1

Tråd: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Jag har vänt mig till 3 med detta men de har såklart ingen aning och vill bara sälja på mig ett dyrare abonnemang.

I ungefär en veckas tid har jag behövt köpa extra datamängd i princip varje dag (1 gb lr 5gb åt gången). Jag har Tre mobilt bredband max som är 50 eller 70gb/månaden och det har funkat jättebra i flera månader och jag har aldrig behövt köpa extra surf.

Men nu är det som att nånting "äter" upp surfmängden och jag är uppe 325kr extra surf + då månadsavgift på 299! Det som gör mig förvirrad är att mitt användande inte har förändrats, jag surfar och streamar lika mycket som jag alltid gjort.


Någon som har nån aning vad detta kan vara? Kan det vara något virus på datorn eller liknande, vet verkligen inte vad jag ska göra jag kan inte fortsätta köpa ny data hela tiden.

2

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Du kan tex ha torrent igång om du använt detta.
Det kan vara som du tot virus / mask också, prova att scanna datorn med något verktyg, finns flera webbaserade.

Det du kan göra är också kolla vad du har för program igång i bakgrunden.

Om du utför tex tptest, får du normal hastighet när trafikgränsen inte är aktiv?

Har du stickan direkt i datorn, eller använder du router?

Om du har  tex router så kan du se trafiken både i daor och router.

Om du använder sticka i datorn så skall programmet som ringer upp modemet även det visa trafikmängder.

Om allt visar låg trafik, så är det troligen tre det är fel på...

3

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

En saks om drar väldigt mycket brukar vara windows update, den är satt att updatera automatiskt och updaterar onödiga appliaktioner m.m.

4

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Jag skulle tro att det handlar om det Andy78 nämner, att det är någon uppdatering som dragit iväg. Om det är första gången det händer skulle jag rekommendera dig att fortsätta in på nästa månad, du får ju ny data den 1a om några dagar. Håll sedan koll på din mätare inne på Mitt3 och se om den drar iväg snabbt.

1GB tar snabbt slut om du streamar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Har du virusscannat datorn eller kört adaware eller nåt liknande?
Börja med att ställa in windows update i kontrollpanelen att den inte ska updatera automatiskt.
Bättre att du får en notifikation att uppdateringar finns så ser du vilka det är.

6

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

susanna: vi behöver mer info.

vad har du för operativsystem, antivirusprogram, brandvägg ?
har du trådlöst nätverk ?
har du router ?

7

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Har nog löst problemet, och återkommer ej  :-)

8

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

hej, tack för alla tips! som flera påpekat så var windows update igång så hoppas att det kanske var det. det som gör mig lite förvirrad är att samtidigt som surfen började ta slut så fort så blev också uppkopplingen ganska mkt långsammare än vad den har varit tidigare( alltså även när jag laddade på ny surf). det är ett mobilt bredband på usb-sticka, har windows vista, AVG antivirus.  imorgon är det ju ny månad som hoppas det blir som vanligt då..

9

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Man kan kolla när nedladdningen sker med DU-meter som är gratis under ett par veckors testperiod.

Sedan kan man också kolla till vilka ip-adresser datorn är uppladdad när trafik förekommer, det gör man i kommandotolken (dos-fönstret). Kan inte exakta kommandona just nu, kolla ipconfig kommandot. Sedan kan man försöka hitta vem som har ipadresserna i fråga, finns sökfunktioner för detta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

jonasolof skrev:

Man kan kolla när nedladdningen sker med DU-meter som är gratis under ett par veckors testperiod.

Sedan kan man också kolla till vilka ip-adresser datorn är uppladdad när trafik förekommer, det gör man i kommandotolken (dos-fönstret). Kan inte exakta kommandona just nu, kolla ipconfig kommandot. Sedan kan man försöka hitta vem som har ipadresserna i fråga, finns sökfunktioner för detta.




Netstat ger en del nyttig info likt det du beskriver, dock talar det mest om att det finns en session igång.

