1

Tråd: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Hej på er alla hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Har lånat ett 4G modem för att testa hur det fungerar och får dessa värden med en hastigheten under all kritik. Värdena är uppmätta inomhus och avståndet till masten är ca 2,7 km med blandad terräng.

LTE 900MHz
RSRP: mellan -102 och -96 dBm
RSSI: ca -79 dBm
RSRQ -5dB
SINR: mellan 2 och 10 dB

Så jag undrar är det lönt att skaffa antenner till 4G med dessa värden eller om man lika bra kan ligga kvar på 2Mbit ADSL?

Tack för svar på förhand.

2

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Visst kan du skaffa yttre antenner och då bättre signal, men räcker trafik quotan i 4g för dig?
Adsl har obegränsad trafik mängd vilket 4/3g inte har.

Så beror på vad du använder uppkoplingen till...

Mbb ersätter sällan fasta anslutningar.

Sedan är frågan också om det blir så mycket snabbare med 4g...

3

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Vad får du för resultat om du låser modemet på 3G? Kanske blir det bättre ju. Vad får du för hastighet om du gör ett test på t.ex Bredbandskollen med 3G respektive 4G?

Sen är det viktigt att tänka på det G-Man nämnde, att du kanske inte klarar dig på den mängd data som ingår i de mobila bredbanden. Tänk på det också!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

shot2cheap skrev:

Hej på er alla hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Har lånat ett 4G modem för att testa hur det fungerar och får dessa värden med en hastigheten under all kritik. Värdena är uppmätta inomhus och avståndet till masten är ca 2,7 km med blandad terräng.

LTE 900MHz
RSRP: mellan -102 och -96 dBm
RSSI: ca -79 dBm
RSRQ -5dB
SINR: mellan 2 och 10 dB

Så jag undrar är det lönt att skaffa antenner till 4G med dessa värden eller om man lika bra kan ligga kvar på 2Mbit ADSL?

Tack för svar på förhand.



om du har möjlighet.......sätt modemet i en laptop och gå ut och kontrollera igen....... kan vara stor skillnad mellan ute/inne.....

skillnad mellan antenner eller ej brukar vara ganska stor.....men somsagt det finns många olika saker att tänka på....bla datamängden som skrivs ovan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Tack för svaren så här långt, testade att sätta modemet på 3G men det tycks som att här inte finns någon tillräckligt stark signal för det gav sämre resultat än 4G.

Modemet jag testar nu är Telenor med fri surf och i regel förbrukar jag inte mer än 100Gb så det är jag inte precis orolig över. Användningsområdet var tänkt till att spela och streama film, hade pingtider på mellan 26 och 40ms när jag testade innan och det är väl ok för spel eller? Men som sagt hastighet och stabilitet är ett stort frågetecken, om det kommer vara lönt att gå ifrån ADSL eller inte.

Önskar gärna fler kommentarer:)

6

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

du vet var närmaste mast är?
den hitta du på täckningskartan så vet du vilken rikning är bäst

ställ dwr´n på rätt plats...helst vid ett fönster som är i rikning till masten. dwr´n så högt som möjligt.
sen leka med de 2 antenn-pinnar. börja med att ställ de som ett V eller 45 grader till höger och vänster.

hitta du så en förbättring bör extra antenner ger mer nöje. men först måste du prova på vilket band du har stabilt signal.
det blir väl 4G 900Mhz antar jag. så det kommer avgör vilken antenn du ska köper.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

7

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Kör själv med BBB's 4G. Har låst mig på 900 Mhz. Med ett berg mellan mig och masten som ligger ca 6 km bort har jag testat med Kjelles gsm-riktantenner. Har två på ett maströr och får som mest ut 19 ner och 4 upp. Tror att signalen precis når över berget. För det mesta ligger jag mellan 8-11 ner och 2 upp. Eftermiddag och kväll är det som segast men då är det ju fler som använder nätet. Enligt BBB's support ska jag inte få ut något alls. Lånade också en kraftigare riktantenn "ACY15" tror jag den heter och fick mycket bättre signalstyrka men hastigheten ökade inte. Att lita på dwr-routerns signalstyrka är meningslöst. Har ofta 0% men hastigheter som jag skrivit om ovan. Mitt tips är i alla fall att testa gsm-antenner det kan hjälpa. Men finns inga garantier. För mig är mobilt bredband en bättre lösning eftersom jag fram till nu kopplat upp mig via adsl från Telia med max 2  ner.

