1

Tråd: Stoppa torrent i dovado 4gr?

Kan man stoppa torrent-trafik i routern på nått sätt?
Har en 12 åring hemma som laddar trots att vi ber honom sluta...:)

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: Stoppa torrent i dovado 4gr?

Jag kan inte se något i min Dovado Tiny och det borde vara likartade firmware.

Hursomhelst så tror jag själv inte på metoden att blockera trafik för sina barn (utifrån egen erfarenhet), det är bättre att man lär sig hur det funkar och fallgropar.

1. Hur funkar en torrentklient, stänger den av sig själv ??

2. Vad är kB, MB, GB ?

3. Kvalite på det man laddar ner, att kunna bedöma att mycket är skräp.

4. Konsekvensen av att använda en cracker för ett spel.... många crack innehåller malware ex en trojan.


Hur påverkar varje användare den totala användandet för en familj ?

Jag har inga problem med mina kids numera men de är då i princip utflugna just nu men när de är hemma så vet de vad som gäller.  (utan blockeringar)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Stoppa torrent i dovado 4gr?

Vill du ha fler låsnings funktioner så får du nog titta på annan produkt.
Det finns ett par av dessa funktioner i DD-WRT, vilket är en linux firmware till routrar.
Du kan införskaffa en billig tp-link eller liknande och flasha in DD-WRT på den och låta den hantera delar av nättrafiken.
Du kan forfarande låta 4GRen hantera modemet etc, men du bör tänka på att inte köra router-router kopplat, utan stäng av dhcp funktionen i ena apparaten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!