101

Sv: antenntips för lte2600

ser bra ut men.....
Minimum Order Quantity:


50 Set/Sets

måste man köpa min 50st ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

102 Senaste redigerad av Jonny (2013-03-09 08:50:37)

Sv: antenntips för lte2600

fn så lång tid det tar från Kina med beställningar..... fast det var ju nästan gratis....så väntar på kablar smile så man kan prova antenn på taket

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

103

Sv: antenntips för lte2600

Zdacomm.com har 2,6 GHz paraboler som man kan köpa styckvis.

Det ka finnas skäl att påpeka att sådanahär antenner har sitt berättigande bara om man kan lyfta signal/brusförhållandet från låg nivå till högre, där marginalnyttan av höjningen av signal/brusnivån inte börjat plana ut för att signalen redan är så stark i förhållande till bruset. För det finns en motverkande effekt. Ju smalare antennloben är, desto mindre multipathsignaler kan tas in. Och det är multipathspridningen som ger MIMO-effekten vilken i bästa fall kan dubblera överföringshastigheten.

En parabol som tittar direkt på en basstation inom synhåll en km bort kommer att ha en mycket stark direktsignal och svaga multipathsignaler. Det innebär att tidskorrelationen mellan vad basstationsantennen sänder ut och vad som tas emot kommer att vara mycket god. Det är dåligt. MIMO bygger på signalspridning med låg korrelation mellan sändarantenn och mottagarantenn. Förklaringsmodellerna kräver matematikkunskaper som det inte är allom givet att ha, inte mig heller. Vad som ger en bra multipathmiljö har jag inte sett beskrivet. Talldunge eller stadskvarter? Mycket spridning vid bibehållet gott signal/brusförhållande är bra. Tallbarr är dåligt för de dämpar. Stammar är bra för de reflekterar.

Försök till ytterligare förklaring: om man kunde sända varsin dataström över de två sektorantennerna och de kunde tas emot av de två mottagarantennerna i 2x2 MIMO utan överhörning i respektive dataström så skulle överföringshastgheten kunna dubblas - förutsatt att brus och interferens inte föreligger. Jämför två parallella mikrovågslänkar. Dock går viss överhörning mellan dataströmmarna inte att undvika, trots att man försöker separera dem med skild polarisation. Således uppstår osäkerhet om vad en mottagen signal innebär. Den bristfälliga cross isolation mellan kanalerna måste åtgärdas på något annat vis som kan minska graden av osäkerhet. Här kommer multipath in genom "spatial multiplexing" som också innehåller en tidsdimension). Signalerna från de bägge sändarantennerna går olika vägar och når de fysiskt åtskilda mottagarantennerna vid olika tidpunkter. Genom att kombinera dessa indroppande multipathsignaler kan mottagaren räkna ut hur respektive dataström såg ut när den sändes. Packet loss kontrollen kollar att det stämmer och genom feedback vid closed loop till cellen ställer systemet in överföringen så att en optimal avvägning av fart och bit error rate (BER) uppnås. Den här anpassningen kan göras flera hundra gånger i sekunden så den går knappast att följa. Ju bättre multipathspridning, desto bättre "decorrelation" mellan sändarsida och mottagarsida. Att få till bra multipathspridning är ett designkriterium vid cellplanering för LTE. Den fysiska separationen av mottagarantennerna bör vara minst ett par vågländer så att inte fading drabbar båda antennerna likformigt.

I LTE advanced kommer 4x4 antenner att användas. Polaritetsåtskillnad kan bara göras åt två håll. Men genom multipath kan överföringshastigheten ökas 4 ggr teoretiskt om spridningen är effektiv. Detta används för övrigt för MIMO vid wifi. Inomhusmiljö ger effektiv multipathspridning via alla vinklat och vrår och  så länge signal/brusförhållandet är gott kan högre fart uppnås än ned en sändarantenn och en mottagarantenn.

Å andra sidan  kan man nå hög fart i en LTE länk vid god signal utan MIMO redan genom att det snabbaste modulationssättet kan användas. Och skillnaden 90 grader i polarisation gör fortfarande nytta eftersom det ger polarisationsdiversitet som hjälper mottagaren att inte tappa paket.

