1

Tråd: Position och signalstyrka på poynting 11db antenner

Så här ligger det till, Jag har Telenor 4G (stor) med Dlink-DW923 (firmware 1.4.2.37) och har med inbyggda antenner
(ca värden)
900 -85 hastighet 0.3 ner
2600 -70 hastighet 5 ner
3G -65 hastighet 5-10 ner
Dock är dessa värde mycket ostabila och ex på 2600 kan det pendla mellan 6mbit till 0.5 ganska ofta.

Så jag köpte mig 2st poynting antenner och monterade upp dom på ett lite tillfälligt ställe på samma rör som parabolen och ja dom sitte med ca 40cm mellanrum och en av dom är vinklad 90 grader.
och med dom inkopplade så har jag ist
900 -55 hastighet 0.5-1 ner
2600 -65 hastighet 5 ner
3G -45 hastighet 5-10 ner

vilket jag har förstått ska vara mycket bra mottagning, men min fråga är då, kan det bli bättre genom att flytta runt dom? altså, kan det trots att det är bra signalstyrka vara störningar eller kan en bra signalstyrka vara av dålig kvalité om ni förstår hur jag menar? eller är det bara så att masten som fö är 900m från huset med fri sikt är så pass överbelastad så det inte blir bättre?

2

Sv: Position och signalstyrka på poynting 11db antenner

De värden du anger är RSSI, vilket är alla signaler på operatörens band som hörs. Det kan vara kraftig interferens från andra celler men m så är fallet  visar inte D-linken det eftersom den inte rapporterar värdet SINR. Inte heller ser vi vad RSRQ är vilket anger "signalkvalitet". Så problemet kan ligga i signalmiljön - eller i routern. Det fanns ett inlägg häromdagen om det senare, kolla i D-linksavdelningen.

Operatören telenor anser inte att användarna har eller bör ha kompetensen eller ens ambitionen att komma till rätta med den typ av problem du beskriver. Det är den implicita innebörden av den utforming den router fått som dlink tagit fram åt telenor. Du får helt enkelt inte underlag för en analys.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Position och signalstyrka på poynting 11db antenner

Ok, tack då är det inte helt hopplöst än, blir att prova lite andra platser och riktningar till helgen då:)