8

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Om signal/brusförhållandet är bra kan hastigheten inte ökas med  en enda starkare riktantenn. Bättre fart kan bara uppnås genom tids- och rums- diversitet, dvs två antenner placerade ifrån varandra. Förstärkningen, dvs riktverkan, bör inte vara alltför hög eftersom man då inte får in de multipath/flervägsspridningssignaler som LTE bygger på och som kan ge fartökning. Det här är inte uppenbart men jag rekommenderar läsning av länken i början av den klistrade tråden.

I tyska forum brukar antennexperten tomas-b varna för att använda för stor riktverkan om signalerna kommer indirekt, dvs ingen direkt sikt till masten, detta just för att LTE utnyttjar multipath.

Något som inte diskuterats är att använda antenner som har både hög förstärkning och bred lob i horisontalplanet, detta då uppnått genom att loben i vertikalplanet är mycket smal. Sådana antenner används i basstationerna och horisontalloben kan då vara uppåt 90 grader medan vertikalloben är 8-9 grader. Tyvärr är de dyra. Teoretiskt sett borde det gå att få tag i begagnade 900 antenner eftersom även GSM sänds med dubbla antenner vinklade 45 grader från vertikalplanet samtidigt som horisontalloben är bred och vertikalloben smal. Avvägning måste då göras om den breda öppningsvinkeln gör att andra celler tas in för bra så att interferensen ökar. Man bör också ha koll på var de andra masterna står och vilken signalnivå de ger, dvs RSRP för respektive cell PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Max quotan har uppdaterats hos vissa operatörer, antar den du avser till lägre nivå, kolla det finstilta.

Tex droppar vissa operatörer anslutningen tex efter 24 eller 12 timmar eller dyl, så om du sitter och spelar kan detta vara lite.... :-)
Detta skiljer mellan 3 och 4g och operatörerna.
Att beakta.

Kommer du upp på taket och kan montera antennen så är chansen stor till bättre anslutning om det redan funkar nu.
Mbb är som ett lotteri... :-)

10

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Var precis ute med laptopen och testade i trädgården som föreslogs innan plus med modemet utanför fönstret på andra våningen i riktning mot masten och den enda förändringen var att upload hastigheten ökade från 0,3 till 1,5 Mbit medan download låg kvar på 2-3Mbit.

11 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-24 14:27:24)

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

köp dessa på öppet köp o testa...funkar det ej.... lämna tillbaka.... helst 2 st om du har 2 externa utgångar på modem
(skall  monteras ute så högt som möjligt  wink )
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Jag har beställt yagis på 13dBi för 900MHz, kommer att ta 500 kr/st för dem när de kommer och jag lämnar öppet köp två veckor.. borde komma inom ett par veckor..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

13 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-26 05:48:00)

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Jonny skrev:

köp dessa på öppet köp o testa...funkar det ej.... lämna tillbaka.... helst 2 st om du har 2 externa utgångar på modem
(skall  monteras ute så högt som möjligt  wink )
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

Jag har två sådana antenner monterade på taket. Ungefär 40 grader mellan spröerna ungefär i antennriktning. Vet inte vilken våglängd Tre kör 4G med hemma men får i bästa fall 19 upp och 18 ner. Ändra till 90 graders vinkel, är det värt att klättra upp på taket och prova? Får enligt routern 100% signal.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/hemma_zpsa6d645f6.jpg

Åt andra hållet pilarna, som visar hur antennerna är riktade, finns en mast som är närmare och mer öppet men den har bara 3G.

14

Sv: 4G, kommer antenner hjälpa mig?

Antennenerna ska vara riktade mot basstationen men polariseringen 90 grader åtskild. Dvs ett plan genom alla spröten horisontellt på den ena och vertikalt på den andra.

En vanlig TV antenn är alltid horisontellt polariserad -därmed är det klart vad den vinklingen innebär.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.