1

Tråd: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Hallå där!
Har nu  kört min dwr-923 i NAT läge till min Asus rt-n66u och är inte helt nöjd med tanke på jag spelar en del och kör vill med portfowarding i Asus rt-n66u, men det vill inte riktigt då de blir 2 NAT läge

Vill köra DWR-923 i bridge mode till ASUS rt-n66u

Idag ser de följande ut DWR-923(Lan port 1)---->Asus rt-n66u(WAN)

Men ska man få bridge mode fungerande så är de DWR-923(WAN)---->Asus rt-n66u(WAN) väl?

Vad för inställningar ska man köra med i DWR-923? Man kan ju ej stänga av DHCP i dwr-923:an, ska man då sätta Start ip 192.168.0.1 och 1 i Specify the number of devices/computers?

Stänger av WIFI i dwr-923, kör med följande firmware 1.4.8.37

Sen är det så att jag vill ändå komma in i DWR-923 när den är i bridge mode, hur går man till väga då på enklaste sätt, alltså om man kan ge den ett specifikt IP så man kan logga in på den via Asus routern och slippa använda kabel för att komma in på den, för Dwr-923 och Asus rt-n66u står ca 8 meter i från varandra och har en kabel i mellan.

Är bridge mode det optimalaste eller vad säger ni? För och nackdelar?

Några andra inställningar man ska göra i ASUS rt-n66u när man kör i bridge mode, Automatiskt ip eller Statisk ip?

Är bridge mode det optimalaste eller vad säger ni? För och nackdelar?

Har ni andra inställningar, tips eller förklaringar så är väldigt tacksam

2

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Bride mode är optimalast ifall du vill använda dig av en extra router ovanpå din DWR-923.
Vart DWR-923 skickar ut ip´n låter jag vara osagt, om det är på LAN port eller WAN. Bara koppa in din dator eller router och se på vilken port den får en extern ip.

Som du nämde så ska du inte köra med två routrar som agerar DHCP, du kan köra med DWR-923 som primär och stänga av DHCP funktionen i ASUS routen så den enbart får agera access punkt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Sätter du DWR:n i bridgemode så kommer du nog inte in i den utan att göra en reset.
Sätts den i bridgemode så är det helt transparent och dhcp blir då automatiskt avaktiverat.
Koppla lanporten till din router och du tilldelas isp:ns publika ip.

4

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Andy78 skrev:

Sätter du DWR:n i bridgemode så kommer du nog inte in i den utan att göra en reset.
Sätts den i bridgemode så är det helt transparent och dhcp blir då automatiskt avaktiverat.
Koppla lanporten till din router och du tilldelas isp:ns publika ip.

Sätter man en fast IP adress på sin dator kommer man åt DWR:ns webgränssnitt via en av lan-portarna även om den är i Bridge Mode. Möjligt att det även fungerar via wifi om man fortfarande har det påslaget i modemet, eller kanske att man förutom wan-wan även kopplar lan-lan till sin router så kanske man kan komma åt modemet även om man bara kopplar sin dator till routern men det har jag inte provat. Har för mig att ngn skrev om det här på forumet.

5

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Detta är gjort på en DWR-923 med:
W Version: A1
SW Version: 1.3.7.37

Vill man brygga en DWR-923 så gör man på följande sätt.
Steg 1: Logga in i DWR:en, normalt via IP:192.168.0.1
            Default login är "admin" och ingen lösenord.
Steg 2: Klicka på "Advanced" ikonen.
Steg 3: Klicka på "NAT" i menyn till vänster.
Steg 4: Välj "Bridge Mode" och klicka på "Apply".

DWR-923 startar nu om.
Vänta tills den är uppstartad.

Steg 5: Koppla nu en LAN-kabel mellan DWR:ens WAN-port och WAN-porten på routern du har som ska agera router i stället för DWR:en.
Steg 6: Logga nu in i din andra router och kontrollera att du ser en IP-adress utdelat från DWR:en (telenor) till WAN-porten på din router.

