1 Senaste redigerad av Nalleman (2013-03-15 17:11:20)

Tråd: Är Telia så snåla?

Stämmer det verkligen att man bara får 20 GB i Telias "största" paket och sedan kan köpa till 20 GB? Man skulle alltså bara få 40 GB för hutlösa 399:- per månad? Är det rätt eller har jag fattat fel? Om det är rätt är det ju ett närmast hutlöst pris där t.ex. Telenor står sig bra i jämförelse.

2 Senaste redigerad av careface (2013-03-15 18:01:28)

Sv: Är Telia så snåla?

Ja, det stämmer. Billigast tror jag att 3 är just nu, med deras 3Maxfart Fri Surf för 299kr/månad som ger dig 100GB, alltså fem gånger så mycket som vad Telia ger dig.

Sorry om jag länkar till en egen sida: Men här går det att komma till Telia Mobilt Bredband Total, 20GB för 399kr/månad fortfarande. Dock är det priset inte så bra heller och landar på samma pris och datamängd du nämnde i OP.

http://surfvaljaren.se/telia/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Är Telia så snåla?

Otroligt snålt av den statliga jätten. Då tycker jag nog det är dags att styra över lite av skällandet på Telenor till Telia. Nej jag är varken anställd på Telenor själv eller ens känner någon som är det men att Telia endast erbjuder 40 GB och dessutom till ett överpris utan dess like tycker jag är rent ut sagt skitdåligt!

4

Sv: Är Telia så snåla?

Noterar antal inlägg på Telias forum gällande abonnemang/datamängd växer. Har själv efter cirka 5 månaders "fritt nyttjande" plötsligt fått känna på Telias spärr efter att jag överskridit min datamängd med ngn GB. Tjänster så som Facebook, surfa aftonho*** är att glömma. Hade varit helt ok om de höjde "lägsta hastighet" ngt smile


https://forum.tewss.telia.se/forum/34-a … bredband//

5

Sv: Är Telia så snåla?

Nalleman skrev:

Otroligt snålt av den statliga jätten. Då tycker jag nog det är dags att styra över lite av skällandet på Telenor till Telia. Nej jag är varken anställd på Telenor själv eller ens känner någon som är det men att Telia endast erbjuder 40 GB och dessutom till ett överpris utan dess like tycker jag är rent ut sagt skitdåligt!

Anledningen till att inte så många klagar på Telia ang detta är för att de är väldigt öppna med hur mycket data som ingår, något Telenor inte var lika tydliga med förut.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Är Telia så snåla?

sedan skaffar inte stortankarna telia av flera anledningar.
men nu med alla stremingtjänster blir alla drabbade inte bara torrentnissarna :-)

7

Sv: Är Telia så snåla?

G-Man skrev:

sedan skaffar inte stortankarna telia av flera anledningar.
men nu med alla stremingtjänster blir alla drabbade inte bara torrentnissarna :-)

Precis. Tycker att de borde höja sin "lägsta hastighet" när man förbrukat sin data. Gjorde inte telenor just detta nyligen?

8

Sv: Är Telia så snåla?

loskings skrev:
G-Man skrev:

sedan skaffar inte stortankarna telia av flera anledningar.
men nu med alla stremingtjänster blir alla drabbade inte bara torrentnissarna :-)

Precis. Tycker att de borde höja sin "lägsta hastighet" när man förbrukat sin data. Gjorde inte telenor just detta nyligen?

Jo, Telenor gjorde detta för befintliga kunder som skaffat ett abonnemang med "fri surf" och en klausul om extrem användning. För nya kunder gäller det dock ej, de skriver följande på sin hemsida för deras största abonnemang "4G Premium+" som inkluderar 80GB data för 349kr/månad:
"Vad händer om jag når min surfvolym?
Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad. Om du upplever att du surfar långsammare än tidigare kan det vara att du behöver köpa till datavolym för att komma upp i hastighet."

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Är Telia så snåla?

ta den totala trafik quotan / dagar månad / 4timmar = är den faktiska hastigheten på alla hyperduperluper 4g 100mbit abg i praktiken.
blir inte så hög faktisk hastighet.

;-)

10 Senaste redigerad av loskings (2013-03-19 18:34:51)

Sv: Är Telia så snåla?

Hej

Gör nu ikväll en liten observation. Har överskridit min quota (utan att för den sakens skull "toktanka". Helt klart är någon form av trafik throttling igång då det knappt går att surfa in på vanliga hemsidor, ex telias egna eller någon av de stora nyhetsblaskorna.

Däremot  - att dra ner en film ifrån torrent site eller via newsgroups - då jävlar flyger man fram som vanligt i 40Mbit.

Märkligt minst sagt - undrar hur deras system för att hålla koll på förbrukningen fungerar och på vilket sätt den verkar I verkligheten. Torrent trafik borde ju direkt bli I princip spärrat när man väl överskridit sin datamängd.

Hade personligen hellre sett att hastigheten sänkts ned till kanske 5Mbit och då för all trafik som går in/ut.

