1

Tråd: ddns med ZTE MF28G?

Hej å tack för trevlig läsning på erat forum :-)

Har ett problem. nyss köpt ett ZTE MF28G med 3 abb 4g men hittar inget vart jag kan skriva in min dyn adress m.m
måste ha det till mina kameror...

mvh conny

2 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-27 19:14:30)

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Jag tror inte att det finns. Hittar inte heller. Ganska lite info om denna router och bruxen är ganska enkel. Vad är bla TR069 (http://en.wikipedia.org/wiki/TR-069)? Mer en router för den late som bara vill koppla in och köra TRE.

3

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Måste ju gå å få in det på nått sätt..eller ska man bara köra det som modem då?ska ringa 3 å fråga :-)

4

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Om du har en dator så kan du ju använda den till att uppdatera DynDNS smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Eller från din ip-kamera, det gör jag.

6

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Tjo..kan ni berätta mer...jag har bara skrivit in DDNS i dom andra routrarna  å öppnat portarna till mina kameror så har det funkat.. har alldrig uppdaterat Dyn adressen.....tänkte på det.om jag sätter min dlink 655 efter mf28g skulle det funka då?där är allt klart med adresser å så...men hur ställer jag in mf28g då?

7 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-31 13:33:30)

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Med D-Link 655 kopplar du bara i en sladd från mf28g i D-Links Wanport (står wan över nätverksuttaget). mf28g har som standard 192.168.1.1 och D-Link 192.168.0.1 så det ska bara vara att tuta och köra. Alla enheter du vill komma åt måste vara kopplade till D-Linken. Du kan även ansluta trådlöst mot D-Link och surfa. mf28g trådlösa kan du stänga av om du vill.

Enkelt och snabbt gjort.

Hm, med ip-kameror kanske du får problem med port-forwarding dvs upn och kanske inte når dem ändå från Internet.

8

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Tack ska prova detta i helgen :-) gott nytt på er

9

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Hej!

Får man fråga hur det gck med detta?
Har precis fått min ZTE MF28G och allt verkar funka ungefär som tänkt, med ett undantag..
Jag når inte mina tre Apexis ip-kameror från utsidan.

Om jag pingar en av kamrornas DDNS-namn så svarar den snällt med min ip-adress på utsidan, så namnuppslaget verkar fungera.
Problemet ligger nog i port forwardingen..
Är ingen komtekniker, men jag har gjort ungefär som jag gjorde i min ADSL-router, men ändå verkar det inte lira.

Är jag ensam om detta bekymmer?

10

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Nu skall vi se..
Jag får korrigera mitt inlägg en aning, verkar det som.

Jag når mina tre Apexis ip-kameror från utsidan på deras DDNS-namn (typ http://namn.com:128), men inte från insidan.
Om jag är i mitt nät så når jag dom enbart på deras ip (typ 192.168.1.101:128).
Dettta problemet hade jag inte med min ADSL-router..
Någon som har nån fundering om vad det beror på?

11

Sv: ddns med ZTE MF28G?

vissa routrar saknar loopback via wan från lan.


registrera ddns namnet i dns delen i routern
dvs knyt dns namnet mot kamera ip#


antingen i tex windows eller routern,
finns gamla trådar om detta i forumet.

12

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Jag når inte mina foscam kamerer än utifrån ..å då har jag ändå fast ip nummer också...frågade 3 om ny programvara men dom visste inte så mycke om det :-(

13

Sv: ddns med ZTE MF28G?

i hosts delen kan du knyta en kamera mot lan ip, då kommer du åt den via lan med dns namnet (ddns).


du måste öppna portar mot kameran, om kameran tex har port 80 så kanske den är reserverad redan, då måste du byta port.

sedan byter mbb ip# vid varje anslutning/uppkoppling, vilket kan göra så att tex ddns inte hänger med i uppdateringarna.

vissa mbb har en icke piblik ip adress, då går dom ej att komma åt från internet.
du kan tex kolla detta via vad det är för ip# routern tilldelas. prova att koppla upp mot den från annan internet abonnemang, annars funkar det ej.

andra routrar stöder inte inkommande trafik alls, tex vissa fickroutrar.


sedan har tex foscam stöd för upnp som öppnar egna portar, detta kan strula, speciellt i hop med mbb och egna portöppningar.

14

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Ibland går det inte heller att komma åt sin egna IP-adress från en anslutning med samma operatör - men det märks främst när man använder mobiltelefoner och inte med mobilt bredband.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: ddns med ZTE MF28G?

Hej igen!
Och tack för all trevlig respons..  :-)



Om jag slänger in "192.168.1.101:128 namn.com" (från mitt förslag ovan med http://namn.com:128/192.168.1.101:128) i min hosts-fil så funkar det.
Det dumma är att det inte riktigt är så jag vill ha det, utan jag hade hoppats på en transperant engångslösning som även funkar på plattor och telefoner.
Har kollat i routern, men där hittar jag ingenstans där jag skulle kunna göra någon liknade koppling.
Känns som surdeg..trist!  smile
Undrar om det lönar sig att ringa tre och deras support..?

16

Sv: ddns med ZTE MF28G?

byt till en kompetent router/modem lösning som klarar detta.


wrt klarar det på valfri router som stöds.



som jag skrev tidigare, du kan lägga in samma sak i routerns hosts fil, om routern stöder detta.