151

Sv: antenntips för lte2600

johan_ande skrev:

Metallicaman:
Vad har du använt för att få fram höjdprofilen?

//Johan

jag har använt denna http://www.heywhatsthat.com/profiler-0904.html

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

152 Senaste redigerad av plun (2013-04-07 06:20:48)

Sv: antenntips för lte2600

@metallicaman

Stämmer db värden mellan AVM6840 och ROOter ?

Jag får iaf samtliga värden med 4G-simkortet i men det saknas vissa med 3G. (E392)

dairyman & Co "down-under" har knölat under de senaste veckorna för att försöka reda ut vilka AT-kommandon som ska användas och Huawei-stickor är en riktig röra....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

153

Sv: antenntips för lte2600

@metallica_man

Har läst om hela tråden. Frågan om montering +/-45 bortfaller eftersom du tidigare konstaterat att det gav sämre resultat, möjligen pga att andra celler kommer in starkare. Det kan man i och för sig kolla med AVM6840 (där nu den engelska versionen också fått ny FW inklusive realtidsgrafer lika med den tyska. Dessutom täcker exemplar tillverkade i år även LTE1800)

OK om att höldprofilen tagits fram med den länk jag gav tidigare i tråden. Men masten (till höger) kan knappast vara 45 meter hög. Likaledes är höjdprofilen lite konstig till vänster eftersom huset verkar stå på en hög klippa. Vidare: Finns det skog på den höjd som ligger ca 1 km från huset? Enligt höjdprofilen tidigare i tråden (post 50) sticker den höjden upp i Fresnelzonen. Som den nya höjdkurvan ser ut är det fri sikt med råge mellan masten och antennerna.

@plun

Utan att göra detta till en Huaweitråd så håller jag med om att det är viktigt att försöka få fram så många AT-kommandon som möjligt så att den infon kan klistras. Jag harlistat en del kommandon som jag hittat på ryska siter under Huaweidelen. Funderar på att skaffa ett E398 för jämförelse eftersom resultaten var så mycket bättre. Med E392 har jag kommit upp i nära 60 mbit/s DL på 1800 i Belgien med 10 MHz bandbredd, dvs hälften av bandbredden oå 2600. Som G-man brukar framhålla så varierar det mellan individuella Huaweimodem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

154 Senaste redigerad av plun (2013-04-07 07:07:54)

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

@plun

Utan att göra detta till en Huaweitråd så håller jag med om att det är viktigt att försöka få fram så många AT-kommandon som möjligt så att den infon kan klistras. Jag harlistat en del kommandon som jag hittat på ryska siter under Huaweidelen. Funderar på att skaffa ett E398 för jämförelse eftersom resultaten var så mycket bättre. Med E392 har jag kommit upp i nära 60 mbit/s DL på 1800 i Belgien med 10 MHz bandbredd, dvs hälften av bandbredden oå 2600. Som G-man brukar framhålla så varierar det mellan individuella Huaweimodem.


Jo det är ju det som de glada användarna i Australien bökar med dairyman i spetsen.  smile

Över 80 Mbits har de som rekordmätning med ett E3276.

Sen var min fråga om det överenstämmer mellan routrarna (resten en förklaring varför jag undrade)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

155

Sv: antenntips för lte2600

plun skrev:
jonasolof skrev:

@plun

Utan att göra detta till en Huaweitråd så håller jag med om att det är viktigt att försöka få fram så många AT-kommandon som möjligt så att den infon kan klistras. Jag harlistat en del kommandon som jag hittat på ryska siter under Huaweidelen. Funderar på att skaffa ett E398 för jämförelse eftersom resultaten var så mycket bättre. Med E392 har jag kommit upp i nära 60 mbit/s DL på 1800 i Belgien med 10 MHz bandbredd, dvs hälften av bandbredden oå 2600. Som G-man brukar framhålla så varierar det mellan individuella Huaweimodem.


Jo det är ju det som de glada användarna i Australien bökar med dairyman i spetsen.  smile

Över 80 Mbits har de som rekordmätning med ett E3276.