Vill man återställa DWR:en till "NAT" i stället för "Bridge Mode" så sätter du nätverkskortet i datorn på din fasta LAN-anslutning med följande inställningar.
Fast IP.
IP: 192.168.0.2
GW:192.168.0.1
SM:255.255.255.0

Du kan nu ansluta en nätverkskabel mellan datorn och någon av DWR:ens LAN-portar, logga sedan in enligt ovan och ändra tillbaks till "NAT".
Det går även och ansluta via WLAN om du ändrar i profilen för att ansluta till DWR:en och där sätter fast IP enligt ovan.

Vill man av någon anledning kunna komma in i DWR:en när den är ansluten till routern i "Bridge Mode" så kan man byta IP på LAN:et i DWR:en.
Exempel:
Om du har en router som i mitt exempel som har 192.168.1.1 som GW och delar ut adresser i en DHCP-pool om 50 adresser som startar på 192.168.1.2.
Sätt då adressen på DWR:en 192.168.1.52 eller högre så att den inte krockar med DHCP-poolen, i mitt fall så satte jag den till 192.168.1.201 vilket är enkelt att komma ihåg.
Efter ändring av adressen ansluter du en kabel mellan någon LAN-port på DWR:en och en LAN-port på routern du har som agerar router i stället för DWR:en.
Du kan nu genom att skriva in 192.168.1.201 komma åt DWR:en även fast den ligger i "Bridge Mode".

Detta går inte att göra om du även har telefoni via DWR:en, den måste då ligga i "NAT" läge.

6

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Varför kör du två routrar?
Om det är för att signal är för svag på wifi eller dylikt kan du även i rt66u köra bridge istället för i dlinken. Då kan du fortfarande använda USB delning Wifi men inte mycket mer.
Jag kör bridge i rt66u med nätverkskabel från en server med modem. Servern sköter dhcp kör alla portar öppna till klienterna osv. Fick inte rt66u att fungerar som jag ville med ipv6 och usb modemet så kör denna lösning istället.

Mvh
Fidde

7

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Tack så mycket för alla tips, ska prova mig fram och se vilket som fungerar bäst!

Finns de andra som har fler tips eller inställningar så är jag väldigt tacksam

8

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

patb skrev:

Detta är gjort på en DWR-923 med:
W Version: A1
SW Version: 1.3.7.37

Vill man brygga en DWR-923 så gör man på följande sätt.
Steg 1: Logga in i DWR:en, normalt via IP:192.168.0.1
            Default login är "admin" och ingen lösenord.
Steg 2: Klicka på "Advanced" ikonen.
Steg 3: Klicka på "NAT" i menyn till vänster.
Steg 4: Välj "Bridge Mode" och klicka på "Apply".

DWR-923 startar nu om.
Vänta tills den är uppstartad.

Steg 5: Koppla nu en LAN-kabel mellan DWR:ens WAN-port och WAN-porten på routern du har som ska agera router i stället för DWR:en.
Steg 6: Logga nu in i din andra router och kontrollera att du ser en IP-adress utdelat från DWR:en (telenor) till WAN-porten på din router.

Vill man återställa DWR:en till "NAT" i stället för "Bridge Mode" så sätter du nätverkskortet i datorn på din fasta LAN-anslutning med följande inställningar.
Fast IP.
IP: 192.168.0.2
GW:192.168.0.1
SM:255.255.255.0

Du kan nu ansluta en nätverkskabel mellan datorn och någon av DWR:ens LAN-portar, logga sedan in enligt ovan och ändra tillbaks till "NAT".
Det går även och ansluta via WLAN om du ändrar i profilen för att ansluta till DWR:en och där sätter fast IP enligt ovan.

Vill man av någon anledning kunna komma in i DWR:en när den är ansluten till routern i "Bridge Mode" så kan man byta IP på LAN:et i DWR:en.
Exempel:
Om du har en router som i mitt exempel som har 192.168.1.1 som GW och delar ut adresser i en DHCP-pool om 50 adresser som startar på 192.168.1.2.
Sätt då adressen på DWR:en 192.168.1.52 eller högre så att den inte krockar med DHCP-poolen, i mitt fall så satte jag den till 192.168.1.201 vilket är enkelt att komma ihåg.
Efter ändring av adressen ansluter du en kabel mellan någon LAN-port på DWR:en och en LAN-port på routern du har som agerar router i stället för DWR:en.
Du kan nu genom att skriva in 192.168.1.201 komma åt DWR:en även fast den ligger i "Bridge Mode".

