1

Tråd: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

Hejsan! Mitt första inlägg på forumet men jag hoppas det hamnat rätt. Har sökt runt utan att hitta något svar.

Jag har en e589 router från Telia som jag låst upp för att kunna använda med mitt abonnemang jag har hos tre. När routerns nätverksläge står i auto fungerar det fint och den ansluter till 3g nätet.

Dock har ju tre som ni kanske vet öppnat upp alla sina abonnemang för max hastighet, även på 4g. Det är här jag stöter på patrull. När jag väljer nätverksläge 4g i routern får jag "no service".
Jag har ringt till tre och kontrollerat att mitt simkort är tillåtet i 4g nätet och det ska det vara enligt dem.


Är det så att min router inte stödjer tre:s 4g nät eller att jag missat något annat vitalt?


Med vänlig hälsning Robert

2

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

Det kanske inte finns någo 4G där du provar.

Ibland säger suppot att kortet är aktiverat för 4G men det har inte funkat att skicka ut infon till nätet dit infon ska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

Som jonasolof säger; har du 4G-täckning på din adress? Om du har det, skulle det vara bra om du kunde testa på något annat ställe i ett 4G-område för att se om det fungerar bättre där.

Vissa kunder har fastnat i systemet och då har inte aktiveringen av 4G kunnat genomföras helt lyckat, det skulle också kunna vara en anledning och det är samma sak som jonasolof säger.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

careface skrev:

Som jonasolof säger; har du 4G-täckning på din adress? Om du har det, skulle det vara bra om du kunde testa på något annat ställe i ett 4G-område för att se om det fungerar bättre där.

Vissa kunder har fastnat i systemet och då har inte aktiveringen av 4G kunnat genomföras helt lyckat, det skulle också kunna vara en anledning och det är samma sak som jonasolof säger.

Tack för svaren!
Enligt tre:s täckningskarta har jag full 4g täckning på min nuvarande position. Sen bor jag och är normalt i centrala sthlm och routerns nätverksläge har vart på "auto", dock har den aldrig växlat över till 4g där heller. Kan jag på något sätt se om jag fastnat i systemet eller hur löser jag det?

5

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

robert.wiesner skrev:
careface skrev:

Som jonasolof säger; har du 4G-täckning på din adress? Om du har det, skulle det vara bra om du kunde testa på något annat ställe i ett 4G-område för att se om det fungerar bättre där.

Vissa kunder har fastnat i systemet och då har inte aktiveringen av 4G kunnat genomföras helt lyckat, det skulle också kunna vara en anledning och det är samma sak som jonasolof säger.

Tack för svaren!
Enligt tre:s täckningskarta har jag full 4g täckning på min nuvarande position. Sen bor jag och är normalt i centrala sthlm och routerns nätverksläge har vart på "auto", dock har den aldrig växlat över till 4g där heller. Kan jag på något sätt se om jag fastnat i systemet eller hur löser jag det?

Det vore bra om du testade på något annat ställe för att utesluta att det är något med nätet i ditt område. Har din router fungerat med Telias 4G tidigare?

Om du har på något sätt fastnat i denna växling, då är det bara 3 som kan lösa det åt dig. Du kommer nog att bli ombedd att testa med ett nytt simkort först och om du har möjlighet med någon annan hårdvara som 3 sålt, eftersom en operatör inte kan garantera att en enhet såld av en annan operatör fungerar med sitt nät.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

careface skrev:
robert.wiesner skrev:
careface skrev:

Som jonasolof säger; har du 4G-täckning på din adress? Om du har det, skulle det vara bra om du kunde testa på något annat ställe i ett 4G-område för att se om det fungerar bättre där.

Vissa kunder har fastnat i systemet och då har inte aktiveringen av 4G kunnat genomföras helt lyckat, det skulle också kunna vara en anledning och det är samma sak som jonasolof säger.

Tack för svaren!
Enligt tre:s täckningskarta har jag full 4g täckning på min nuvarande position. Sen bor jag och är normalt i centrala sthlm och routerns nätverksläge har vart på "auto", dock har den aldrig växlat över till 4g där heller. Kan jag på något sätt se om jag fastnat i systemet eller hur löser jag det?

Det vore bra om du testade på något annat ställe för att utesluta att det är något med nätet i ditt område. Har din router fungerat med Telias 4G tidigare?

Om du har på något sätt fastnat i denna växling, då är det bara 3 som kan lösa det åt dig. Du kommer nog att bli ombedd att testa med ett nytt simkort först och om du har möjlighet med någon annan hårdvara som 3 sålt, eftersom en operatör inte kan garantera att en enhet såld av en annan operatör fungerar med sitt nät.

Okej. Har tyvärr aldrig testat med Telias 4g. Jag har som sagt haft den igång främst i sthlm och nu är jag i lkpg och testar. Men skall prova att ändra nätverksinställningarna till 4g när jag kommer till sthlm imorg då jag bara haft den på auto där tidigare. Funkar det ej får jag väl gå till tre och be om ett nytt simkort och testa igen! Ska se ifall jag kan hitta någon router från 3 och testa med den också.

7

Sv: Lite problem med en E589 och abbonemang från 3

Problemet när man "fastnat i systemet" hos Tre är att det för supportpesonalen ser ut som om kortet är öppnat för 4G men infon har inte gått till de servrar som kontrollerar saken i nätet. En annan forumdeltagare som hade liknande problem fick det löst först sedan han gått med kortet till tres servicebutik på Gamla Brogatan. De kunde konstatera att kortet inte funkade för 4G trots att supportsystemet sade att det gjorde det. Med lite djupare koll och bistånd från tekniker längre upp fann de att infon inte gått igenom. Då hade kunden och vi på forumet lagt ned mycket jobb på felsökning.

En Teliaköpt E589 fungerar troligen inte med 4G TDD. Likadant med modem som E392. De ska klara TDD också men gör det bara om operatören som beställt modemen hos Huaewei inkluderat TDD.

Din E589 kommer således inte att fungera i Tres TDD nät men däremot i Tres FDD nät. Tre har både FDD och TDD på 2600. Du kan inte se i din router vilket block Tre har på  viss plats. Det kan man bara i routern AVM 6840 eller i en Nokia 912 förutsatt att det är FDD.

Det är på de hela rätt oklart hur stor andel av Tres storstadstäckning som är LTE TDD. De som använder Tres grejor kan inte själva se om det är TDD eller FDD som  förbindelsen går på. Man kan se det på använd frekvens, EARFCN, eftersom Tres blocktillstånd för FDD och TDD ligger på olika frekvenser. Förutsatt att utrustningen visar frekvens vilket Huaweimaterial i Sverige inte gör (till skillnad från i Tyskland). De svenska operatörerna har informationsstrypt användarutrustning från Huawei maximalt. Telia värst. Billigast support så pga mindre frågor

Kort sagt, det borde fungera utanför storstäder där Tre använder FDD på 800 bandet men osäkert inne i städer som Stockholm. Titta på  Tres täckningskarta och åk till ett ställe där Tre visar täckning utanför städer, gärna med lägre fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.