1

Tråd: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Hej,

Jag har läst ganska mycket runt om den Router och ser att det finns ånga problemer.
Jag fick min igår och började testa lite, fick en ganska bra resultat med dom 2 senaste version 1.4.2.37 och 1.4.8.37 ( ip telefoni försvan i den ) när jag kopplar min data direkt bakom Routern ( 40 Mbits/s ner och 25 Mbits/s upp ), men när jag kopplar en annan Router i mellan då sänks mottagningen och sändningen till 8 Mbits/s!!!! :-O

Vilken version är bäst för Bridge mode?

Är det nåt jag missar som sänker fart med min Asus RT-AC66U Routern?

Tack för all hjälp.

2

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Är det så dålig hastighet hela tiden eller bara ibland?

3

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Andy78 skrev:

Är det så dålig hastighet hela tiden eller bara ibland?

Det är hela tiden när jag kopplar min Asus bakom Dlinken, då går det ner direkt till 8 Mbit/s ner och upp.

Finns det nåt jag måste tänka med Asus Routern?

Just nu har jag Dlinken som har ip 192.168.1.1 och 1 DHCP till min Router som då har 192.168.1.2 på WLAN sida och 192.168.0.1 på LAN sida och DHCP till resten av huset.
Jag provade med Bridge mode också och då hade jag Telenors IP i min Asus på WLAN sida.
Men hur som helst gick hastighet ner till 8Mbit/s!!!

Tack för all hjälp...

4

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

När du fick den hastigheten med bridgemode kopplade du upp dig med sladd eller wlan?
ok så du kör dubbla routrar nu utan bridgemode?
Konstigt att ditt wlan och lan ligger på olika nät eller skrev du fel?
Har du kopplat dlinks lan port till din routers lanport?
Varför dubbla routrar?

5

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Andy78 skrev:

När du fick den hastigheten med bridgemode kopplade du upp dig med slagg eller wlan?
ok så du kör dubbla routrar nu utan bridgemode?
Konstigt att ditt wlan och lan ligger på olika nät eller skrev du fel?
Har du kopplat dlinks lan port till din routers lanport?
Varför dubbla routrar?

Jag stänger av wlan, jag kopplar min Asus direkt på LAN porten med sladd och när jag fick 40Mbit/s vad det med min data direkt kopplade till LAN porten, aldrig wlan.
Ja, just nu kör jag dubbla routrar utan bridgemode, och för att det fungerar, har jag 2 olika nät i min Asus router, 1 som är WAN ( 192.168.1.2 med 192.168.1.1 som är är Dlink GW ) och 1 LAN 192.168.0.1 med DHCP bakom.
Min Dlink LAN port är kopplat till WAN port på Asus.
Jag vill använda min Asus RT-AC66U som Router som är mycket bättre och snabbare än Dlinken.

Tack.

6

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Prova att koppla ihop det igen med bridgemode och gör en pingtest mot gw addressen.
Du kanske får  en massa tappade paket och crc fel och det är det som gör att du får dålig hastighet?

7

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Andy78 skrev:

Prova att koppla ihop det igen med bridgemode och gör en pingtest mot gw addressen.
Du kanske får  en massa tappade paket och crc fel och det är det som gör att du får dålig hastighet?

Nu har jag bridgemode igen och pingade google på 20 eko och tappade inga och hade tid runt 36-42ms som känns bra, men nu i bridgemode har jag inga åtkomms till Dlinken, iaf vet jag inte hur har kan se meny igen...

Och jag fortfarande har 8Mbit/s sad

8

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Nu provade jag med data direkt kopplat till Asus LAN port och då fick jag 50 Mbit/s ner och 20 upp, jag gick till en annan data som är kopplat med snabb wlan och fick jag 70 Mbit/s ner och 20 upp, då har jag bra siffror, det är nåt mellan min bärbara data wlan och Asus som inte är bra, det ska jag titta på, men tack för all hjälp, jag ska vara nöjd med resultat.

Tack igen!

9

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Vill bara delge mina erfarenheter med fw 1.4.X.37 och bridgemode.

Först vill jag säga att jag tycker fw 1.4.X.37 funkar riktigt bra, inga stopp och segheter som tidigare firmware.
Men dom fungerar inte i bridgemode, i alla fall inte för mig.

Med DWR-923 i bridgemode kopplad till WAN mot en Zyxel-router NBG4115 så får man ingen kontakt med internet alls. Och om man kopplar till WAN på en TP-link 1043ND så får man visserligen ett IP-nr tilldelat, men det går fortfarande inte att komma åt internet.

