1 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-03-19 17:16:21)

Tråd: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Hej !


"Simrishamnsbon tittade på mycket film på nätet.
Men Tele 2 tyckte att datatrafiken låg på en extremt hög nivå och stängde abonnemanget trots att det var obegränsat.
Nu ger allmänna reklamationsnämnden kunden rätt.

Simrishamnsbon hade ett abonnemang på mobilt bredband utan begränsningar.
Men en dag damp det ner ett brev i postlådan. Tele 2 informerade honom om att de skulle stänga av mobiltrafiken eftersom de ansåg att han förbrukade en orimlig mängd datatrafik.
Operatören säger att kunden antingen inte använde abonnemanget enbart för privat bruk eller haft ett oskyddat nätverk. Operatören menar också att kundens överanvändning lett till att andra kunder fått sämre datatrafik.

Simrishamnsbon säger att han inte haft ett oskyddat nätverk, utan att den höga förbrukningen beror på att han tittar på mycket filmer på Youtube och SVT play. Något han trodde var helt okej eftersom han hade en obegränsad surf.
Enligt operatören ska Simrishamnsbon dagsförbrukning ha motsvarat en genomsnittlig användares för en hel månad.
En månad ska det ha handlat om upp till 112 gigabyte - vilket enligt tele 2 är 50 gånger högre än normalt.

Allmänna reklamationsnämnden ger nu kunden rätt.
Att han använt en datamängd som anses vara kraftigt över genomsnittet räcker inte för att stänga ner abonnemanget.
Tele 2 har inte heller kunnat bevisa att kundens användning orsakat skada för andra kunder.

Nämnden anser att kunden åter ska få tillgång till sitt abonnemang."

http://www.expressen.se/kvp/flitig-surf … biljatten/

http://www.ystadsallehanda.se/simrisham … v-ARN.html


Intressant, detta kan komma att få stor betydelse....

2

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Ingen av operatörerna gör nog samma misstag igen med att erbjuda obegränsad surf till ett lågt pris för privatpersoner..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

blir nog snart som det var 2006, betala 15:-/mb (telia) för att surfa... och med inkluderat trafik quota så när man överskred quotan så kostade det 15:-/mb.
blir snabbt dyrt att titta på svt nyheterna 15*30 för en nyhetssändning.
:-)

4

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Självfallet åsamkade han inte sina medsurfare någon skada med lite SVTPlay och Youtube varje dag. Det här handlade endast om att de ville bli av med honom snarast möjligt eftersom de kom på att avtalet var surt för dem.

5 Senaste redigerad av idgforum (2013-03-25 20:39:10)

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Tacka vet jag Telia. Mobilsurf för hela familjen (4 telefoner)
99 kronor för 2 GB data
599 kronor för 4GB data
699 kronor för 699 GB
799 kronor för 10 GB

Billigt att ringa för fyra personer eller sms:a men gränsen för surf på 2 GB får mig att undra om Telia vet vad som hänt i nätet sedan 1999.

6

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

idgforum skrev:

Tacka vet jag Telia. Mobilsurf för hela familjen (4 telefoner)
99 kronor för 2 GB data
599 kronor för 4GB data
699 kronor för 699 GB
799 kronor för 10 GB
Telia lever på 1900-talet om de tror att 4 personer klarar sig på detta.
Observera att man kan ringa och sms:a för det priset men vet inte om de lägger till uppkopplingsavgift. Alltså, det införde operatörerna för några år sedan Telia var först och banade vägen. Att just ringa upp är dyrt för tele-operatören. Enormt dyrt.

och utöver det tillkommer det 149kr per extra mobil...

en familj på fyra personer med en surfplatta (med mobilt bredband) kostar totalt 1275kr/månad. Då ingår 10GB surf vilket jag skulle säga är alldeles för lite. Streama lite på telefonen och surfa på plattan, glöm för all del inte heller att använda Telias Play+ över 3G-nätet så är dessa 10GB slut på nolltid.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7 Senaste redigerad av idgforum (2013-03-25 20:40:55)

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Oj, hann ändra mitt inlägg efter föregående post, ursäkta. Vad säger du om 2 GB, ger en ett gott skratt. Två ungdomar mumsar i sig det på 30 minuter?

8

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

idgforum skrev:

Oj, hann ändra mitt inlägg efter föregående post, ursäkta. Vad säger du om 2 GB, ger en ett gott skratt. Två ungdomar mumsar i sig det på 30 minuter?

Ja, men typ. Hos 3 kan du få 20GB och två simkort för 399kr/månad - mycket mer vettigt prissatt. Visst betalar man för samtalen där, men man slipper köpa till data.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Jag tillhör också en av dom med "fri surf" som blev uppsagda av Tele2 pga "onormal förbrukning". Kanske det finns möjlighet till upprättelse nu?

10

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

En till artikel om Tele2 som stängt av ytterligare en kund, denna gång är det 165 GB som anses vara extrem hög nivå.

http://www.mitti.se/?p=42321

11

Sv: Flitig surfare får rätt mot mobiljätten !

Varför gör de inte som 3 gjorde. Bara sätter en gräns på 50/70 GB på sitt fria MAX med hänvisningen om delad resurs för att året efter lansera ett nytt 100 GB abonnemang smile