1

Tråd: Telenor och Tele2

Undrar om man kan använda sig av Tele2 täckningskarta för att få reda på vart Telenors antenner står. Eller deras samarbete är inte så precist. Telenor vägrar ju berätta var deras 4g resp 3g antenner finns.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

2

Sv: Telenor och Tele2

De kan ge dig en god aning skulle jag säga, notera att kartorna är datorgenererade och stämmer inte alltid till 100%.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor och Tele2

Menar du att placeringen inte är 100% exakt eller ??  Det är helt godtagbart, för i det området jag bor så stämmer Tele2 kartor ganska exakt faktiskt. Att där är en antenn menar jag då.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

4

Sv: Telenor och Tele2

Vad menar du med "Vägrar"? Jag har inte haft några svårigheter att få Telenor att berätta var antennerna sitter. Skicka ett mail till dem istället för att ringa så att en tekniker i lugn och ro kan skriva ett svar. Kundtjänst är ingen mening att prata med

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

5

Sv: Telenor och Tele2

Telenor bokstavligen vägra berätta för mej med. Har både mailat o ringt. Det enda dem ville säga va vilken riktning som tex nordväst.Men ja använde tele2s karta med deras master sen åkte ja o kika om det va en mast där. Enklaste sättet. Efter det så picka ja in allt i Google Earth och drog en linje så man kunde se lite mer åt vilket håll ja skulle rikta smile

6

Sv: Telenor och Tele2

Begär gradtalet, acceptera inte nw riktning som svar, då antenner skall riktas noga.

Vägrar dom, byt operatör !

7

Sv: Telenor och Tele2

Junior skrev:

Undrar om man kan använda sig av Tele2 täckningskarta för att få reda på vart Telenors antenner står. Eller deras samarbete är inte så precist. Telenor vägrar ju berätta var deras 4g resp 3g antenner finns.


Ja, du kan använda dig av Tele2´s täckningskarta, men tänk på att det är bara användbart för att visa 4G.

2G är inte riktigt ihopslaget ännu i hela Sverige.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Telenor och Tele2

Discover skrev:
Junior skrev:

Undrar om man kan använda sig av Tele2 täckningskarta för att få reda på vart Telenors antenner står. Eller deras samarbete är inte så precist. Telenor vägrar ju berätta var deras 4g resp 3g antenner finns.


Ja, du kan använda dig av Tele2´s täckningskarta, men tänk på att det är bara användbart för att visa 4G.

2G är inte riktigt ihopslaget ännu i hela Sverige.

Jag bugar och tackar för den infon. Det är precis det jag var ute efter. Tänker inte lägga mer tid på att ringa eller Maila för att försöka få veta var masterna står. Nu kan ja själv se och rikta in efter bästa förmåga.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

9

Sv: Telenor och Tele2

En relaterad fråga. Spelar det någon roll alls om jag tecknar 4G-abb hos Telenor eller tele2 då de delar nät? Känns inte som det, men tänkte dubbelkolla att jag inte missar något.

Eftersom deras max-abb är båda på 80GB och kostar lika mycket, så kan jag i princip singla slant?

10

Sv: Telenor och Tele2

highmore skrev:

En relaterad fråga. Spelar det någon roll alls om jag tecknar 4G-abb hos Telenor eller tele2 då de delar nät? Känns inte som det, men tänkte dubbelkolla att jag inte missar något.

Eftersom deras max-abb är båda på 80GB och kostar lika mycket, så kan jag i princip singla slant?


Det kan vara skillnad, med tanke på att Telenor kan ha dålig kapacitet medan Tele2 har full fräs på samma plats,
och vice versa.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Telenor och Tele2

vissa nät går ej att komma åt från annat abg från samma operatör.
vissa trottlar viss trafik.
vissa blockerar viss trafiktyp
osv
osv
det är skillnad


man måste lusläsa avtalen, samt prova näten på den plats man skall använda sitt mobila bredband.

12

Sv: Telenor och Tele2

Discover skrev:
highmore skrev:

En relaterad fråga. Spelar det någon roll alls om jag tecknar 4G-abb hos Telenor eller tele2 då de delar nät? Känns inte som det, men tänkte dubbelkolla att jag inte missar något.

Eftersom deras max-abb är båda på 80GB och kostar lika mycket, så kan jag i princip singla slant?


Det kan vara skillnad, med tanke på att Telenor kan ha dålig kapacitet medan Tele2 har full fräs på samma plats,
och vice versa.

Om du säger det så, men tycker det ändå inte är helt uppenbart varför om det är samma nät?

13

Sv: Telenor och Tele2

highmore skrev:
Discover skrev:
highmore skrev:

En relaterad fråga. Spelar det någon roll alls om jag tecknar 4G-abb hos Telenor eller tele2 då de delar nät? Känns inte som det, men tänkte dubbelkolla att jag inte missar något.

Eftersom deras max-abb är båda på 80GB och kostar lika mycket, så kan jag i princip singla slant?


Det kan vara skillnad, med tanke på att Telenor kan ha dålig kapacitet medan Tele2 har full fräs på samma plats,
och vice versa.

Om du säger det så, men tycker det ändå inte är helt uppenbart varför om det är samma nät?

Operatörerna har egna backbone-system och ansvarar för att ha egen kapacitet till masten. Det som delas är hårdvaran i masterna. När trafiken sedan ska ut från masten är det olika för operatör till operatör vilken väg den tar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Telenor och Tele2

careface skrev:
highmore skrev:
Discover skrev:

Det kan vara skillnad, med tanke på att Telenor kan ha dålig kapacitet medan Tele2 har full fräs på samma plats,
och vice versa.

Om du säger det så, men tycker det ändå inte är helt uppenbart varför om det är samma nät?

Operatörerna har egna backbone-system och ansvarar för att ha egen kapacitet till masten. Det som delas är hårdvaran i masterna. När trafiken sedan ska ut från masten är det olika för operatör till operatör vilken väg den tar.

Tack! Du kan börja jobba på Tele2:s kundtjänst vilken dag som helst (fast kanske inte är drömjobbet över andra)..

När jag frågade just killen på kundtjänsten om det var någon skillnad och varför jag skulle välja dem istället för Telenor fick jag svaret att jag skulle få en faktura istället för två (jag har mobil-abb hos Tele2). Kändes inte så säljande..