11

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Finns några tips om hur man går vidare?

I Windows task manager kan man se vilka processer som är igång. Inte lättluskat men kanske ändå ledtrådar-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

jonasolof skrev:

Man kan kolla när nedladdningen sker med DU-meter som är gratis under ett par veckors testperiod.

Sedan kan man också kolla till vilka ip-adresser datorn är uppladdad när trafik förekommer, det gör man i kommandotolken (dos-fönstret). Kan inte exakta kommandona just nu, kolla ipconfig kommandot. Sedan kan man försöka hitta vem som har ipadresserna i fråga, finns sökfunktioner för detta.

Det finns flera sätt..
Men ett bra är: Taskmanager → Performance → Resource Monitor → Overview → Gå sedan ner till Network (3:e raden)
Då ser man vad som "händer"...
Med dom andra alternativen kan man även se annan aktivitet i datorn.

Jag kör engelsk version av O/S, har ingen aning om vad Taskmanager heter på svenska, men om man högerklickar med musen i nedre raden på skärmen (Taskbar på engelska) så borde det nog finnas nånting i stil med "enhetshantering".

Men, man måste köra Taskmanager som ADMIN, dvs. med fulla systemrättigheter om man ska kunna se alla
processer.
Så antingen högerklicka på Taskmanager och välj kör som ADMIN, eller starta normalt och välj sedan "visa alla processer" nere i vänstra hörnet.

13 Senaste redigerad av hackerman1 (2013-02-28 17:33:02)

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

jonasolof skrev:

Man kan kolla när nedladdningen sker med DU-meter som är gratis under ett par veckors testperiod.

Sedan kan man också kolla till vilka ip-adresser datorn är uppladdad när trafik förekommer, det gör man i kommandotolken (dos-fönstret). Kan inte exakta kommandona just nu, kolla ipconfig kommandot. Sedan kan man försöka hitta vem som har ipadresserna i fråga, finns sökfunktioner för detta.

Det finns flera sätt..
Men ett bra är: Taskmanager → Performance → Resource Monitor → Overview → Gå sedan ner till Network (3:e raden)
Då ser man vad som "händer".
Med dom andra alternativen kan man även se annan "skum" aktivitet i datorn...

Jag kör engelsk version av O/S, har ingen aning om vad Taskmanager etc. heter på svenska, men om man högerklickar med musen i nedre raden på skärmen (Taskbar på engelska) så borde det nog finnas nånting i stil med "enhetshantering".

Enhetshantering → Prestanda (4:e knappen ) → Resurser ( nere till till höger) → Överblick → Nätverk
eller nåt liknande....

Men, man måste köra Taskmanager som ADMIN, dvs. med fulla systemrättigheter om man ska kunna se alla
processer.
Så antingen högerklicka på Taskmanager och välj kör som ADMIN, eller starta normalt och välj sedan "visa alla processer" nere i vänstra hörnet.

14

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

susanna skrev:

hej, tack för alla tips! som flera påpekat så var windows update igång så hoppas att det kanske var det. det som gör mig lite förvirrad är att samtidigt som surfen började ta slut så fort så blev också uppkopplingen ganska mkt långsammare än vad den har varit tidigare( alltså även när jag laddade på ny surf). det är ett mobilt bredband på usb-sticka, har windows vista, AVG antivirus.  imorgon är det ju ny månad som hoppas det blir som vanligt då..



som sagt, susanna: vi behöver mer info.

vad har du för operativsystem, antivirusprogram, brandvägg ?
har du trådlöst nätverk ?
har du router ?

vilken version av AVG har du ?
använder du AVG´s brandvägg eller kör du med Vista´s egna ?

15

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Jag vet inte om du har ändrat inställningarna för windows update till manuellt.
Men följ en bit av denna guide.
http://www.tipsomvista.se/guider/95-fel … ingar.html

Tex.
Windows Vista och Windows 7
Start > Kontrollpanelen > Dubbelklicka på Windows Update  och sedan klicka ”Ändra Inställningar” på vänster sida.

