1

Tråd: Simkort för 4G

Jag har 3Total som abonnemang till mobilen sedan i våras. Kan jag sätta det simkortet i ett 4G modem för att prova på 4G?

2

Sv: Simkort för 4G

Hilmer skrev:

Jag har 3Total som abonnemang till mobilen sedan i våras. Kan jag sätta det simkortet i ett 4G modem för att prova på 4G?


Testa ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Simkort för 4G

Jag har inget 4G modem i nuläget, eller vad menar du?

4

Sv: Simkort för 4G

Köp ett telia kontant och lås upp
http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/kontant/
http://www.dc-unlocker.com/

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-16 20:35:30)

Sv: Simkort för 4G

Om du sätter ett 3G kort, vilken operatör som helst, i ett 4G modem kommer modemet att visa hur stark den starkaste cellen är i din närhet. Sedan behövs det lite knep för att listaut vilken operatör det kan vara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Simkort för 4G

jonasolof skrev:

Om du sätter ett 3G kort, vilken operatör som helst, i ett 4G modem kommer modemet att visa hur stark den starkaste cellen är i din närhet. Sedan behövs det lite knep för att listaut vilken operatör det kan vara.

Det är alltså skillnad på simkorten man har till 3G och 4G?

7 Senaste redigerad av plun (2012-12-16 21:03:56)

Sv: Simkort för 4G

Hilmer skrev:

Det är alltså skillnad på simkorten man har till 3G och 4G?

Inte som jag tolkat infot jag fått från Telenor, däremot så verkar det som man manuellt aktiverar 4G tjänsten till ett visst SIM-kort.  Flera här i forumet där man missat att aktivera tjänsten.

Jag vet inte hur olika operatörer gör ? med Tele 2 verkar det vara detsamma.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Simkort för 4G

Telias kort ska vara aktiverade från början. Tele2 är det inte, Tre inte heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Simkort för 4G

Alla 3s simkort kan användas för 4G. Har man ett mobilabonnemang så kan man kontakta 3 för att de ska aktivera 4G på abonnemanget utan extra kostnad. Maxhastigheten är densamma som abonnemanget tillåter över 3G.

Det är främst Tele2 som blev tvungna att byta ut sina simkort, eftersom de äldre inte funkade med 4G!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Simkort för 4G

Liknande situation, men bara så att jag förstått saken rätt: jag har (gamla) BredbandMax, alltså 3G, och har funderat på att skaffa ett 4G modem.

Om jag vill köra 4G i det nya modemet så gäller alltså att
1) jag måste kontakta 3 för att gratis aktivera 4G uppkoppling på mitt nuvarande "3G" simkort/abonnemang (bredbands abonnemanget, inte mobilens)
2) jag inte får förhöjd hastighet förrän jag byter till ett av de nuvarande 4G abonnemangen? (synd men kanske förståeligt...?)
3) billigaste vägen till nytt 4G-modem är att skaffa Telia kontant med modem (599:- på hemsidan som tidigare postat, inte kollat butiker)

Har någon testat Telias modem med Tres 4G så att jag vet att det funkar ok eller kör de samma modem som jag först tittat på till Tre (ZTE MF880 för trista 1500kr) eller har det ingen betydelse?

Tanken är i så fall att jag skaffar modem via Telia och byter till 3Bredband Premium (utan modem och bindningstid) och hoppas på att jag får behålla min 100kr månadsrabatt (har mobil hos Tre). Har bindningstid kvar till okt/nov 2013 på nuvarande 3bredband men de brukar väl vara rätt flexibla (så länge de ser pengar i mitt byte så...).

11

Sv: Simkort för 4G

Telias e392 modem upplåst funkar med tres FDD på 800 och 2600 men det är inte klart än om det också funkar på TDD 2600 i de tre största städerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Simkort för 4G

blipmusic skrev:

Liknande situation, men bara så att jag förstått saken rätt: jag har (gamla) BredbandMax, alltså 3G, och har funderat på att skaffa ett 4G modem.

Om jag vill köra 4G i det nya modemet så gäller alltså att
1) jag måste kontakta 3 för att gratis aktivera 4G uppkoppling på mitt nuvarande "3G" simkort/abonnemang (bredbands abonnemanget, inte mobilens)
2) jag inte får förhöjd hastighet förrän jag byter till ett av de nuvarande 4G abonnemangen? (synd men kanske förståeligt...?)
3) billigaste vägen till nytt 4G-modem är att skaffa Telia kontant med modem (599:- på hemsidan som tidigare postat, inte kollat butiker)

Har någon testat Telias modem med Tres 4G så att jag vet att det funkar ok eller kör de samma modem som jag först tittat på till Tre (ZTE MF880 för trista 1500kr) eller har det ingen betydelse?

Tanken är i så fall att jag skaffar modem via Telia och byter till 3Bredband Premium (utan modem och bindningstid) och hoppas på att jag får behålla min 100kr månadsrabatt (har mobil hos Tre). Har bindningstid kvar till okt/nov 2013 på nuvarande 3bredband men de brukar väl vara rätt flexibla (så länge de ser pengar i mitt byte så...).

1 och 2. Osäker på om det går att aktivera 4G på ett mobilt bredband, det jag skrev gällde mobilabonnemang - blandade ihop det lite. Men fråga, det är min rekommendation!

