1 Senaste redigerad av rehnmark (2013-03-10 19:56:03)

Tråd: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

Hej!

Jag har just monterat upp min andra poynting riktantenn 11dbi i sommarstugan.
Allt gick bra, och med E398 inkoppad direkt i datorn så ökade hastigheten på 3g från 4mbit till ~14mbit i nerladdning, testade ett flertal gånger via bredbandskollen.se, samt via speedtest.tele2.net och hastigheten låg stabilt runt 13-14,5mbit.

Jag kopplade därefter in modemet i min Dovado 3GN router, firmware 5.0.16(senaste).
Direkt efter att routern hade startat upp gick jag in på bredbandskollen.se och startade testet med 5 trådar.
Jag kunde direkt se hur hastigheten gick upp till 10-11mbit både i bredbandskollen.se fönstret, men även i DU Meter, för att sedan dala ner till ca 2-3mbit.
Därefter kommer jag inte upp i högre hastigheten är 2-5mbit, och hastigheten stabiliserar sig aldrig, det blir aldrig en jämn ström, utan hoppar mellan 2-5mbit, oavsett hur många trådar jag tankar(både via bredbandskollen.se, speedtest.tele2.net, ftp.sunet.se, etc)
Det enda som hjälper är att starta om routern, och så fort man kör sin första nerladdning går det snabbt(10mbit+) i några sekunder för att sedan dala ner till 2-5mbit.
Kopplar jag in modemet i datorn igen så ligger jag konstant på 13-14,5mbit, oavsett om jag testar via bredbandskollen.se, speedtest.tele2.net etc.

Jag har testat att göra följande:

Factory reset på routern
Stängt av wifi
Stängt av DHCP servern
Endast kört med nätverkskabel, utan annan enhet än testdatorn inkopplad, och wifi avslaget
Uppgraderat modemet till senaste firmware, 11.433.57.00.260.B757
Kontrollerat så det är samma APN, 4g.tele2.se
Slagit av Connection Tracker
Kört med 2 meter lång USB kabel mellan modem och router
Kört med USB modemet direkt i routern
Kontrollerat MTU via TCPOptimizer.exe, vilket kommit fram till att MTU/MRU ska vara 1500, och ställt in routern på detta(omstart)
Har även testat med MTU/MRU 1350/1400/1500(omstart mellan ändringarna)
Aktiverat/Avaktiverat MSS Clamping på varje ovan MTU/MRU ändring(omstart mellan ändringarna)
Kontrollerat så att ingen annan elektroniskt utrustning står i närheten av routern
Testat med annan dator
Bytt plats på antennkablarna
Låst modemet till 3G only

Ingenting hjälper, routern är dock stabil, den verkar så gott som aldrig hänga sig.
Någon som har något fler tips? Eller är det bara att fimpa denna router då den står som "utgått" på dovados hemsida, och det inte har släppts en ny firmware till den sedan början på 2012?

Om det enda att göra är att slänga in handduken, vilken router är det i så fall som gäller för att kunna få ut samma hastighet som jag får genom att koppla in E398 modemet direkt i datorn?

Tack för förhand!

2

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

använd en dator som router.

3

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

Ja en dator är ju alltid en möjlighet. Kör Pfsense hemma vilket fungerar bra(Virtuellt på en ESXi).
Då gäller det dock att få tag i någon smidig dator/bärbar att köra på, då man helst vill slippa en vibrerande  ATX låda i vardagsrummet:/ Så det känns som sista alternativet, såvida det inte finns något annat val.
Inga andra förslag?

4

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

jag kör passiv kylning,
snabb cpu ur skrotlådan, klocka ner den.
montera nätdelen 90° åt fel håll, robba även den från fläkt.
ställ allt nära golvet.

funkat i över tio år :-)


förenklad beskrivning...

5

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

Jag har kört dovado 3gn med tele2 Huawei e398 och behövde ej starta om routern.
Dvs jag upplevde inte problemet du beskriver.

6

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

Om din dovado router strular, och du vill få hjälp av dovado:
Kontakta dovado via deras webbsida.

3gn är inte en optimal router för 4g i mitt tycke, tex är doma och tiny bättre pga att dessa kan startaom modemet utan att man behöver tex en timer för att återställa modem/router.

Tiny går tex att ställa i bridge mode om du vill ha dom fyra lanportarna, om du bara kör wifi så rek jag iaf doma då den har bättre wifi.
Kolla dovados spec på deras site.

Om du kör med facebook så kan du nå dovado även där.

7

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

G-Man
Lanportarna fungerar utmärkt utan bridge mode.

8

Sv: Problem med Dovado 3GN och Huawei E398

Andy78 skrev:

G-Man
Lanportarna fungerar utmärkt utan bridge mode.

då kan man använda 3gn för att få fyra lanportar.... kanske var olkart ;-)


dvs mobilmodem - tiny i bridge - 3gn med fyra lanportar.