Sen var min fråga om det överenstämmer mellan routrarna (resten en förklaring varför jag undrade)

nej signaldata stämmer inte helt mellan routrarna men det har nog mest med modemet att göra för dom stämmer överens mellan open wrt router och med modemet i dator och tele2 dashboard. det är då framför allt rsrq som skiljer. jag kommer titta vidare på detta under dagen och kommer med lite svar och skärmdumpar framåt kvällen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

156

Sv: antenntips för lte2600

RSRQ är ett osäkert värde som räknas ut som ett förhållande mellan RSSI och RSRQ med hänsyn tagen till bandbredden. Felmarginalen kan vara fyra fem dB. Dessutom varierar både RSSI och RSRP momentant med flera dB. Huaweis modem bommar ofta kalkylen av RSRQ rejält. Vid en viss RSSI och ett visst RSRP och en viss bandbredd kan RSRQ egentligen bara ha ett värde. Det finns ingen ytterligare faktor i formeln som beror av några andra förhållanden.

Det finns en del utrymme för tillverkarpåverkan på RSRP men LTE standarden säger att RSRP inte får anges till ett lägre värde än det egentligen är. Men den restpost som huaweis modem ger visar att RSRP anges ffel eller att RSRQ borde anges sämre.

Modemet meddelar  RSRP och i viss mån RSRQ som en del av underlaget för basstationen när det är dags att byta cell vid rörlig användning. Vid fast användning är signal/brusförhållandet vikiigast. Det bestämmer den möjliga farten i uppkopplingen.

Bottom line är att RSRP och RSRQ knappast meningsfullt kan jämföras mellan olika enheter, inte ens inom Huawei.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

157

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

@metallica_man

Har läst om hela tråden. Frågan om montering +/-45 bortfaller eftersom du tidigare konstaterat att det gav sämre resultat, möjligen pga att andra celler kommer in starkare. Det kan man i och för sig kolla med AVM6840 (där nu den engelska versionen också fått ny FW inklusive realtidsgrafer lika med den tyska. Dessutom täcker exemplar tillverkade i år även LTE1800)

OK om att höldprofilen tagits fram med den länk jag gav tidigare i tråden. Men masten (till höger) kan knappast vara 45 meter hög. Likaledes är höjdprofilen lite konstig till vänster eftersom huset verkar stå på en hög klippa.
Vidare: Finns det skog på den höjd som ligger ca 1 km från huset? Enligt höjdprofilen tidigare i tråden (post 50) sticker den höjden upp i Fresnelzonen. Som den nya höjdkurvan ser ut är det fri sikt med råge mellan masten och antennerna.

jag tycker inte att höjd profilerna är så jätte pålitliga. det är ganska gott om höjder och svackor omkring våran tomt och kollar jag höjden på olika höjder och svackor så stämmer det inte överens med verkligheten. höjden som ligger en km bort är numera ett hygge.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

158 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-04-07 20:59:30)

Sv: antenntips för lte2600

jag har idag finjusterat antennerna med hjälp av 6840 det ser inte ut som att jagnkan få så mycket bättre än vad jag har nu.
Ett par skärmdumpar från avm 6840
http://forumbilder.se/CDV2I/fritz-lte-info.JPG
http://forumbilder.se/CDV2I/lte-info2.jpg
http://forumbilder.se/CDV2I/open-wrt.JPG
http://forumbilder.se/CDV2I/bbk2.JPG

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

159

Sv: antenntips för lte2600

bra fart så här dags

http://forumbilder.se/CDV50/bbk5.JPG

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

160

Sv: antenntips för lte2600

Tack för alla uppgifter. Intressant att du får då hög fart vid SINR på måttliga 15-16 och med relativt svag RSRP. I det här fallet hjälper nog antennernas riktningskänslighet att ta ned interfererande andra celler. Tog du någon Nätlista som visar andra celler?

OK om kalhygget på höjden vid en km. Kan hjälpa line of sight.

Antennerna räcker uppenbarligen men ytterligare några dB hade nog inte skadat. Eftersom det verkar vara mer eller mindre line of sight så spelar det ingen roll hur smala antennlobernaär, det handlar änå inte om mimo med spatial multiplexing av reflekterade signaler. Påpekas kan att det går att uppnå 80 mbit/s på 2600 med bara diversitymottagning vid line of sight om SINR är så bra att den snabbaste modulationsformen av de tre tillgängliga kan användas.

Höjprofilerna blir dåliga eftersom höjddata tas från satellitradarmätningar. Vi behöver komma åt lantmäteriets profildata. Vilka höjder lade du in i profilsiten för mast och egna antenner?

