte så jag tänkte att ni skulle lägga ner mycket tid på det. Om ni kunde ge ett snabbt svar om hur mycket man behöver kunna och om ni i huvudet visste vad som skulle behövas det skulle räcka. Uppenbarligen fanns det inte ett enkelt svar.

Om någon som inte driver någon form av verksamhet skulle frågat, skulle ni ha hjälpt honom då? Jag är inte intresserad bara för att jag driver en verksamhet, men också för att jag har ett tekniskt intresse.

Angående min verksamhet, visst går jag med en viss vinst. Men halva grejen för mig är att hjälpa folk att få bättre uppkoppling och jag vet att de antenner jag säljer fungerar bra. Även om jag ännu inte har all den kunskapen jag behöver för att veta exakt hur de fungerar, så  kan jag tillräckligt för att instruera mina kunder till en bra installation som de är nöjda med.
Är det något som inte fungerar så skickar jag dem nya grejer, som i Brians och metallicamans fall så sålde jag ju yagiantenner (om ni kommer ihåg den annonstråden?) som de i förväg visste var en chansning och de visade sig inte fungera så bra som vi hade hoppats så jag skickade dem panelantenner utan extra kostnad istället (panelantennen som finns med i början av metallicamans tråd). Jag tror nog att jag ger mer support och hjälp än de flesta. Jag var hemma hos en person som bor 5 mil härifrån och hjälpte honom att installera 900 MHz antenner (han bor i en gryta med otroligt dålig täckning på ett berg/en kulle), han hade 0,05-1 Mbit/s. Efter min installation hade han 5-7 Mbit/s och jag rekommenderade honom att skaffa ett riktigt maströr (han hade ett kort gammalt dammsugarrör som maströr), så han skaffade ett tre meter långt och vips fick han in så bra signal att han nu har 20 Mbit/s (på 800 MHz, vilket jag fick reda på på plats då jag innan trodde att han hade Tele2 och inte Telia). (Han körde också med en TV-antenn innan som jag rekommenderade honom att sluta med eftersom impedansen är 75 istället för 50 ohm och kan i längden förstöra utrustningen.)
Poängen är att man kanske inte måste ha så otroligt djup kunskap för att hjälpa folk att installera antenner som man själv vet fungerar bra. Jag skulle aldrig sälja något till någon utan att vara beredd att ge den supporten de behöver för att få det att fungera eller sälja sånt jag inte tror kommer att fungera bra och skulle det inte fungera bra så skulle jag som ovan skicka andra antenner eller så skulle jag ge tillbaka pengarna.

Jag förutsätter att kunderna inte vet något sen innan och utgår från den punkten, kan de något så är det en bonus.. smile
Säger de jag vill ha en "sån" antenn så brukar jag erinra mig om att de verkligen har den frekvensen m.m. innan.

Jag går biståndsingenjörsprogrammet på Högskolan i Skövde och just nu håller jag på med mitt examensarbete så jag hinner nog inte titta mer på SWR, eller införskaffa mig djupare kunskaper, för tillfället och jag nöjer mig nog i nuläget med att antennerna fungerar bra. Hade jag haft en teknisk högskola där de håller på med sånt här i närheten så skulle jag ha gått dit, tack för tipset.

Har ni något tips på en bra bok för att lära sig grundteorin eller är det bara internet som gäller för att få uppdaterad info? (Grundteorierna i våglära m.m. har väl inte ändrats särskilt mycket?)

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

19

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

ARRL antenna handbook som sagt. Det är de amerikanska radioamatörernas bibel på antennområdet och det internationella standardverket som kommer i nya upplagor år efterår. Allmän elektronik om sändare mm är också bra att kunna något om, där kan Sveriges Sändare Amatörer SSA tipsa om litteratur. Det finns nog på stadsbibliotel också.

LTE är en så speciell teknik med ortogonal modulation, spatial multiplexing, diversity, Alamouti coding, precoding, MIMO, CQI, SINR, RSRP RSRQ Rank 1 och 2 osv så det måste man läsa in på nätet om man vill fördjupa sig. Det finns böcker men förmodligen rätt matematiktunga. Som användare eller installatör behöver man inte förstå alla de matematiska funktioner som används för att avkoda dubbla dataströmmar som sands parallellt over två "physical layers". Desutom används ofta matematíska uttryck för vad som lika gärna kunde ha uttryckts i klartext, lite fikonspråk inom skrået.