Kort sagt, man skulle gärna vilja veta hur man optimerar antennens öppningsvinkel (inverst förstärkning) i förhållande till signal/brusförhållandet för högsta fart. Därvid är nog just farten den enda mätbara parameter som står användaren till buds eftersom modemen inte lämnar några användbara mätvärden utöver RSRP och i bästa fall signal/brusförhållandet.  För att undersöka förutsättningarna för MIMO behövs proffsinstrument som hinner och kan mäta förekomsten och karaktären av multipath (signal delay spread). Modemen signalerar i closed loop mode info till basen om hur länken fungerar. Men den  informationen är bantad och schematiserad och vore inte användbar. Samma sak med Channel Quality index CQI i sexton steg som skickas till basstationen som info för beslut om modulationshastighet. En utvecklingsingenjör hos AVM menade således att vetskap om CQI inte skulle hjälpa användaren eftersom upplösningen i måttet är för dålig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

104

Sv: antenntips för lte2600

idag gick jag in i nästa fas på mitt antennprojekt. jag satte upp en till gallerantenn och monterade om den gamla så att dom sitter +-45 grader vilket inte blivit ett steg i rätt riktning. jag har liknande signalvärden som innan jag monterade om antennerna men modemet har svårt att koppla upp och när den väl gör det så är det väldigt ostabilt och modemet växlar mellan flera olika celler.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

105

Sv: antenntips för lte2600

Usch. Om du låter den nya sitta som den gamla satt förut, funkar den då på samma sätt? Dvs koll att den funkar rätt. Dom är billiga.

Finns ngen chans att reda ut något om du inte vet var masterna står och vad det är för vinkel mellan bäringarna till dem.

Det är inte säkert att RSRP värdet höjs för att du kopplar in en till lika dan antenn.

Du kan också testa att montera en vertikalt och en horisontellt. Eller båda lika men väl separerade.

Läs lite mer teori med bäring på din situation också i den här tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p47810

Långt bort och andra celler spökar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

106

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Usch. Om du låter den nya sitta som den gamla satt förut, funkar den då på samma sätt? Dvs koll att den funkar rätt. Dom är billiga.

Finns ngen chans att reda ut något om du inte vet var masterna står och vad det är för vinkel mellan bäringarna till dem.

Det är inte säkert att RSRP värdet höjs för att du kopplar in en till lika dan antenn.

Du kan också testa att montera en vertikalt och en horisontellt.

Jag har inte hunnit med att testa så mycket än för utom att justera dom för att försöka få uppkoppling men får ingen uppkoppling nu med den gamla antennen ensam vilket jag fick innan jag vred den 45 grader och jag har den i samma riktning som innan.
Ja det lutar åt att montera dom vertikalt och horisontellt vilket jag vet har fungerat utmärkt tidigare. Det har faktiskt fungerat riktigt bra jag har faktiskt inte haft någon nerkoppling på 1½ vecka och har hela tiden haft dl på 20-40mbit/s ul 10mbit/s peng 20-30 ms.
Men tyvärr så har jag nog inte tid att montera om antennerna i veckan och det lskulle vara intressant att läsa av lite värden med din avm6840 innan jag ändrar dom och jämföra signalerna.
Tills jag har fått ordning på antennerna så får jag använda mig av mina gammal poynting och lte900 vilket inte är någon trevlig upplevelse.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

107

Sv: antenntips för lte2600

Ok, får masa mig till posten i morgon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

108

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Ok, får masa mig till posten i morgon.

ja det vore ju juste om du har tid med det.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

109

Sv: antenntips för lte2600

om du tex tryck i fel kontakttyp eller en kontakt med kina mått så kanske kontakten i modemet har böjtssönder eller dyl och får inte full kontakt.
sett detta flera gånger., och det blir ungefär som du beskriver.

110

Sv: antenntips för lte2600

Håller med G-man. Det är möjligt att modemet använder egna antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

111

Sv: antenntips för lte2600

G-Man skrev:

om du tex tryck i fel kontakttyp eller en kontakt med kina mått så kanske kontakten i modemet har böjtssönder eller dyl och får inte full kontakt.
sett detta flera gånger., och det blir ungefär som du beskriver.

det är samma adapter som jag använder till mina poynting och har där 100% signal och det är huaweis egna adapter. så det är knappast där felet ligger i mitt fall.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

112

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Håller med G-man. Det är möjligt att modemet använder egna antenner.

kopplar jag ur antenn kablarna så har jag noll signal på lte2600mhz.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

113

Sv: antenntips för lte2600

Är det dålig kontakt dvs att inte mittenledaren och yttre ledaren har fullgod kontakt så uppstår ibland det du beskriver.
Eller så är kontakten på modemet skadad, dessa är oftast ytmonterade och kan enkelt böjas sönder då dom sitter på en en kvadratmillimeter yta på kretskortet, ibland lossnar även koppar folien i modemet runt kontakten, eller det bildas en spricka i folien.
Detta brukar kunna felsökas med värme/kylmetoden, men är överkurs.