Slutligen ska påpekas att de här väldigt goda resultaten är avhängiga att det är närmast klar sikt till masten 13 km bort. Skog och höjder spräcker lätt förhoppningar vid andra tillämpningar. Den som vill göra lika bör först kolla att förutsättningar finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

161

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Tack för alla uppgifter. Intressant att du får då hög fart vid SINR på måttliga 15-16 och med relativt svag RSRP. I det här fallet hjälper nog antennernas riktningskänslighet att ta ned interfererande andra celler. Tog du någon Nätlista som visar andra celler?

OK om kalhygget på höjden vid en km. Kan hjälpa line of sight.

Antennerna räcker uppenbarligen men ytterligare några dB hade nog inte skadat. Eftersom det verkar vara mer eller mindre line of sight så spelar det ingen roll hur smala antennlobernaär, det handlar änå inte om mimo med spatial multiplexing av reflekterade signaler. Påpekas kan att det går att uppnå 80 mbit/s på 2600 med bara diversitymottagning vid line of sight om SINR är så bra att den snabbaste modulationsformen av de tre tillgängliga kan användas.

Höjprofilerna blir dåliga eftersom höjddata tas från satellitradarmätningar. Vi behöver komma åt lantmäteriets profildata. Vilka höjder lade du in i profilsiten för mast och egna antenner?

Slutligen ska påpekas att de här väldigt goda resultaten är avhängiga att det är närmast klar sikt till masten 13 km bort. Skog och höjder spräcker lätt förhoppningar vid andra tillämpningar. Den som vill göra lika bör först kolla att förutsättningar finns.

då och då dyker det upp en n4m mast som finns ca 9km hemmifrån några grader brevid den jag kör på nu men den får jag sämre signaler på. sedan dyker det i bland upp några 800 och 2600 mhz celler som tillhör telia och tre.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

162

Sv: antenntips för lte2600

helt otroliga värden smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

163 Senaste redigerad av MasterJE (2013-04-08 13:55:22)

Sv: antenntips för lte2600

Jag har ca 1 mil till min 2600 mast. idag fick jag 55 ner men upp ligger på 5 . Blir nog liknande lösning som dej tror ja wink

164

Sv: antenntips för lte2600

Vill gärna se en skärmdump på nätlistan. Vilket band ligger N4M på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

165 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-04-10 19:05:55)

Sv: antenntips för lte2600

jag kopplade in avm6840:n idag och fick faktiskt samma fart med den som jag hade med e398 idag. jag tog några skärmdumpar.
http://www.forumbilder.com/images/2013/04/10/Skarmklipp_natlista.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2013/04/10/Skarmklipp_natlista_2.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2013/04/10/bbk_fritz.jpg

masten med cell id 4cd11-06 finns ca 1 mil hemmifrån och ligger ca 10grader på sidan av den jag nu är uppkopplad på.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

166

Sv: antenntips för lte2600

Tack för den infon.

Du är i en närmast interferensfri situation vilket förklarar att det går så bra. Det är bara Telenor 24008 som spelar roll men du ser också att det inte finns några alternativa operatörer med bra signslstyrka åt det hållet. De andra operatörerna ligger på andra frekvenser och stör inte (att de sedan har signaler så svaga att de knappt kan registreras är en annan sak. -141 dBm är det lägsta värde som visas, sedan blir det inget.

Routern visar också svaga signaler från Tre och Telia på 800 bandet. Ingen N4M.

Hade du fått upp förstärkningen hade nog SINR kunnat förbättras och farten bli ännu bättre. I detta fall kan det vara brus snarare än interferens som begränsar signal/brusförhållandet. Att den andra telenorbasstationen kommer och går är inget ovanligt när modem mäter in svaga grannceller. Men den bör ge obetydligt tillskott till interferensnivån. 10 grader spelar roll med parabolantennerna. Frågan är om dina antenner pekar rakt mot den uppkopplade cellen eller om optimum ligger ett par grader bort från rakt för att minska inverkan av den andra cellen.

Min enda kvarvarande fråga är masthöjden i vardera ändan som verkar orimligt hög. Vilka värden har du lagt in i profilsiten?