Båda dessa routrar fungerade utmärkt med DWR-923 i bridgemode med tidigare firmware.

Hade det bara gått att stänga av DHCP i DWR-923 så hade jag inte behövt någon extra router och inte heller sätta den i bridgemode. Jag behöver kunna stänga av DHCP eftersom jag har två internet uppkopplingar på mitt nätverk. Min andra uppkoppling är Telia ADSL 2Mb och det är den som hanterar DHCP. ADSL är basuppkopplingen i mitt nätverk, eftersom den har "fri surf" och alltid fungerar.

För tillfället har jag stoppat mitt Telenor-SIM i ett E367 som sitter i en Dovado 3GN.
Det blir inte lika bra hastighet som med DWR-923 med fw 1.4.X.37, men jag kan stänga av DHCP i Dovadon och därmed använda den i mitt nätverk

Frustrerande, när man äntligen verkar ha fixat en firmware som ger bra och stadig hastighet då slutar bridgemode läget att fungera!
Och varför, varför, varför går det inte att stänga av DHCP?

10

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015 skrev:

Nu provade jag med data direkt kopplat till Asus LAN port och då fick jag 50 Mbit/s ner och 20 upp, jag gick till en annan data som är kopplat med snabb wlan och fick jag 70 Mbit/s ner och 20 upp, då har jag bra siffror, det är nåt mellan min bärbara data wlan och Asus som inte är bra, det ska jag titta på, men tack för all hjälp, jag ska vara nöjd med resultat.

Tack igen!


Och detta är i bridgemode?

11 Senaste redigerad av magu015 (2013-03-13 12:00:20)

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Ja, nu har jag bridgemode med min Asus bakom, får se om den sista firmware ( 1.4.8.37 ) är stabilt, men så länge känns det bra.

Edit: Och Ip telefoni fungerar också med Ping lådan jag fick från Affinity smile

12

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Asus RT-AC66U 802.11ac router review: Latest firmware makes it a beast. Review · User .... Poor WAN speed (5 to 12Mbps of my 50Mbps). Very limited QoS ...



korrekt mtu ?

13

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

G-Man skrev:

Asus RT-AC66U 802.11ac router review: Latest firmware makes it a beast. Review · User .... Poor WAN speed (5 to 12Mbps of my 50Mbps). Very limited QoS ...



korrekt mtu ?

Jag är faktiskt jätte nöjd med min Asus RT-AC66U, 70 Mbit ner och 20 upp känns bra faktiskt, då kör jag med 5 Ghz wlan och USB-N66 Dualband, det finns mycket man kan konfigurera för att få det bästa prestanda.
QoS är tillräckligt för mig, jag kan iaf justera vilka program/spel har prioritet på andra och bredband upp och ner.

Jag har version 3.0.0.4.270 som verkar vara den sista.

/Manu

14

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015 skrev:

Jag har version 3.0.0.4.270 som verkar vara den sista.

Yep det är sista officiella firmwaret.

Själv kör jag med Merlins firmware men det kanske är mer för nördar, ger iaf ett antal fördelar jämfört med det officiella.

http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=42

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Yep det är sista officiella firmwaret.

Själv kör jag med Merlins firmware men det kanske är mer för nördar, ger iaf ett antal fördelar jämfört med det officiella.

http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=42

Vad tycker du om Asus RT-AC66U?

16 Senaste redigerad av plun (2013-03-13 20:33:25)

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015 skrev:

Vad tycker du om Asus RT-AC66U?

Jag har en RT-N66U, tyckte inte det var värt pengarna med en AC.  Båda körs med samma firmware.

Hursomhelst så är det den bästa router jag ägt någongång smile, tröttnade på Tinyns "hyss" när det blev för många anslutna pryttlar. Bryggar med Tinyn och routerjobbet sköter "The Dark Knight".

Utmaningen är kanske sedan hålla reda på alla funktioner som finns...:)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Vilken version är stabilare, 1.4.2.37 eller 1.4.8.37, jag har just nu 1.4.8.37 och fick göra en omstart idag efter att den hade tappat bort länken till 4G, finns det nån som kör 1.4.2.37 och är nöjd med den?

