1

Tråd: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

Rubriken är min fråga nr 1



Fråga nr 2, om jag byter namn på nätverket, (vill inte ha det namn som Telenor satt på DWR-923),  tappar de trådlösa enheterna kontakten då och jag måste logga in dessa igen.

Humorn är flytvästen på livets flod

2

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

finns ingen nackdel förutom att vissa trådlösa enheter har svårt att koppla upp sig mot nätverk som inte broadcastar(sänder) sitt SSID hela tiden.....men det märker du om dom inte kan koppla upp sig.

om du byter namn på nätverket så måste du koppla upp alla enheter igen då det blir ett sk nytt nätverk...men inga problem. du kan ha vilket namn du vill på nätverket men undvik å,ä,ö

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

Tack för svaret

...börjar med att ändra namnet..

Humorn är flytvästen på livets flod

4

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

kör på

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

ssid löst ger ingen fördel, bara krångel.

ssid kan användas för reklam...

6

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

@ G-man
ssid löst = dolt eller? lost me där... kör själv med synligt ssid då det verkar som mera strul att gömma det som jag har erfarenhet av....

ssid & reklam... ? aldrig hört om det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

Jonny skrev:

@ G-man
ssid löst = dolt eller? lost me där... kör själv med synligt ssid då det verkar som mera strul att gömma det som jag har erfarenhet av....

ssid & reklam... ? aldrig hört om det

Ssid = reklam om man kör generisk konf.
Då ssid ofta är modell namnet eller tillverkaren = reklam :-)
Brukar vara det första jag byter då jag vill ha mitt namn på nätet.
Har 4st nät som surrar hemma just nu och skiljer dem med ssid benämning i slutet.
För 2.4ghz och 5ghz, för fast anslutning eller mobilt bredband.
Typ namn-2.4ghz-lte eller namn-5ghz-250mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

aha.....jasså det menas så med reklam...inget problem o inte vad jag skulle kalla reklam för då kan man ju inte åka omkring i sin volvo eller hur....för då gör man reklam för dom.

nä.. tycker det var en dumt argument med reklam.....byter själv det första jag gör men spelar inte så stor roll om det står d-link eller tp-link i namnet = no big deal smile så för att återgå till frågeställaren

1. nackdel = vissa trådlösa enheter har problem att koppla upp sig då nätverksnamnet är dolt
2. döper man om nätverket så måste man lägga till alla enheter igen då det blir ett nytt nät

fast det har jag redan klargjort tidigare wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Finns det någon nackdel att dölja sitt nätverk?

vissa brandade/operatörsrouters har tex comhem729368 som ssid
eller telia62528
osv
jag anser detta vara reklam, för std ssid på routern är något annat tills operatören ställer om den.


att köra utan ssid ger ingen säkerhet extra, snarare sämre då klienterna kanske ansluter till även andra routrar och då anger ditt lösenord i försök att ansluta - extremt förenklat... :-)

sedan funkar vissa klient-wifi dåligt, och strular med dold ssid.

sedan kan man döpa alla routrar till samma ssid, samma lösenord osv så får man ett kluster. om klienterna stöder det.