1

Tråd: Dovado tiny+e392+telenor

Upplever att nerladdningshastigheten ofta sjunker till 0.01 medans upp ligger hastigheten som vanligt. Startar jag om modemet så fungerar det igen. Kan ibland räcka att jag kör en manuell ping test via connection trackern. Problemen har kommit dom senaste veckorna. Har extern antenn och fri sikt till masten. Mottagningen ligger mellan 74-90%. Kör endast 3g då jag bara får 5mbit på 4g. Är det tinyn eller modemet som är problemet

2

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

Jag skulle kunna tänka mig att det är 3g nätet som är problemet då jag upplever samma problem när jag körpå 3g nätet oavsett om jag kör direkt i dator eller via router. och som värst tider med hård belastning på 3g nätet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

skulle växla över till 4g även om hastigheten blir lägre då du får bättre flyt ändå o mindre lagg på 4 g om du kan komma åt 4g

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

Jonny skrev:

skulle växla över till 4g även om hastigheten blir lägre då du får bättre flyt ändå o mindre lagg på 4 g om du kan komma åt 4g

håller med Jonny med tanke på att du antagligen har bättre stabilitet och ping på 4g.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

5 Senaste redigerad av Mheel (2013-04-04 15:00:13)

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

Frågan är om jag kan leva med 5mbit har idag 22mbit. Är rätt stor skillnad. Får väl byta antennen till kjell.coms så att jag kan växla mellan 3g och 4g. Antennen jag har idag fungerar bara för 3g. Pingtiderna har jag inga problem med. Spelar inte men laddar ner en del. 4g som finns hos mig ska vara upp till 32 men jag får bara ut 5. Går på 900mhz.

6

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

glesbygds 4g är slöare mot glesbygds 3G

iaf på många ställen jag provat, sedan finns ställen mitt i skogen med typ 80mbit utan hus i närheten på kartorna som är suddiga i närområdet... :-)

om 10 år är nog 4g ok, nu känns det som beta prov...

7

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

Fick problem precis och körde ett test på speedtest om fick följande.
Pingtid 58ms , hämtning 0,01 mbit/s , överföring 3,48 mbit/s

8 Senaste redigerad av nybom (2013-05-15 06:26:59)

Sv: Dovado tiny+e392+telenor

Jag har ungefär samma uppsättning, dock ingen extern antenn. har testat med både Dovado Tiny och TP-link TL-MR3020.
Kör 3G, har tidigare haft 23-26 Mbit (1,5 Mbit på 4G), senaste tiden kommer jag upp i 15-17 Mbit samt att det droppar på samma sätt som du beskriver det. Mim granne har Telenor med en D-Link router, han upplever också att det går ner ibland.

Känns som ett problem i 3G nätet. Ibland går det 1-2 dagar utan att jag märker något, ibland har jag problem 2-3 ggr om dagen...

Edit: Jag har förrästen ett E398 modem.