1

Tråd: Dålig kvalite på Netflix

Hej,

Jag har bredbandsbolagets (telenor) 4g med fri surf. Via bredbandskollen ligger jag alltid på runt 65-75mbps ner och 15-30mbps upp. Så det är bra sprutt i grejjerna. Dock så får jag nästan alltid väldigt dålig kvalite på netflix.

Jag kollar netflix via en apple tv och kvaliten hoppar väldigt mycket upp och ner. Speciellt på kvällen. Men bredbandskollen ger bra resultat även på kvällen. Tidigare hade jag comhem 100mbps och då hade jag aldrig några problem med netflix.

Någon annan som upplever samma problem?

Nu vet jag att comhem har netflix servrar i sin egen serverhall så det kan vara så att netflix bandbredd är slut nu när jag kör i bredbandsbolagets nät?

2

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Vad är dålig kvalitet i för dig?

Rent allmänt så funkar inte strömmat video över 3 och 4G då den totala bandbredden är relativt låg, sedan förbrukar man oftast sin hela månads trafik quota på några timmar och blir sedan nerprioriterad dvs får lägre bandbredd med 4G.


Bredbandstesten kan visa 50mbit, medans tex strömmad video endast får 10mbit, dvs mobiloperatören kan strypa trafiktyper som anses fylla bandbredd.
Eller så behöver netflix köpa bandbredd mot din operatör...

Kör jag svt play hd, så blev det 1 - 2 gig i trafik för ett program/film.
Med tex 50 gig i månads quota så blir det inte många timmars film.

3

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Dålig kvalite är vädligt pixlig bild. Bredbandsbolaget verkar inte strypa. Förra månaded drog jag drygt 400gb...

För att köra netflix ska det endast krävas ca 7mbps för högsta kvalite. Och får jag 65mbps på bredbandskollen så bör det ju inte hamna under 7mbps för strömmad film...

Jag ska testa svtplay och se hur det fungerar om jag får samma problem där.

Det jag tänkte var att det kanske är så att klienterna ställer ner kvaliten om max tex får mycket packetloss. Och det skulle kunna vara så (nu gissar jag bara) att bandbredden är hög över 4g men att man får mycket packet loss pga störningar.

Om klienten du tror att man inte har tillräckligt med bandbredd pga packet loss så kanske den ställer ner kvaliten även fast det inte hade behövt det...

Vad tror ni om det?

4

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Ja gissar direkt att det är det där äpplet du har som är felet smile

5

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Haha ja man skulle kunna tro det. Men den funkade så bra när jag hade comhem. Jag ska prova att streama lite med datorn vid samma tillfällen och så vad som händer där.

Någon annan som har bra/dåliga erfarenheter med streaming via netflix och mobilt bredband. Extra intresserad av telenor/bredbandsbolaget...

6

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Pga obefintlig hastighet på 4G mot 3G så kan jag inte vara din referens, 3G är snabbare men 4G har mindre ping. :-)

Om du har störningar och packetförluster så kan detta sänka hastigheten till snigel.
Strömmen måste då sändas om igen, och troligen sänker boxen hastigheten tills detta inte uppstår mer.

Så montera modemet bättre och prova om det blir bättre, speedtest visar bara en del.
Har du annan teknik tex wifi i närheten så flytta 4G modemet långt bort >1meter från detta iaf.

7

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Nu vet jag inte om jag har någon packetloss det var bara en teori jag hade att man kanske får mer packetloss på 4g än fast lina?

Kan jag testa detta på något bra sätt? Kan man göra något "speedtest" direkt mot netflix och se vad jag får för speed mot deras servrar?

8

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Jag kör bredbandsbolagets mobila o netflix. För mej fungerar det helt ok. Det är nån gång ibland när masten är tungt belastad som det kan bli lite pixligt men bara en kort stund.

9

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Körde netflix via 3g inga problem, känns dock som att grafiken är optimerad mer för mobiler och surfplattor.
Ska inte vara mer tappade packet på ditt interface med 4G än med fast lina då det ändå bara kan garanteras i leverantörens nät, vad som är efter det gör ingen skillnad i överföringen.
Några tappade packet gör inte så mycket, det är värre om du har en massa errors och fel på interfacet.
Dock kan det ta en annan väg beroende på leverantör.

Som sagt prova i datorn för att utesluta apple tv:n

10

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Mitt 4G från BBB fungerar utmärkt med Netflix.

11

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Det är kännt att Telenor minskar hastigheten till 0,5Mbit/s vid högbelastningstider.
Bredbandsbolaget kanske inte kör exakt efter samma regler fast de är dotter till Telenor.

För att få netflix i HD krävs de mellan 4-10Mbit/s vilket är möjligt med 4G utan problem.
Men ibland skickar de inte ut HD till alla "nät & operatörer" och då får man SD upplösning.
Man kan även ha samma operatör fast i olika stadsnät vilket kanske gör att man går miste om HD supporten. (Dvs en operatör kan erbjuda HD hos en kund men inte hos en annan då nätförutsättningarna kan vara olika.)

Eller Super HD eller vad netflix har fått för sig att kalla sin HD.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Bbb dotter till telenor? Nää snarare flecedotter och styvdotter till telenor.
wink

13

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Jag mailade samma fråga till BBB supporten igår. Har inte fått något svar än men märkligt nog så hade jag perfekt bild hela kvällen igår...

14

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Bredbandsbolaget lovar att dom inte stryper denna typ av trafik:

Jag beklagar det problem du upplever med Netflix, men vi begränsar inte vissa typer av anslutningar efter en viss tidpunkt. Att du upplever att du får dålig kvalitet på bilden efter en viss tidpunkt, är svårt för oss att felsöka eftersom internetuppkopplingen är väldigt bra och vi inte begränsar den här typen av anslutning.

15 Senaste redigerad av G-Man (2013-02-21 16:18:09)

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Jag provade med VPN och fick vipps bättre hastighet/funktion.  :-)

I google tv finns vpn inbyggt.

Kan vara så att deras nät är dåligt på din plats, här har telenor 1100ms i ping på sin 4G ibland, och 3G ligger ganska konstant på 6-700ms.
Har en känsla av att om någon/ra drar igång hd tv så stiger pingen för alla, dåligt stamnät.

16

Sv: Dålig kvalite på Netflix

Funkade kanon igår också. Märkligt smile Kanske kan vara något wifi eller liknande som stör. Får felsöka lite.