26

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:
HåkanC skrev:
Discover skrev:

Tele2 har en 2G bas vid rondellen där Backavägen & Centralgatan möts
och den byggs förmodligen ut med 900 & 2600 MHz,
och kommer förhoppningsvis att vara matad med fiber.

Den masten står på Knektplatsen, nordost om korsningen/rondellen
https://maps.google.se/maps?q=Knektplat … 3,,1,-6.96
(Tyvärr måste ni klicka på länken ovan, jag vet inte hur man gör för att klistra in en bild från Google Streetview här)


När 4G äntligen byggs ut i Rättvik så får man hoppas på att de inte snålar med kapaciteten, med tanke på CCW ( Classic Car Week ).

+1, men 3G-nätet i Rättvik är nedtyngt hela semesterperioden.


Jo, känner till Knektplatsen...

Förra året så tyckte jag att Tele2 var stabila under CCW, några i vårt sällskap hade 3 och de kunde under vissa timmer inte ens skicka sms... men det är ju inte så konstigt då jag bara har hittat en 3G mast för 3 & Telenor i Rättvik, och den står på toppen av Rättviksbacken.


Fick svar från Telenor att inom 3 månader kommer 4G vara utbyggt i Rättvik.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

27

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Fick svar från Telenor att inom 3 månader kommer 4G vara utbyggt i Rättvik.

Tack för det.
Det betyder alltså minst 3 månaders (eller kanske tom 4!) försening jmf med de tidigare planerna.
I slutet av 2012

Men förhoppningsvis blir det inga fler förseningar......

28

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:
Discover skrev:

Fick svar från Telenor att inom 3 månader kommer 4G vara utbyggt i Rättvik.

Tack för det.
Det betyder alltså minst 3 månaders (eller kanske tom 4!) försening jmf med de tidigare planerna.
I slutet av 2012

Men förhoppningsvis blir det inga fler förseningar......


Nu har Rättvik fått 4G täckning, fast väldigt dåligt sådan enligt täckningskartorna...

Men det visar ju iaf att det händer något. 900 MHz kommer inte att räcka långt under sommaren & CCW då 3G tidvis brakar ihop av belastningen och sms inte ens kan ta sig igenom.

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Jo men nu saboteras ju Telenors planer av kunder som vägrar att acceptera samt inse vad en GB är.

Jag kan inte tänka mig att man kör vidare med utbyggnaden tills man har fått acceptans kring vad en GB är.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

30

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

plun skrev:
Discover skrev:

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Jo men nu saboteras ju Telenors planer av kunder som vägrar att acceptera samt inse vad en GB är.

Jag kan inte tänka mig att man kör vidare med utbyggnaden tills man har fått acceptans kring vad en GB är.

Va ? Skulle Telenor dra ned på utbyggnaden bara för att kunderna vill använda nätet som om det vore en fast anslutning med kabel ?

Vart går gränsen mellan liten, stor & extremförbrukare ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

31 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 22:26:16)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:
plun skrev:
Discover skrev:

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Jo men nu saboteras ju Telenors planer av kunder som vägrar att acceptera samt inse vad en GB är.

Jag kan inte tänka mig att man kör vidare med utbyggnaden tills man har fått acceptans kring vad en GB är.

Va ? Skulle Telenor dra ned på utbyggnaden bara för att kunderna vill använda nätet som om det vore en fast anslutning med kabel ?

Vart går gränsen mellan liten, stor & extremförbrukare ?

En mast kostar multum och köper man retoriken från användare som inte  fattar vad en GB är så måste då Telenor förstärka befintliga kunders nät isf att erbjuda nya kunder ett sperbt när.

Jag vet vad jag skulle välja om jag var operatör  och strunta i rena "puckon" !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Bensinkort 1100:-/månad.
Fri tankning, obegränsat.
Finstilta:
60 liter, sedan sjunker pumpens hastighet till 1cl i timmen.
60liter är medeltankning för 10år sedan.

Tror inte konsumentverket skulle godkänna detta, men för bredband verkar denna typ av marknadsföring vara ok.

33

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

plun skrev:
Discover skrev:
plun skrev:

Jo men nu saboteras ju Telenors planer av kunder som vägrar att acceptera samt inse vad en GB är.

Jag kan inte tänka mig att man kör vidare med utbyggnaden tills man har fått acceptans kring vad en GB är.

