1

Tråd: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Hej!
Idag har jag BBB 4G-paket (379 kr/mån). Det funkade fint tills för ca 1 månad sen. Då sjönk hastigheten och vi hade mottagning bara ibland. Det skall tilläggas att vi bor på landet. Jag såg att Telia erbjöd ett förstärkarpaket till 4G, min granne hade precis köpt det och sa att han hade en jävla internet nu. I all min hast och irritation sa jag upp abonnemanget hos BBB och tänkte byta till Telia istället. MEN, Telia har ju bara 20 Gb inkluderad trafik/mån. BBB har ju obegränsat. Då tänkte jag att jag kanske skulle leta upp 4G-förstärkaren som Telia säljer och installera tillsammans med BBB:s router. Hittade den på Dustin.

Nu till frågan..funkar http://www.dustin.se/product/5010620852 … -4g-3g-2g/
tillsammans med BBB 4G-router DWR-923 från D-Link



Tacksam för svar!

2

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Det är ingen förstärkare utan en helt vanlig antenn, i det här fallet för MiMo.
En förstärkare är en aktiv utrustning som med hjälp av elektronik förstärker en signal, problemet är att om signalen som ska förstärkas redan är av dålig kvalité så hjälper det inte nämnvärt.

Jag gillar engelskans "Antenna gain" bättre vilket kan översättas till "Antennvinst".
En antenn kan med hjälp fysikens lagar konstrueras på ett sätt som gör att den tar emot "mer" energi från radiovågorna och på så sätt uppstår en antennvinst ofta benämnd dBi, vilket är antennvinsten i dB mot en hypotetisk isotropisk antenn.

Jag antar att du har en Dlink DWR-923.
Den antennen du länkar till fungerar, men det finns flera. Den du länkar till har "bara" 2,17dBi i antennvinst.
Bor du oländigt till så kan det vara bättre och satsa på en med mer antennvinst på en gång, det blir i och för sig bättre signal om du får ut antennen och gärna högre upp.

2st såna här skulle vara ett bra alternativ:
http://www.dustinhome.se/product/501062 … ider_dacsa

3

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

+1

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Tack för ett väldigt bra svar smile
Kanske en dum fråga, men varför behövs det två st? Och om jag skall ha två då kopplar jag in dessa i "antennuttagen" på min router? Eller behövs det något mer?

5

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Den antennen du länkade till har 2 st antenner i sig.
För att kunna dra nytta av MiMo så måste du ha två antenner.
Den ena bör vara horizontellt monterad och den andra vertikalt, för att det ska gå med dom antenner jag länkade till bör du ha en sån här också:
http://www.dustinhome.se/product/501063 … l-bracket/

Horizontellt = spröten längs horizonten.
Vertikalt = spröten stående.

6

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Två antenner bör det  vara av det enkla skälet att all 4G utrustning är gjord för två antenner för att få stabil och bra signal, diversity eller MIMO.

Sedan kan man fuska som Huawei som bara försåg mifin E589 med ett uttag. Men innuti finns det två antenner.

Bra 3G utrustning använder också två antenner - för att få stabilare signal.

Kristallmottagare använder en antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Tack återigen för svaren. Nu är jag klokare.
Skall beställa imorgon, funkar det inte så lär jag återkomma.

ha en fortsatt bra kväll!

8

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Hej.....igen!
Nu till en kanske dummare fråga?
Får jag bättre hastighet med antennförstärkarna? Som jag sa tidigare har vi BBB 4G idag (normalhastighet 10-40 mbit/s) men vi har bara 5 mbit/s för ta emot och 3,7 för att skicka.
Det konstiga är att när jag kopplar på de medföljande antennerna på min router så funkar det inte alls (alla lampor lyser rött) men när jag kör utan så får jag in 4G (fast låg hastighet).

9

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Du kan logga in i routern via 192.168.0.1 (det är i alla fall default på Telenors DWR-923).
Det är inget lösenord default. Klicka (Login knappen) dig in i routern, beroende på om du har senaste mjukvaran eller inte kan det se lite olika ut.
Är det den senaste så klickar du sedan på "Internet", du kommer nu se "Network Statistics", där kan du se din "Signal Strength".
Kolla det och skriv här.

Det går även att i "Radio Configuration" låsa routern på 4G och sedan på 900MHz eller 2600MHz, testa båda alternativen, troligtvis är det 900MHz som finns hos dig.

10

Sv: PANORAMA RUNDSTRÅLANDE MIMO/DIVERSITY tillsammand med BBB 4G-router.

Hej!
-65 i signalstyrka. -72 för 5 min sen.
900 MHz på 4G var den enda som funkade.
Vad säger detta?