Kan givetvis vara något annat, utan att felsöka på plats så...

114

Sv: antenntips för lte2600

G-Man skrev:

Är det dålig kontakt dvs att inte mittenledaren och yttre ledaren har fullgod kontakt så uppstår ibland det du beskriver.
Eller så är kontakten på modemet skadad, dessa är oftast ytmonterade och kan enkelt böjas sönder då dom sitter på en en kvadratmillimeter yta på kretskortet, ibland lossnar även koppar folien i modemet runt kontakten, eller det bildas en spricka i folien.
Detta brukar kunna felsökas med värme/kylmetoden, men är överkurs.

Kan givetvis vara något annat, utan att felsöka på plats så...

ok. ja jag vet att dom är väldigt känsliga men jag är ändå väldigt övertygad om att det inte är det som är felet i mitt fall. Eftersom felet kom när jag roterande antennen 45º rörde aldrig modemet. men jag ska testa med mitt e398 också för att vara riktigt säker.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

115

Sv: antenntips för lte2600

kanske är kabel fel påvägen från antennen isf.

116

Sv: antenntips för lte2600

G-Man skrev:

kanske är kabel fel påvägen från antennen isf.

nej kabeln är jag inte speciellt orolig över den kabeln jag har knäcker man inte hur som helst. hade det varit en rg58 eller nått annat tunt så kunde man ju oroa sig över det men tror inte det heller är vad som felar här. jag kan ju iofs mäta upp kabeln för att vara säker.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

117

Sv: antenntips för lte2600

jag antar att du använder samma kabel.

118

Sv: antenntips för lte2600

Nu har jag gjort några snabba tester med e392 och e398. Jag jämförde signalstyrkorna mellan de 2 gallerantennerna och jag hade samma signalstyrka på båda antennerna på båda modemen däremot visade e398 bättre signaler men det va bara med e392 jag fick uppkoppling. Dom signalerna jag hade med e392 var följande rssi:71 rsrp:99 rsrq:7.

Jag börjar nästan fundera på om det kan vara så att jag får in mer störande signaler från andra celler när jag har antennerna monterade som jag har nu.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

119

Sv: antenntips för lte2600

G-Man skrev:

jag antar att du använder samma kabel.

Ja det gör jag.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

120

Sv: antenntips för lte2600

Idag va jag upp på taket och monterade om antennerna igen nu sitter en horisontellt och en vertikalt. Nu fungerar det igen det bara lite finjustering kvar. Det får bli när jag får hem avm6840. Tror det kommer bli betydligt mycket enklare med den än ved det är med ett huawei e392 då jag får en stark känsla av att det inte är någon riktig precision på signaldata i det modemet och tycker ibland även att det reagerar lite långsamt i signaldata.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

121

Sv: antenntips för lte2600

AVM6840 är skickad i går enligt PM. Jag behöver skicka info per mail, VG ge mig adress via PM.

det är svårt att använda signaldata om man inte har en kontinuerlig mätning presenterad som graf, det hoppar hela tiden allt efter trafiken i cellen, fading mm. Dessutom vill du ju mäta på antennerna separat.

Det ska bli intressant att se hur SINR påverkas av vridning. I står för interferens och borde minska om man vrider bort antennen från störkällor men ändå ha önskad cell kvar. SINR är ett värde som kan gå upp till +40, värden kring +20 är bra och kan ge hög fart.

Du fick med en strömadaper 12V till 12V reglerat så att du kan ta med routern i bilen också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

122

Sv: antenntips för lte2600

Jag har ääntligen haft möjlighet att testa de antenner som jag säljer (en likadan panelantenn som trådstartaren använde vid starten av tråden, jag vet inte om det är fel av mig att dela med mig av resultaten här eller om jag borde starta en ny tråd).

Hemma hos mina föräldrar finns 4G endast på 900 MHz, men inne i stan' finns 4G på 2600 MHz. Jag tänkte att det kan vara värt att göra ett försök att rikta antennerna mot stan' och det fungerade. Dock blev det en väldigt provisorisk lösning för nu och en hel del justeringar går att göra.
Det var ganska smidigt att logga in i routerns gränssnittet (B593) med mobilen och ändra lite kika på mobilen och ändra lite.. den uppdaterar sig faktiskt väldigt snabbt.