Va ? Skulle Telenor dra ned på utbyggnaden bara för att kunderna vill använda nätet som om det vore en fast anslutning med kabel ?

Vart går gränsen mellan liten, stor & extremförbrukare ?

En mast kostar multum och köper man retoriken från användare som inte  fattar vad en GB är så måste då Telenor förstärka befintliga kunders nät isf att erbjuda nya kunder ett sperbt när.

Jag vet vad jag skulle välja om jag var operatör  och strunta i rena "puckon" !!


Vi leker med tanken att du är mobiloperatör och erbjöd "fri surf", "surfa obegränsat" och "skaffa bredband och telefoni från oss, surfa fritt hela familjen"

Hur hade du gjort?

34 Senaste redigerad av Discover (2013-02-16 02:31:55)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

plun skrev:
Discover skrev:
plun skrev:

Jo men nu saboteras ju Telenors planer av kunder som vägrar att acceptera samt inse vad en GB är.

Jag kan inte tänka mig att man kör vidare med utbyggnaden tills man har fått acceptans kring vad en GB är.

Va ? Skulle Telenor dra ned på utbyggnaden bara för att kunderna vill använda nätet som om det vore en fast anslutning med kabel ?

Vart går gränsen mellan liten, stor & extremförbrukare ?

En mast kostar multum och köper man retoriken från användare som inte  fattar vad en GB är så måste då Telenor förstärka befintliga kunders nät isf att erbjuda nya kunder ett sperbt när.

Jag vet vad jag skulle välja om jag var operatör  och strunta i rena "puckon" !!


Inget svar på min fråga.

Jag tror inte att jag är någon extremförbrukare...

I mobiltelefonabonnemanget så har jag 10 GB / månad,
använder knappt hälften & har aldrig på över ett år slagit i taket.

I min E589 har jag 2 GB / månad och det brukar jag göra slut på varje månad.

Hemma ligger jag på ca 20 - 50 GB / månad (varierar dock ganska mycket),
hemma är det fiberuppkoppling som gäller.


Det jag skrev om Rättvik och överbelastade 3G nät så står ju inte jag själv för den belastningen,
utan det brukar främst drabba 3 & Telenor under Classic Car Week då Rättvik är överbefolkat...typ.


Hur mycket gör ni själva av med, varje månad ? (så får vi se vem som gör av med mest)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

35

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Tycker mest utbyggnaden i södra Dalarna står och stampar. Dvs det hände massor före jul men nu ingenting. Jag bor ju naturligtvis där det inte finns någon 4G täckning och har väntat sedan maj 2012 då jag blev lovad täckning första gången. Men det blir spännade idag då antenn montören kommer (utskickad från Tele2, PTS) undrar vad han ska installera och peka antennerna mot...?

36

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

bengt_h skrev:

Tycker mest utbyggnaden i södra Dalarna står och stampar. Dvs det hände massor före jul men nu ingenting. Jag bor ju naturligtvis där det inte finns någon 4G täckning och har väntat sedan maj 2012 då jag blev lovad täckning första gången. Men det blir spännade idag då antenn montören kommer (utskickad från Tele2, PTS) undrar vad han ska installera och peka antennerna mot...?

Hej, vet du något om Telenors 4g täckning i Skogsbo utanför Avesta?


    / Peter

37

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Du bör ha täckning på 900 MHz där från masten i Dicka, alternativt från Hedemora eller Rosshyttan. Någon 2600 MHz finns inte.
4G är inte igångkört i centala Avesta ännu sad

38

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Tackar för info.....

39

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Idag så startade första 2600 MHz basen i Avesta.

40

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Det låter strålande ju ! Var är masten placerad?

   Mvh  /Peter

41

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

På Outokumpus område. Nere i Bergsnäs, så den funkar nog sådär i Skogsbo...

42

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Man får prova då....  tackar för info..

43

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Nu har Rättvik fått 4G täckning, fast väldigt dåligt sådan enligt täckningskartorna...

Men det visar ju iaf att det händer något. 900 MHz kommer inte att räcka långt under sommaren & CCW då 3G tidvis brakar ihop av belastningen och sms inte ens kan ta sig igenom.