När du kommit dit finns det tre alternativ:

1. Information om nya uppdateringar
2. Ladda ner och tala om när det är klart för installation
3. Installera och fråga efter omstart

Det du väljer beror på vilken du är mest bekväm med. Uppdateringarna laddas ner med ett system som kallas smart nerladdning (Background Intelligent Transfer Service). Det använder outnyttjad bandbredd till att ladda hem uppdateringarna vilket innebär att andra nedladdningar eller annat arbete på datorn inte påverkas nämnvärt.


Här är en annan guide.
http://windows.microsoft.com/sv-se/wind … ut-updates

Detta är ett rätt bra alternativ att välja.
Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras.

16

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

hackerman1 skrev:
susanna skrev:

hej, tack för alla tips! som flera påpekat så var windows update igång så hoppas att det kanske var det. det som gör mig lite förvirrad är att samtidigt som surfen började ta slut så fort så blev också uppkopplingen ganska mkt långsammare än vad den har varit tidigare( alltså även när jag laddade på ny surf). det är ett mobilt bredband på usb-sticka, har windows vista, AVG antivirus.  imorgon är det ju ny månad som hoppas det blir som vanligt då..



som sagt, susanna: vi behöver mer info.

vad har du för operativsystem, antivirusprogram, brandvägg ?
har du trådlöst nätverk ?
har du router ?

vilken version av AVG har du ?
använder du AVG´s brandvägg eller kör du med Vista´s egna ?


Vad är det vi letar efter när trådat eller trådlöst nätverk samt router tas i beaktning?

17 Senaste redigerad av Jonny (2013-03-01 08:05:13)

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

vad har AVG med saken att göra? skulle programmet förbruka mängder med data......olika versioner drar olika mängder eller?... håller även med ANDY78.... vad har en router med detta att göra...?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Jag ställde frågan då det kan vara något jag själv glömt att ta med i beräkningen.
Nu är det ju USB sticka hon använder, så vi borde kunna utesluta wlan och router.

19

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Tre har nyligen gjort om alla abonnemang så att man inte spärrar på hastighet längre (förrän datamängden gjorts åt). Dvs alla får maximal hastighet som modem+nätet klarar av - oavsett abonnemang.

Det de vill åstakomma är förstås att folk gör åt så många GByte som möjligt, för då måste man köpa extra data eller höja abonnamanget till en dyrare nivå med mer datamängd.

Men detta kanske inte har med ditt problem att göra.

Ringde nyss Tre-supporten i ett liknande ärende och det de sa var att de senaste dagarna så har det varit problem med spärren som slår till när folk slår i datamängdstaket. De menar att de har problem just nu med att spärren ligger kvar på alla abonnemang, trots att det är ny månad idag. Detta lovade de skulle fixas inom några timmar.

20

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Andy78 skrev:

Jag ställde frågan då det kan vara något jag själv glömt att ta med i beräkningen.
Nu är det ju USB sticka hon använder, så vi borde kunna utesluta wlan och router.

nu tappade du bort mig smile...skulle det gå åt mera datamäng beroende på enbart usbsticka elller router?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Jonny skrev:
Andy78 skrev:

Jag ställde frågan då det kan vara något jag själv glömt att ta med i beräkningen.
Nu är det ju USB sticka hon använder, så vi borde kunna utesluta wlan och router.

nu tappade du bort mig smile...skulle det gå åt mera datamäng beroende på enbart usbsticka elller router?

Nej om datamängden skulle öka pga tex router så är det nog obefintligt.

22

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Det har faktiskt rapporterats här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Kan det stämma att router ökar datamängden, jag har själv tre och tycker att dataförbrukningen i bland är väldigt hög

24

Sv: Hjälp! Datamängd tar slut DIREKT

Enda sättet är att jämföra med modem direkt i datorn eller via router. Det är ju svårt att göra  intercept på vad routern kan ha för sig genom modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.