11 Senaste redigerad av idgforum (2013-03-25 20:54:45)

Sv: Är Telia så snåla?

careface skrev:
loskings skrev:
G-Man skrev:

sedan skaffar inte stortankarna telia av flera anledningar.
men nu med alla stremingtjänster blir alla drabbade inte bara torrentnissarna :-)

Precis. Tycker att de borde höja sin "lägsta hastighet" när man förbrukat sin data. Gjorde inte telenor just detta nyligen?

Jo, Telenor gjorde detta för befintliga kunder som skaffat ett abonnemang med "fri surf" och en klausul om extrem användning. För nya kunder gäller det dock ej, de skriver följande på sin hemsida för deras största abonnemang "4G Premium+" som inkluderar 80GB data för 349kr/månad:
"Vad händer om jag når min surfvolym?
Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad. Om du upplever att du surfar långsammare än tidigare kan det vara att du behöver köpa till datavolym för att komma upp i hastighet."

Jag sitter med ett abb taget någon gång i sommar när Telenor erbjöd helt fri 16Mb/surf för 270 kr/månaden i mobilen. Använder det nu till att surfa med Internetdelning när mina två abb hos Tre 70+80 Gb är utsugna och tuffar i 0,17 Mb/s. Är väll uppe i runt 80 nu men ännu inget nerdragning av farten. Har jag tur?

Fått ladda om en del spel från Origin, Steam och Uplay efter ny dator. Suger data som attan. Och  så Viaplay + Netflix, ohåjaja, inget för oss med mobilt bredband. Men klagar inte eftersom jag var medveten om begräsningarna. Tur att jag har min mobil då och det fria Telenorabonnemanget. Men hur länge de låter mig hållas vet jag inte. Kanske hinner jag få ner alla mina köpta spel till dess och blir då glad.  Tar nog några månader till för de är många.

PS - Jag frågade gång på gång om abonnemanget var fritt och det sa försäljaren i Telenorbutiken flera gånger för jag trodde honom inte. Hoppas han hade rätt.

12

Sv: Är Telia så snåla?

Sedan en vecka gäller 10 GB för 399 Kr hos Telia!

13

Sv: Är Telia så snåla?

billigare med kontantkort... vilket brukar vara dyrare, långt dyrare.

14

Sv: Är Telia så snåla?

Undrar om det i så fall funkar att köra VPN-tunnel på Telenor efter att de sänkt hastigheten. Om Torrents funkar borde även det funka och då får man ju tillgång till allt ändå.

15

Sv: Är Telia så snåla?

http://www.mobilabredband.se/forum/post44337.html
Där kan du läsa om att köra VPN och hur du inte är begränsad efter du nått din mängd. Det är för abonnemang och har inte testats på Telenors kontaktkort.

Mvh
Fidde

16

Sv: Är Telia så snåla?

Husknuten skrev:

Sedan en vecka gäller 10 GB för 399 Kr hos Telia!

Ahh, det är ju onekligen en intressant utveckling; man fick ju fler GB för mindre pengar innan. Medan de andra operatörerna satsar på att locka över massa ADSL-kunder till mobilt bredband (vilket kan straffa sig med ett överbelastad nät likt 3G) så verkar Telia snarare fokusera på att hålla 4G-nätet snabbt för de som inte tankar/streamar så mycket. De är de enda, vad jag vet, som pratar om hastighetsgaranti.

Själv sitter jag min trafik på 20-30 GB per månad. Det mesta består av tv-serier och Youtube. Ingen ohälsosamt överdriven mediakonsumtion. :-) Jag sitter med Tele2 med max 40 GB för 229 kr/månad, och tycks ha relativt obelastade master kring mig. Om det skulle ändra sig i framtiden skulle ju Telia kunna bli ett alternativ...

17

Sv: Är Telia så snåla?

sedan delar operatörerna master/nät med varandra, så att säga att operatör X är mindre belastad mot Y funkar inte helt.

18

Sv: Är Telia så snåla?

Som vanligt så har företag fördelen med några extra Gb i deras abonnemang  med

19

Sv: Är Telia så snåla?

G-Man skrev:

sedan delar operatörerna master/nät med varandra, så att säga att operatör X är mindre belastad mot Y funkar inte helt.

Beträffande 4G-nät har väl ändå Telia ett eget? Hur det är med master (och vilken påverkan det har huruvida de delas mellan operatörer) har jag ingen aning om.

Så vitt jag förstod köpte sig Telia lika mycket frekvensområde som Tele2 och Telenor tillsammans och ändå är de så sparsamma med trafiken. Intressant, som sagt...

De som klagat över slöa mobila bredband borde hylla Telia som skrämmer iväg de bredbandskunder som egentligen borde ha fasta bredband.

20

Sv: Är Telia så snåla?

G-Man skrev:

sedan delar operatörerna master/nät med varandra, så att säga att operatör X är mindre belastad mot Y funkar inte helt.