Detta går inte att göra om du även har telefoni via DWR:en, den måste då ligga i "NAT" läge.

Du skriver längst ner "om du även har telefoni via DWR:en, den måste då ligga i "NAT" läge." Varför är det så?
Har en DWR-923 som jag kör i "bridge mode" vilket funkade alldeles utmärkt fram till idag när telefonin också kopplades in. Nu startar DWR:en om var 10:de minut och Telenor säger att det skall fungera??? Håller på att bli tokig
/Olof

9

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Antagligen för att telefonin behöver en egen ip adress och port.

Vad har du bakom din dlink?

10

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Jag kör en D-Link Dir-855 efter DWR:en.
Skulle vara super om man bara kunde ändra någon inställning i DWR:en för allt bakom funkar superbra.

11 Senaste redigerad av patb (2013-03-31 16:04:29)

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

D-linken's "routerfunktion" behöver komma åt nätet för att telefonin skall fungera.
Kör du DWR-923 i Bridge mode så kommer internet(modemet) vara "direkt" kopplat mot WAN-porten på baksidan, DWR-923's interna routerfunktion kommer inte åt modemet då.

Jag har telefonin också så jag kör med följande inställningar vilket fungerar för mig.
Börja med att se till att din andra router inte ligger på samma nät som DWR-923. Min andra router/brandvägg har:
IP:192.168.1.1
Subnät:255.255.255.0

DWR-923 ska vara i NAT-läge.
IP:192.168.0.1
Subnät:255.255.255.0

Nätverkskabel kopplad mellan DWR-923's LAN-port (vilken somhelst) och den andra routerns WAN-port.

I Advanced -> Firewall så har jag valt Typical Security.

I LAN -> DHCP -> Basic: Här har jag satt 192.168.0.100 som startadress.

I LAN -> DHCP -> DHCP Reservation: Här har jag reserverat MAC-adressen för min andra router/brandvägg.
Detta kan göras genom att gå in i LAN -> Device List och Klicka på Scan. Du ser nu alla anslutna enheter, kopiera MAC-adressen för din andra router.

Gå till LAN -> DHCP -> DHCP Reservation och Klicka på Add. Klistra in MAC-adressen och skriv in IP-adressen du vill reservera till den. (Jag har använt 192.168.0.100)

Gå till Advanced -> NAT -> Virtual DMZ och Klicka i Virtual DMZ (Enable/Disable), fyll sedan i IP-adressen, i mitt fall 192.168.0.100.

Gå till Advanced -> NAT -> Special Applications och klicka på Add. Fyll i Service Name = All_TCP, Protocol=TCP, Start Port = 1, End Port = 65534. Klicka på Apply. Gör en till som du kallar All_UDP och välj UDP som protocol med samma portrange.

Gå till Advanced -> Port Forwarding och klicka på Add. Fyll i Service = All_TCP, IP Address = 192.168.0.100, Klicka INTE i Enable Port Translation. Klicka på Apply. Gör en till där du väljer All_UDP.

Gå till System -> Reboot & Reset och välj Reboot och Klicka på Apply.

Nu ska all trafik som kommer in till DWR'n gå vidare till din andra routers WAN-port.

Använder du någon DynDNS-tjänst så måste den ligga i DWR-923, annars känner den inte av om du får ny IP från Telenor.

12

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Funkar perfekt :-)
Tack för hjälpen
//Olof

13

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

patb :  telefoni

Vet du varför det finns 2st telefon portar på DWR ?

Brian

14

Sv: En gång för alla angående DWR-923 i Brygg läge (Bridge mode)

Hårdvaran ska ha stöd för 2 st olika VoIP-nummer.