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Nu har Rättvik även fått 2600 MHz 4G, med master på Knektplatsen, toppen av Rättviksbacken och även vid Vidablick.
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

Jag har inte mätt hastigheten i Rättvik,
men det här får jag i Vikarbyn.
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/bbk_resultat_Vikarbyn_2013-03-29.jpg
Mätningen har skett med ett Huawei E398 4G-modem kopplat till en Netgear MBRN3000-router, över WiFi till min laptop. Jag ser Vidablick från fönstret där 4G-modemet står, fågelvägen är det c:a 8km

44 Senaste redigerad av Discover (2013-03-30 03:01:53)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:
Discover skrev:

Nu har Rättvik fått 4G täckning, fast väldigt dåligt sådan enligt täckningskartorna...

Men det visar ju iaf att det händer något. 900 MHz kommer inte att räcka långt under sommaren & CCW då 3G tidvis brakar ihop av belastningen och sms inte ens kan ta sig igenom.

Vi får hoppas att de iaf sätter upp en mast med 2600 MHz, en sådan uppe på Rättviksbacken täcker lätt in centrala Rättvik.

Nu har Rättvik även fått 2600 MHz 4G, med master på Knektplatsen, toppen av Rättviksbacken och även vid Vidablick.
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

Jag har inte mätt hastigheten i Rättvik,
men det här får jag i Vikarbyn.
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/bbk_resultat_Vikarbyn_2013-03-29.jpg
Mätningen har skett med ett Huawei E398 4G-modem kopplat till en Netgear MBRN3000-router, över WiFi till min laptop. Jag ser Vidablick från fönstret där 4G-modemet står, fågelvägen är det c:a 8km

Okej, ser bra ut.. dock tror jag inte det finns 2600 MHz i Vikarbyn, inte enligt täckningskartorna iaf.

troligen är det 900 MHz du fick uppkoppling på.


Ska bli spännande att se vecka 31 hur långt kapaciteten räcker...

Masten vid Knektplatsen verkar vara fibermatad då jag inte har sett någon radiolänk i den masten,
kan dock ha kommit upp nu för att länka upp till Rättviksbacken.

En bild från 2012 som visar masten uppe på Rättviksbacken,
den stora radiolänken pekar mot Mora Eldris (TV/FM Högmast)

http://forumbilder.se/CDNHB/img-7513.JPG?width=150

2008 var jag upp i Vidablick, fotade då lite antenner för 2G/3G och radiolänkar... är 32 GHz bandet licensfritt ?

Denna pekar mot Rättviksbacken, se förkortningen på enheten:

http://forumbilder.se/CDNHB/100-6075.JPG?width=150

http://forumbilder.se/CDNHB/100-6078.JPG?width=150

http://forumbilder.se/CDNHB/100-6079.JPG?width=150

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

45

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Hej.

Testade i helgen ifrån Backa med en Huawei E3276 (dubbla antenningångar) matad i en Dovado Tiny med en "Poynting XPOL MIMO 2dBi 790-2700 Mhz" antenn på nedanvåningen.

33.5 Mbits/s nerladdning
12.5 Mbits/s uppladdning

I efterhand kanske man skulle köpt en riktbar antenn eftersom sikten mot Rättviksbacken är ok men duger att ha tills en fast lösning finns på plats.

Mvh
Thomas

46

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Denna antenn funderar jag på att använda ihop med E398:

http://www.dustinhome.se/product/501064 … huawei-4g/

Frågan är ju dock om det blir något skillnad mot att sätta modemet på ett metspö ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

47

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Hastigheten, och kapaciteten, räcker till för en bra bild på sändningen av Flandern Runt
http://www.cricfree.tv/euro-sports.php

48

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

men 2 dBi...för lite förstärkning wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

49

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Ska bli spännande att se vecka 31 hur långt kapaciteten räcker.

Den här hastigheten fick jag helt nyligen
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/bbk_resultat_Vikarbyn_2013-07-27.jpg

50

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Discover skrev:

Denna antenn funderar jag på att använda ihop med E398:

http://www.dustinhome.se/product/501064 … huawei-4g/

Frågan är ju dock om det blir något skillnad mot att sätta modemet på ett metspö ?

Moemet på ett t ex fyra meter högt metspö eller panoramaantennen gissar jag kommer på ett ut. Men prövat en meter över mark hjälper panoramaantennen påtagligt gentemot enbart modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.