Min väldigt provisoriska lösning blev vid skorstenen och kan göra att antennerna rör lite på sig lite om det blåser. (Någon som har ett bra tips för hur man ska arbeta om man ska sätta upp antennerna på antennstången som sitter längst ut på nocken? Det är ju väldigt högt och taket på huset är väldigt brant (45 grader).)

Mitt första och inledande test gav iaf följande resultat:
RSRP (dBm): -120 till -114
RSRQ (dBm): -8 till -6 med en antenn och -8 till -3 med två antenner.

Utan antenner ingen signal och modemet kan inte koppla upp alls.
En antenn ca 7-8 Mbit/s.
Två antenner ca 12-16 Mbit/s.
Uppladdningshastigheten är väldigt låg och under 1 Mbit/s hela tiden.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

123

Sv: antenntips för lte2600

jLinder skrev:

Jag har ääntligen haft möjlighet att testa de antenner som jag säljer (en likadan panelantenn som trådstartaren använde vid starten av tråden, jag vet inte om det är fel av mig att dela med mig av resultaten här eller om jag borde starta en ny tråd).

Hemma hos mina föräldrar finns 4G endast på 900 MHz, men inne i stan' finns 4G på 2600 MHz. Jag tänkte att det kan vara värt att göra ett försök att rikta antennerna mot stan' och det fungerade. Dock blev det en väldigt provisorisk lösning för nu och en hel del justeringar går att göra.
Det var ganska smidigt att logga in i routerns gränssnittet (B593) med mobilen och ändra lite kika på mobilen och ändra lite.. den uppdaterar sig faktiskt väldigt snabbt.

Min väldigt provisoriska lösning blev vid skorstenen och kan göra att antennerna rör lite på sig lite om det blåser. (Någon som har ett bra tips för hur man ska arbeta om man ska sätta upp antennerna på antennstången som sitter längst ut på nocken? Det är ju väldigt högt och taket på huset är väldigt brant (45 grader).)

Mitt första och inledande test gav iaf följande resultat:
RSRP (dBm): -120 till -114
RSRQ (dBm): -8 till -6 med en antenn och -8 till -3 med två antenner.

Utan antenner ingen signal och modemet kan inte koppla upp alls.
En antenn ca 7-8 Mbit/s.
Två antenner ca 12-16 Mbit/s.
Uppladdningshastigheten är väldigt låg och under 1 Mbit/s hela tiden.

har du monterat båda vertikalt? annars kan det det göra ganska stor skillnad att sätta den horisontellt det gjorde iaf ganska stor skillnad på ul för mig.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

124

Sv: antenntips för lte2600

Med ännu mer signalstyrka skulle nog farten gå upp. Läge för paraboler där med? :-)

Det viktiga är SNR, ibland visat som SINR. Men inte i B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

125

Sv: antenntips för lte2600

@metallicaman
Ja, men som sagt går det att justera en hel del. De sitter t ex inte så långt ifrån varandra som de bör.

@jonasolof
Det var för att testa antennerna som jag satte upp dem, de har fiber så de klarar sig.. tongue
Det är synd att det inte finns SNR i den routern..

För att förtydliga mig så menar jag att signalstyrkan hamnade runt de värden jag har skrivit, inte att de förändrades från ett värde till ett annat värde om nu någon tolkade det så.

Jag bor på i en lägenhet i Hällekis på Kinnekulle, där det bara finns 900 MHz. På andra sidan Kinneviken ligger Lidköping och på en hög byggnad i hamnen sitter enligt Tele2:s karta en 4G-mast och med största sannolikhet en 2600 MHz-mast. När det blir lite varmare ska jag klättra upp på taket här (om jag får för värden) och se om man kan se över skogen och över andra sidan viken. Det skulle vara intressant att testa med en parabol om man kan få in någon signal, jag tvivlar dock på det för det är ju väldigt långt men samtidigt så är det öppet vatten.

Jag har för övrigt hittat en som säljer paraboler på 24 dBi för 2600 MHz och jag har fått riktningsdiagram för dem också.
Sen så pratade jag med min kontakt för några dagar sen och hon sa att de har precis har gjort nya yagis som är specifikt för 2600 MHz och skickat iväg provantenner till Saudi Arabien (som de verkar handla en del med) och de väntar svar från "dem" hur resultatet blev. Om de blev bra så ska jag nog beställa hem en provantenn i samband med en nybeställning och testa på mina föräldrars tak.

Diagrammen:
http://limpz.com/riktningsdiagram.png

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593