1 Senaste redigerad av MasterJE (2013-01-28 20:29:17)

Tråd: Spärr på Telia?

Halloj. Har idag bredbandsbolaget 4g men deras 4g nät lyckas alltid bli överbelastat på helger o kvällar så min hastighet suger censur. Va inne på Telias sida idag och såg att dem ska slänga upp 4g mast i närheten. Men deras abonnemang såg lite klena ut. De ligger ju bara på 20 gb sad men hur funkar det för er som har? Tokspärrar dem eller får ni en fet räkning om ni knallar över 80 gb till?

PS adsl eller fiber finns ej här så ni behöver ej tipsa om det om ja behöver mycket datamängd. Alla är inte bortskämda stockholmare tongue

2

Sv: Spärr på Telia?

Måste man uttrycka sig så vulgärt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Spärr på Telia?

Ja det va väl inte meningen men då framkommer det lite mer hur galet sakta det går smile. Men ja ändrar wink

4 Senaste redigerad av loskings (2013-01-29 17:49:59)

Sv: Spärr på Telia?

Har Telia 4G och deras "40"GB abonnemang. Kört det i 3 mån och ligger på runt 120GB per månad, har inte upplevt någon hastighetsbegränsning efter att jag förbrukat mina 40. Tänker att de ser till helheten d v s en övrigt hårt belastad mast = hårdare i FUP hänseende.
Har inte heller fått någon extra kostnad p g v överskriden datamängd.

Ligger på 30-40Mbit beroende på tid på dygn.

Edit - ser att de inte säljer 40GB abonnemangen längre.

5

Sv: Spärr på Telia?

loskings skrev:

Har Telia 4G och deras "40"GB abonnemang. Kört det i 3 mån och ligger på runt 120GB per månad, har inte upplevt någon hastighetsbegränsning efter att jag förbrukat mina 40. Tänker att de ser till helheten d v s en övrigt hårt belastad mast = hårdare i FUP hänseende.
Har inte heller fått någon extra kostnad p g v överskriden datamängd.

Ligger på 30-40Mbit beroende på tid på dygn.

Edit - ser att de inte säljer 40GB abonnemangen längre.

Måste säga att jag länge funderat varför jag kunnat ligga på 150 gig i månaden utan att telia strypt hastigheten, men det beror alltså på nätbelastningen?

6

Sv: Spärr på Telia?

colamage skrev:
loskings skrev:

Har Telia 4G och deras "40"GB abonnemang. Kört det i 3 mån och ligger på runt 120GB per månad, har inte upplevt någon hastighetsbegränsning efter att jag förbrukat mina 40. Tänker att de ser till helheten d v s en övrigt hårt belastad mast = hårdare i FUP hänseende.
Har inte heller fått någon extra kostnad p g v överskriden datamängd.

Ligger på 30-40Mbit beroende på tid på dygn.

Edit - ser att de inte säljer 40GB abonnemangen längre.

Måste säga att jag länge funderat varför jag kunnat ligga på 150 gig i månaden utan att telia strypt hastigheten, men det beror alltså på nätbelastningen?

Det är inte säkert att det är så, men chansen finns. Det kan även vara så att man är begränsad om man surfar på 3G-nätet men inte på 4G-nätet. Då också med hänsyn till belastningen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776