Du har lagt ned ett fint jobb på dessa experiment som visat oss vilka resultat som går att nå med bra antenner och inmätning och koll på olika parametrar. Plus att vi vet varför det går bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

167

Sv: antenntips för lte2600

Hej igen. det vore intressant att höra hur det ser ut på realtidsgrafena. Varierar SINR, RSRP oh RSRQ mycket over tid.

Jag kommer att vara i Stockholm 24-28 april och kanske kan få tillbaka routern då.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

168

Sv: antenntips för lte2600

masthöjden jag har lagt in på sändarsidan är +50m och på mitt hus +12m.

jag har nog inte tagit någon skärmdump på realtidsgraferna men dom ser riktigt jämna och fina ut med avm6840.

ja det skulle du kunna få ger du mig en adress så skickar jag den.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

169

Sv: antenntips för lte2600

OK om masthöjd och realtidsgraferna. Dina registrerade DL resultat varierar ju rätt mycket och därför är det intressant att veta om detta beror på förändringar i SINR och RSRP som kan registreras.

Jag  behöver inte routern för närvarande eftersom jag har en till. Vore intressant om någon som har problem med hoppande celler på 2600 med huaweiutrustning kunde jämföra. Eventuella intressenter kan meddela intresse. Jag har två hypoteser. Den ena är att cellhoppandet förvärras av dåligt signalbrusförhållande. Uppträder cellhopp i stationär utrustning om RSRP är bättre än t ex -95?  Det andra är att utrustning från olika tillverkare har olika inmätning av de parametrar som leder till cellbyte. Så möjligen har AVM6840 mindre benägenhet att byta celler än huaweimodem. Men hypoteserna bör testas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

170

Sv: antenntips för lte2600

jag kunde visst inte hålla fingrarna borta från mitt antennptojekt. jag ville göra några sista tester innan jag skickar tillbaks jonas olofs avm 6840 så i helgen klättrade jag upp på taket och monterade om antennerna igen så att den ena sitter +45° och den andra sitter -45° för nya tester eftersom det enligt många ska vara den optimala monteringen. hitills har det inte givit något bra resultat precis som förra gången jag testade. jag har nu sämmre rsrp och rsrq även halverad hastighet och sämmre stabilitet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

171

Sv: antenntips för lte2600

borde bli sämre, utom om man kopplat antennerna fel för då borde det bli bättre/närmare rätt läge...


@jo
är inte hysteresen olika på olika modem/märken ?
tex om ena masten ger 50 och den andra ger 70 så borde det vara råstabilt och hålla sig på 50 masten.
men om dom ligger på 50 och 51 så lär det hoppas vilt om denna funktion är dåligt trimmad/satt.
för wifi har tex detta hyss för sig med vissa wifi-kort, kan hoppa mellan olika AP frenetiskt, och det slutar alltid illa.

172

Sv: antenntips för lte2600

G-Man skrev:

borde bli sämre, utom om man kopplat antennerna fel för då borde det bli bättre/närmare rätt läge...


@jo
är inte hysteresen olika på olika modem/märken ?
tex om ena masten ger 50 och den andra ger 70 så borde det vara råstabilt och hålla sig på 50 masten.
men om dom ligger på 50 och 51 så lär det hoppas vilt om denna funktion är dåligt trimmad/satt.
för wifi har tex detta hyss för sig med vissa wifi-kort, kan hoppa mellan olika AP frenetiskt, och det slutar alltid illa.

jag är fortfarande uppkopplad på samma mast som tidigare. jag har inga problem med att modemet hoppar mellan olika master.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

173

Sv: antenntips för lte2600

Nätlistan visar att signalen från näst starkaste cell är alldeles för svag för att föranleda cell reselection. Om det beror på att den i sig är svar eller att antennloben är så smal vet vi inte förrän han testar och riktar om antennen mot andra masten. Om han vill...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

174

Sv: antenntips för lte2600

Jag provade också med två poynting logoperiodiska +45/-45°, fick också sämre signal än vertikal/horisontal. Hastighet och stabilitet var dock i stort sett samma, detta var dock mot en kass 900-mast som gav max 5Mbit/s.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

175

Sv: antenntips för lte2600

Jag gjorde också detta med +/- 45 grad - men som jag förstår nu i efterhand - det är bara bra när man är väldigt nära masten - inte på långt håll  -  eller så  jag fattar JO ´s  lte technologiska beskrivningar.

Brian