Det viktigaste är att man som installatör har utrustning som hjälper en att påplats  analysera situationen  med signal/interferensförhållande, cellers positioner osv. Tills vidare gäller där för mig AVMs routrar (men inte på 900) som bl a mäter separat på båda antenningångarna. En Nokia 820 eller 920 hjälper en också att snabbt få grepp om vad som finns i luften på en viss plats. Jag har inte haft tillfälle ännu att undersöka marknaden för proffsutrustning som till rimligt pris kan föra analysen längre. Det som närmast är intressant är att få en uppfattning om multipathförekomsten och tidsspridningen vilket ger förutsättningarna för fartökning via spatial multiplexing. Om dessa förhållanden är goda bör antennerna ha en vid öppningsvinkel eftersom man räknar med att multipathsignaler kommer in från manga riktningar med hög angular spread. Är det direktsignaler som i Metallicamans fall är det uppenbarligen bättre med hög förstärkning och small antennlob. Frågan är vad man gör få att få hög fart om signalen är svag och har stor multipathspridning. Kanske en basstations sektorantenn med stor öppningsvinkel horisontellt och liten vertikalt. Men då kan interferens bli ett problem. Massa avvägningar att hantera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

ARRL är bibeln för radioamatörer,
brukar tex finnas kopplingar m.m för att bygga egna sändare, swr mätare m.m.

swr mätare för upp till 30MHz, dvs ej användbar till 2,3,4g modemen. <50:-
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … &q=swr

21

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Kanske intressant.
A Modern Directional Power/SWR Meter
Every ham needs an RF power meter.
Here’s a high performance unit to build at home.
http://www.arrl.org/files/file/Product% … /KAUNE.pdf

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Den verkar också begränsad till 30 MHz. At bygga för 2600 MHz är en helt annan sak. Jag tror inte det går att nybörjarbygga för man måste kunna kalibrera mätaren mot kända källor. 2600 MHz är mikrovågsteknik och vågledare. Det kräver specialkunskaper. Kröker man en kopparledning lite uppstår effekter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

30 MHz  vs 2600 MHz är som att jämföra bugatti veyron och en volvo pv, båda är bilar...
hehe
sedan orkar inte 2/3/4g modem driva analoga swr mätare, då dom kräver någon watt med konstant bärvåg med tex AM eller FM modulering tex funkar inte SSB normalt som mest kan likna modemen även om skillnaden är ljusår stor.


men en NMT 450/900 funkar med analog swr mätare, provat :-)


@andreas
är en bra yttre matad swr/effekt mätare med tendens till överkurs.
kör man 100watt till antennen så orkar sändaren driva swr mätaren.
men har man swr mätaren konstant inkopplad så tjänar man någon watt...
den jag byggde består (enkelt sett) av två spolar som skapar fasfel som man mäter när antennsignalen kommer tillbaka in i sändaren, enkelt uttryckt antennen agerar kortslutning med dålig swr. detta gör även att högre frekvenser inte funkar pga att spolarna måste kalibreras till dessa frekvenserna, annars blir swr mätaren liknande som ett filter som används till högtalare med flera högtalarelement typ bas, mellanregister och diskant och kommer bara släppa igenom bas dvs <30mhz.
genom att justera spolarna kan man swr anpassa antennen mot sändaren i realtid, dvs använda en tv antenn (överdrift) till sin mobiltelefon. men det enda man tjänar på det är att inte sändaren går sönder, räckvidden blir fortfarande usel.
osv osv bla bla
:-)

24

Sv: Dubbla yagis 12,5 dBi för LTE 800 från BAZ i Tyskland

Såg en beskrivning där ett oscilloscop användes för att plocka fram mätsignalen i en SWR mätare för digital bruk.

Tillverkarna ska hålla med SWR uppgifter om de är seriösa.

Mest realistiska är att få till stand samarbete med ett etablerat antennlab. Det tar bara några minuter att mäta SWR på en enkel antenn som en yagi förutsatt att man har mätaren och signalkällan. Källan kan vara analog, dvs skicka en kontinuerlig bärvåg.

Inget konstigt att NMT funkade att mäta med. Kontinuerligt 15 W ut max för 450, minst 2 för 900 men det var nog mer. Smalbands-FM modulerat, lättavlyssnat med vilken scanner som helst.

LTE UE sander med max 0,23 watt icke kontinuerligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.