1

Tråd: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Var inne och försökte få ett 4G kontantkort  för 3.....för att kontrollera hur deras hastigheter ser ut i området.
Finns inga sa försäljaren på 3 i gränby men du kan ta ett Ab och testa med och säga upp ifall det inte funkar....fick jag till svar = gjordes inte

Bad att få se deras täckningskarta...och enligt den så kan dom leverara 4g 64mb i byn vid ålderdomhemmet

är dom ända vad jag sett .... som kan leverera över 32mb i området
är det 800mhz bandet?
någon som provat deras 64mb ab?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

De marknadsför ju all 4G som 64Mbit/s, körde på 800 bandet här när det var helt nytt. Ensam på alla basstationer...bästa masten gav 25/20. Dock var svarstiden dålig, nästan likvärdig med vad 3G presterar under bra förhållande. Telenor har bättre svarstid när allt flyter på.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Är väll ingen begränsning per simkort?
Låter som bondfångeri att han i butiken vill täckna upp dig för att få sin kickback bara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Den teoretiska maxhastigheten för 10 MHz bandbredd ligger kring 60 mbit/s om man är ensam och har perfekt mottagning. Jag kommer upp i ca 56 på nokia 920 på 4G 1800 med 10 Mhz bandbredd i ett lågt belastat nät.

32 mbit/s är den teoretiska maxgränsen för 5 Mhz bandbredd. Där har jag kommit upp i 26 mbit/s med modem och telefon i lågt belastat nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Den teoretiska maxhastigheten för 10 MHz bandbredd ligger kring 60 mbit/s om man är ensam och har perfekt mottagning

Ensam på masten 300m ifrån borde väl uppfylla dessa kriterier.....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Hur vet man om man är ensam? I Belgien där jag testar är det extremt få som använder mobilt bredband, fr a på 4G eftersom iphone 5 inte funkar på 4G här utan jailbreak etc. det finns knappt utrustning att köpa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

20 Mb/s är väll standard det högsta man får med TRE 4G så varför annonserar de inte detta? De har ungefär samma nerhastighet på 3G som 4G.

8

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Andreas skrev:

Är väll ingen begränsning per simkort?
Låter som bondfångeri att han i butiken vill täckna upp dig för att få sin kickback bara.

Kontantkorten har fortfarande begräsning.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

idgforum skrev:

20 Mb/s är väll standard det högsta man får med TRE 4G så varför annonserar de inte detta? De har ungefär samma nerhastighet på 3G som 4G.

Det finns inget som säger att det är maxhastigheten för alla, det säger bara att det är den maxhastighet du kommit upp i.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

jonasolof skrev:

Hur vet man om man är ensam? I Belgien där jag testar är det extremt få som använder mobilt bredband, fr a på 4G eftersom iphone 5 inte funkar på 4G här utan jailbreak etc. det finns knappt utrustning att köpa.

Gissar att jag var ensam då TRE driftsatte 4G fyra dagar innan testet, samt att masten är placerad i ingenmansland med höga berg och tät skog i alla riktningar. Finns nog bara fyra hushåll som når den masten utan yttre antenner och någon utetrafik lär inte finnas de närmaste två milen i någon riktning. Finns även andra master som omringar denna vid småhålorna på andra sidorna om bergen.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

11

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Master ute i skogen är oftast endast kopplade med radiolänk, och denna har en bråkdel av kapaciteten mot ens vad en 3g mast skall klara.
Om man sedan kör både 3 och 4g via samma radiolänk och där till flera master i den klunga av master som delar radiolänken.
Tex kan någor som kör några mil bort lasta ner för alla andra i den sektionen av master, och de som är längsut i sektionen av master kommer att få lägsta prio.

Detta kan operatörerna styra, tex med att sänkahastigheten i centralorten som sektionen är kopplad mot för att frigöra bandbredd till slavmasterna.

Som i tres reklam att dom skruvar upp hastigheten skulle om den ofta påhittade reklamen stämmer göra så att yttre användare lika väl kan skicka sin data på cd skiva med post om inte det sätts gränser för de master närmast mastermasten som annars kan ätaupp all bandbredd i hela länken.

12

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Telenor har också utrustning för 4G på samma mast, deras hastighet ligger på 3/6...så det kan nog stämma.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

13

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Det du kan göra om du vill slippa snackade säljare är att gå in på tre.se och klicka på valfritt abonnemang och välja utan modem, kontrollera då också att det ej blir någon bindningstid.
Ofta  är det utan anslutningsavgift även om man tecknar utan telefon eller  modem.
Vad man ska tänka på är att det kan vara 1-3 månaders uppsägningstid.
Om det ej går att använda alls så kan man dra nytta av distansavtalslagen om operatören krånglar.

14 Senaste redigerad av Bennybåge (2013-02-22 22:37:11)

Sv: 3:s 4G 64mb enligt täckningskarta i byn

Nu bor jag i skåneland, men visst får man högre hastighet än 20mbit som nån skriver.
Tyvärr har jag långt till närmsta 4G mast, ca 3km, och träd mm i vägen.
Men jag ligger i skrivande stund på ca 22 ner ändå..
(och ping tiden är bra mycket bättre än när jag körde 3G)

Hade dock problem innan jag visste vilken mast som har 4G, och la ner mycket tid på det.
Tog en dag med mig dongeln till jobbet, för att testa mer där, då jag började tro att det var dongeln det var fel på.
Gick inge bra där heller. Testade då i bilen flera gånger hem på en sträcka på ca 5 mil.
På ett ställer kom jag upp i över 52mbit ner... så nån begränsning på 20 finns inte...