1 Senaste redigerad av totto15 (2013-03-23 11:26:16)

Tråd: Fogg mobile och Windows 7

Hej

En bärbar dator med inbyggd simkortsmodul och ett simkort från Fogg, hur skapar man en uppkoppling i Windows 7?

Tips, tack.

2

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Sätt in simkortet, hitta anslutingen och välj anslut. Frågas det efter en APN, ange internet.foggmobile.com, data.tre.se eller bredband.tre.se

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Existerar verkligen internet.foggmobile.com ?
Det behövs inget APN utan det räcker med att skapa en profil  och välja dynamisk APN i tex mobilepartner.
Det fungerar även med bredband.tre någon bekräftade att det även fungerar med data.tre.se

4

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Det fungerar med dynamisk APN - men det är inte alltid det går att ställa in och ja, internet.foggmobile.com existerar enligt Fogg.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Eftersom det ej krävs nån pinkod så borde det fungera utmärkt att göra en fjärranslutning med telefonnummer *99# och det borde erhållas APN automatisk.

6

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Andy78 skrev:

Eftersom det ej krävs nån pinkod så borde det fungera utmärkt att göra en fjärranslutning med telefonnummer *99# och det borde erhållas APN automatisk.

Ja, det bör funka - dock kräver vissa programvaror någon typ av APN. Jag hade en Sony Vaio tidigare med inbyggt 3G-modem, där var man tvungen att skriva in en APN.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Fogg mobile och Windows 7

careface skrev:
Andy78 skrev:

Eftersom det ej krävs nån pinkod så borde det fungera utmärkt att göra en fjärranslutning med telefonnummer *99# och det borde erhållas APN automatisk.

Ja, det bör funka - dock kräver vissa programvaror någon typ av APN. Jag hade en Sony Vaio tidigare med inbyggt 3G-modem, där var man tvungen att skriva in en APN.

Även om du skapade en fjärranslutning manuellt, eller var det med Vaios egna programvara?

8 Senaste redigerad av careface (2013-03-23 12:28:11)

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Andy78 skrev:
careface skrev:
Andy78 skrev:

Eftersom det ej krävs nån pinkod så borde det fungera utmärkt att göra en fjärranslutning med telefonnummer *99# och det borde erhållas APN automatisk.

Ja, det bör funka - dock kräver vissa programvaror någon typ av APN. Jag hade en Sony Vaio tidigare med inbyggt 3G-modem, där var man tvungen att skriva in en APN.

Även om du skapade en fjärranslutning manuellt, eller var det med Vaios egna programvara?

En manuellt inställd fjärranslutning gav mig inte alls lika höga hastigheter, modemet i datorn hade stöd för 7,2Mbit/s men jag kom inte över 1,5Mbit/s med en fjärranslutning. Med den medföljande programvaran begränsades inte hastigheten, jag låg som mest på runt 6Mbit/s med den och bredband.tre.se som APN.

Så med fjärranslutning fungerar det, men troligtvis inte lika bra. Men förhoppningsvis har tillverkarna kommit med uppdateringar som tillåter dynamisk APN.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Vilket APN erhöll du då?

10 Senaste redigerad av careface (2013-03-23 12:40:03)

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Andy78 skrev:

Vilket APN erhöll du då?

Ingen vad jag kunde se, eftersom det gick som en gammaldags modemuppkoppling av vad jag förstod då. Alltså ringde den upp anslutningen och informationen jag fick fram var väldigt bristfällig

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Fogg mobile och Windows 7

careface skrev:
Andy78 skrev:

Vilket APN erhöll du då?

Ingen vad jag kunde se, eftersom det gick som en gammaldags modemuppkoppling av vad jag förstod då. Alltså ringde den upp anslutningen och informationen jag fick fram var väldigt bristfällig

*99# ringer inte upp någonstans som ett traditionellt telefonnumer.
Det är ett script kan man säga som betyder ungefär "skapa en dataanslutning" en standard sen gsm.
Jag ska se om jag kan få fram vilket APN som erhålls, det är lite för fint väder för å sitta hemma å meka smile

12

Sv: Fogg mobile och Windows 7

När jag satte i mitt Fogg SIM-kort i min Android surfplatta och sedan tittar i inställningarna så har den data.tre.se som APN. Det måste vara Fogg SIM:et som ställt in detta för jag körde Tele2 innan.

13

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Povade lite nu kör man dynamisk så verkar det som att man får en privat address.
En annan publik address address erhålls med bredband.tre.se dock så loggas den rad i loggen en gång i sekunden, lite irriterande.
Provade att konfigurera data.tre.se det gick inte att koppla upp sig, dock fungerar det med dynamisk eller bredband.tre.se
internet.foggmobile.com fungerar också oavsett inställning så kommer jag inte över 8mbit
Det verkar vara låst till en viss hastighet upp till 7,2 om jag ska gissa då det ej verkar kolla upp sig på hspa eller hsdpa.

Men jag är toknöjd med hur det fungerar man får vad man betalar för.

14

Sv: Fogg mobile och Windows 7

Lägg gärna upp en guide någon vänlig själ för Windows 7.

15

Sv: Fogg mobile och Windows 7

totto15 skrev:

Lägg gärna upp en guide någon vänlig själ för Windows 7.

Om du syftar på den inbyggda anslutningshanteraren så öppnar du listan med trådlösa nätverk, väljer det som heter "SWE", "3", "FOGG" eller "SWEDEN" i listan som du ser, det bör visas under mobila nätverk. Om du blir efterfrågad om en APN så kan du skriva någon av följande internet.foggmobile.com, bredband.tre.se, data.tre.se eller lämna fältet tomt (om det går). Sen ska det vara klart.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776