Säg att 3 och Tele2 har antenner i samma mast, då behöver inte Tele2 ha kapacitetsbrist bara för att 3 har det, i samma mast,
osv...

Och även om Tele2 & Telenor delar radiolänk så kan den ena operatören ha mer kapacitet över, än den andra osv...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av Discover (2013-04-09 20:17:08)

Sv: Är Telia så snåla?

sehnpaa skrev:
G-Man skrev:

sedan delar operatörerna master/nät med varandra, så att säga att operatör X är mindre belastad mot Y funkar inte helt.

Beträffande 4G-nät har väl ändå Telia ett eget? Hur det är med master (och vilken påverkan det har huruvida de delas mellan operatörer) har jag ingen aning om.

Så vitt jag förstod köpte sig Telia lika mycket frekvensområde som Tele2 och Telenor tillsammans och ändå är de så sparsamma med trafiken. Intressant, som sagt...

De som klagat över slöa mobila bredband borde hylla Telia som skrämmer iväg de bredbandskunder som egentligen borde ha fasta bredband.


Den operatör som är störst ( och kanske även störst kassakista ) är även den som bygger ut 4G långsammast...
Varför då ?

Telia har ett omfattande fibernät i hela landet, de har även gott om master... det är ju bara viljan som saknas.

Tänk er en utbyggnad av 4G 800 MHz i alla existerande fristående GSM master som telia har.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Är Telia så snåla?

sehnpaa skrev:
Husknuten skrev:

Sedan en vecka gäller 10 GB för 399 Kr hos Telia!

Ahh, det är ju onekligen en intressant utveckling; man fick ju fler GB för mindre pengar innan. Medan de andra operatörerna satsar på att locka över massa ADSL-kunder till mobilt bredband (vilket kan straffa sig med ett överbelastad nät likt 3G) så verkar Telia snarare fokusera på att hålla 4G-nätet snabbt för de som inte tankar/streamar så mycket. De är de enda, vad jag vet, som pratar om hastighetsgaranti.

Själv sitter jag min trafik på 20-30 GB per månad. Det mesta består av tv-serier och Youtube. Ingen ohälsosamt överdriven mediakonsumtion. :-) Jag sitter med Tele2 med max 40 GB för 229 kr/månad, och tycks ha relativt obelastade master kring mig. Om det skulle ändra sig i framtiden skulle ju Telia kunna bli ett alternativ...


Om du vill ha 30 GB hos Telia (med dagens prissättning) så blir det ju 399 x 3 = 1 197 kr / månad... och då måste du byta SIM-kort också...

"Behöver ni öka er surfmängd så kan ni ändra den på Mina Sidor. Varje ytterligare 2 GB kostar 100 kr/mån. Om ni förbrukat all er surfmängd informeras ni om detta via ett sms och kan då enkelt köpa till extra surf utifrån ert behov. Oavsett vad ni väljer återställs den inkluderade surfmängden med full hastighet nästkommande månad."

-- Telia.se (130409)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Är Telia så snåla?

Discover skrev:
sehnpaa skrev:

Ahh, det är ju onekligen en intressant utveckling; man fick ju fler GB för mindre pengar innan. Medan de andra operatörerna satsar på att locka över massa ADSL-kunder till mobilt bredband (vilket kan straffa sig med ett överbelastad nät likt 3G) så verkar Telia snarare fokusera på att hålla 4G-nätet snabbt för de som inte tankar/streamar så mycket. De är de enda, vad jag vet, som pratar om hastighetsgaranti.

Själv sitter jag min trafik på 20-30 GB per månad. Det mesta består av tv-serier och Youtube. Ingen ohälsosamt överdriven mediakonsumtion. :-) Jag sitter med Tele2 med max 40 GB för 229 kr/månad, och tycks ha relativt obelastade master kring mig. Om det skulle ändra sig i framtiden skulle ju Telia kunna bli ett alternativ...


Om du vill ha 30 GB hos Telia (med dagens prissättning) så blir det ju 399 x 3 = 1 197 kr / månad... och då måste du byta SIM-kort också...

"Behöver ni öka er surfmängd så kan ni ändra den på Mina Sidor. Varje ytterligare 2 GB kostar 100 kr/mån. Om ni förbrukat all er surfmängd informeras ni om detta via ett sms och kan då enkelt köpa till extra surf utifrån ert behov. Oavsett vad ni väljer återställs den inkluderade surfmängden med full hastighet nästkommande månad."

-- Telia.se (130409)

Ska jag fortsätta med nuvarande mängd internetanvändande kan jag hålla med om att Telia inte är ett rimligt alternativ för mig idag. Vilka erbjudande och eventuella skillnader i bandbredd och fördröjningar som finns om ett par år vet vi bättre om...ett par år.

Men är det inte sannolikt att de operatörer som är frikostiga med trafikmängd får kunder som använder det mer? Jag fick uppfattningen om att det var samma sak med 3G-näten förrut; att operatörerna som lockade med "fria/inga tak" (vilket inte var sant, men som lockade en viss sorts kunder) fick tampas med slöa nät.