18 Senaste redigerad av zubziro (2013-03-15 18:24:45)

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015 skrev:

Vilken version är stabilare, 1.4.2.37 eller 1.4.8.37, jag har just nu 1.4.8.37 och fick göra en omstart idag efter att den hade tappat bort länken till 4G, finns det nån som kör 1.4.2.37 och är nöjd med den?

kör 1.4.2.37 och är inte alls nöjd, buggig som f*n kör loggen från dwr- via nät till min server och ser det mesta som sker i dwr'en och jag som är systemutvecklare, linux kunnig, och med erfarenhet blir skräckslagen av hur mycket fel den rapporterar. Det är egentligen gåtan att den fungerar ibland överhuvudtaget.

Kör för övrigt i DMZ läge inte Bridged som många andra verkar göra. Om man får undra hur fick du tag på 1.4.8.37?

19 Senaste redigerad av zubziro (2013-03-15 18:23:48)

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Förresten varför kör ni bridged mode? har testat den med många olika fw och har alltid kommit fram till att den är mer ostabil än DMZ. Ni vet väl att ni kan få DMZ fungera lika bra som bridge mode? DWR-923 DMZ -> favorit router -> LAN
dessutom om man kör DMZ så kan man komma åt dwr web gränssnit från LAN

20

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

zubziro skrev:

Förresten varför kör ni bridged mode?

Jo jag har ingen erfarenhet av en DWR-923 mer än att jag noterat en massa strul.

Jag kör en bryggning eftersom en Dovado Tiny är en ytterst primitiv router som inte pallar med hårdare tryck.

ASUS routrarna som vi tidigare diskuterade är ju bland det bästa man sedan kan använda, kostar en massa men är helt överlägsna med routerfunktionalitet samt allting annat som man kan göra med en router samt ett nätverk.

Men DWR-923 samt Dovado Tiny passar säkert en massa användare som inte har en aning om vad man kan göra med en router och inte heller orkar läsa manualen smile.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

zubziro skrev:
magu015 skrev:

Vilken version är stabilare, 1.4.2.37 eller 1.4.8.37, jag har just nu 1.4.8.37 och fick göra en omstart idag efter att den hade tappat bort länken till 4G, finns det nån som kör 1.4.2.37 och är nöjd med den?

kör 1.4.2.37 och är inte alls nöjd, buggig som f*n kör loggen från dwr- via nät till min server och ser det mesta som sker i dwr'en och jag som är systemutvecklare, linux kunnig, och med erfarenhet blir skräckslagen av hur mycket fel den rapporterar. Det är egentligen gåtan att den fungerar ibland överhuvudtaget.

Kör för övrigt i DMZ läge inte Bridged som många andra verkar göra. Om man får undra hur fick du tag på 1.4.8.37?

1.4.8.37 finns ute att ladda, jag hittade en tråd där nån hade kontaktat Telenor för att han hade problem med 1.3.7.37 och dom skickade 1.4.8.37 till honom och då finns det att ladda ifrån Telenor...

22

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015:

Det hjälper inte,,, 1.4.8.37 är helt kass på "hemtelefon", klipper, brusar & mobilsvar.
Dess utom verkar wifi klippa lika dant,,,

Är DWR-923 ett bortsupet måndags ex? :-(

23

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Boss skrev:

magu015:

Det hjälper inte,,, 1.4.8.37 är helt kass på "hemtelefon", klipper, brusar & mobilsvar.
Dess utom verkar wifi klippa lika dant,,,

Är DWR-923 ett bortsupet måndags ex? :-(


Jag använder inte wifi från den, jag stängde av det och ip telefoni går via en Ping låda kopplat till min Asus router, men jag har inte testat riktig än kvalitet.

24

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

magu015 skrev:

Vilken version är stabilare, 1.4.2.37 eller 1.4.8.37, jag har just nu 1.4.8.37 och fick göra en omstart idag efter att den hade tappat bort länken till 4G, finns det nån som kör 1.4.2.37 och är nöjd med den?

Jag kör i Bridge Mode och för mig har 1.4.8.37 fungerat utan problem i en vecka. (Nytt rekord för mig och jag har så smått börjat hoppas slippa strul) 1.4.2.37 var jag däremot tvungen att starta om en gång om dagen.

25

Sv: DWR-923 Router Hjälp med Bridge Mode.

Hej, verkar vara dags att testa lite bridgemode med min lite äldre Linksys wrt 54g ( eller dags att byte till Asus ? Huawei).


Inte så bra på detta - kan någon lista inställningar för mig i dwr´n

option 1  bridge mode
option 2 dmz

Skulle man ändra QoS  och sådant ?

Ha haft Linksys inställt som router till BBB - adsl modem  - bör funka direkt utan ändring.

Brian