3. Som jonasolof svarade så är det inte säkert att det fungerar med TDD 2600 som 3 använder i större städer.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Simkort för 4G

jonasolof skrev:

Telias e392 modem upplåst funkar med tres FDD på 800 och 2600 men det är inte klart än om det också funkar på TDD 2600 i de tre största städerna.

careface skrev:

1 och 2. Osäker på om det går att aktivera 4G på ett mobilt bredband, det jag skrev gällde mobilabonnemang - blandade ihop det lite. Men fråga, det är min rekommendation!

3. Som jonasolof svarade så är det inte säkert att det fungerar med TDD 2600 som 3 använder i större städer.

Tack för svaren! Får slå en signal till treorna när allt vad jul och nyår heter är över.

14

Sv: Simkort för 4G

Du kommer troligen inte att få någon rabatt om du inte tar ny bindningstid och modem/router, det fick inte jag.
TRE är riktigt fula fiskar i mina ögon och ändrar som de vill i villkor mm. (är iofs. inte den enda operatören som gör). Jag var inte nöjd med deras 4G pga. dåliga svarstider (ping), hastigheten var godkänd och hade räckt för mitt behov.

Men vill inte binda upp mig mer hos detta bolag, kommer att byta mobilabonnemang också pga. de inte står för vad de sålt och ändrat villkoren..som jag förvisso inte kan hitta skriftligt nu. Men det är principen...snacka går bra, men hålla..no no.

Tror att GÅR att aktivera 4G på ditt sim, men de klarar/vill troligen inte det och då blir det enklare och dyrare med ett nytt. Kolla vad som gäller för ditt "Totalabonnemang" när bindningstiden går ut......

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

15

Sv: Simkort för 4G

danne skrev:

Du kommer troligen inte att få någon rabatt om du inte tar ny bindningstid och modem/router, det fick inte jag.
TRE är riktigt fula fiskar i mina ögon och ändrar som de vill i villkor mm. (är iofs. inte den enda operatören som gör). Jag var inte nöjd med deras 4G pga. dåliga svarstider (ping), hastigheten var godkänd och hade räckt för mitt behov.

Men vill inte binda upp mig mer hos detta bolag, kommer att byta mobilabonnemang också pga. de inte står för vad de sålt och ändrat villkoren..som jag förvisso inte kan hitta skriftligt nu. Men det är principen...snacka går bra, men hålla..no no.

Tror att GÅR att aktivera 4G på ditt sim, men de klarar/vill troligen inte det och då blir det enklare och dyrare med ett nytt. Kolla vad som gäller för ditt "Totalabonnemang" när bindningstiden går ut......

Ah, mycket möjligt. Tanken var i och för sig att byta mitt i och betala de kontantkostnader/månadshöjningar som uppstår men att försöka få ha kvar rabatten under min nuvarande bindningstid (till hösten 2013 någon gång, så blir alltså en höjning från 149 till 249 om jag kör på 4G "premium") men det är kanske precis det du tror inte går.

Får se hur jag gör, jag lider inte hemskt av min nuvarande 3G hastighet. För större nedladdningar har jag jobbets lina på 20-30MByte/s - min ligger ju under samma siffra i b-i-t tongue (nu pratar vi inte olagligheter) Lite lägre ping då och då hade varit trevligt när man är hemma. Får se vad jag kör i framtiden. Kanske bättre att välja fast för stunden till och med. Tres bredband är ändå "bara" 150kr/mån med rabatten tills bindningstiden löper ut om jag väljer fast lina utanpå kostnaden för 3G. Har mest varit skönt att kunna ta med sitt "heminternet" när man reser inom landet och i Danmark och fortsätta som vanligt.

OT: Jo, jag var lika bitter när Tre ändrade något som beskrevs väldigt tydligt och väldigt direkt (och som den avgörande skillnaden mot abonnemanget snäppet under) i deras abonnemangspresentation men när konsumentverket/ko bara är rådgivande sitter vi konsumenter tyvärr i skiten lik förbannat. Vet inte var gränsen för falskreklamering går (eller hur en produkt får beskrivas gentemot vad det finstilta säger) men problemet är väl att det blir ett civilmål och vem vill/har råd med att dra igång det? Vill minnas att någon här på forumet försökte med just det men har inte hört något så jag gissar att det rann ut i sanden (stora omkostnader för en privatperson kanske). Den diskussionen hör nog till en annan tråd dock, ber om ursäkt.

16

Sv: Simkort för 4G

danne skrev:

Du kommer troligen inte att få någon rabatt om du inte tar ny bindningstid och modem/router, det fick inte jag.
TRE är riktigt fula fiskar i mina ögon och ändrar som de vill i villkor mm. (är iofs. inte den enda operatören som gör). Jag var inte nöjd med deras 4G pga. dåliga svarstider (ping), hastigheten var godkänd och hade räckt för mitt behov.

Men vill inte binda upp mig mer hos detta bolag, kommer att byta mobilabonnemang också pga. de inte står för vad de sålt och ändrat villkoren..som jag förvisso inte kan hitta skriftligt nu. Men det är principen...snacka går bra, men hålla..no no.

Tror att GÅR att aktivera 4G på ditt sim, men de klarar/vill troligen inte det och då blir det enklare och dyrare med ett nytt. Kolla vad som gäller för ditt "Totalabonnemang" när bindningstiden går ut......

Jag får heller inget 4G med mitt gamla Max abonnemang. Endast 3G. Stoppat i kortet i samma 4G router 3 säljer. Ringt 2 ggr och de säger att 4G ska funka med bägge korten (inte bara det ena). Något lurt är det.