76

Sv: antenntips för lte2600

jag börjar nu bli sugen på ytterliggare en gallerantenn och att sedan montera de 2 antennerna +-45grader från lodrätt (som jonasolof nämner i andra trådar) vilket är enkelt med dom antennerna då fästena är konstruerade för detta. hittade en bild på en sådan montering.
http://telcoantennas.com.au/site/sites/default/files/images/22dBi-4G-Grid-MIMO-LTE_front.jpg

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

77

Sv: antenntips för lte2600

Finns det någon beskrivning om resultatet och skillnaden gentemot en enda?

PS såg du min post om att ev låna router?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

78 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-14 22:11:35)

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Med AVM6840 (och nokia lumia lte lurar) kan man se celler som inte är uppkopplade men hörs, även styrkan på dessa vilket gör att man kan leta bättre.


Jag är i Stockholm till måndag morgon och har med mig två AVM6840, en tysk och en engelsk. Om du kommer ned till stan på söndag kan du låna en router en tid. Ta med simkort i så fall så jag kan visa hur man ställer in APN i routern. Skicka PM om du vill.

En förutsättning är en bra strömkälla utan överspänningar, t ex ett löst bilbatteri eller en startbooster.

det skulle jag väldigt gärna göra det skulle nog underlätta mina tester och finjustering av antennner en hel del.
men nu råkar det vara så att min sambo fyller 30 just på söndag och är uppbokad hela helgen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

79

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Finns det någon beskrivning om resultatet och skillnaden gentemot en enda?

PS såg du min post om att ev låna router?

nej inte på just den monteringen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

80

Sv: antenntips för lte2600

Nytt PM. lördag?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-15 09:55:57)

Sv: antenntips för lte2600

Se nu till att du får betalt för ditt arbete @metallicaman då det ser ut som om jonasolof jobbar åt ett företag och troligtvis kan göra en hacka på ditt arbete wink hehe

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

82 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-15 15:11:44)

Sv: antenntips för lte2600

Projekt 2600 i gång

http://forumbilder.se/CDCAC/img-20130115-160154.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

83

Sv: antenntips för lte2600

jonny: har du fått upp antennen än?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

84

Sv: antenntips för lte2600

nja....har bara kört den från markplan på framsidan....det gick inte.....ska kolla i morgon från baksida markplan....fast skogen är väldigt nära där så tror ej det går....men ska prova....
åkte runt o kollade LTE nätverken i området i lördags(modem i lapptop).... hittade inget i samhället.....men efter ekeby hittade jag ett under begränsad sträcka.....och vid kvarnbolund med DL på 60mb smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

85

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

nja....har bara kört den från markplan på framsidan....det gick inte.....ska kolla i morgon från baksida markplan....fast skogen är väldigt nära där så tror ej det går....men ska prova....
åkte runt o kollade LTE nätverken i området i lördags(modem i lapptop).... hittade inget i samhället.....men efter ekeby hittade jag ett under begränsad sträcka.....och vid kvarnbolund med DL på 60mb smile

va tråkigt om du inte får det att fungera. ja från ekeby så hade jag uppkoppling nästan hela vägen till kvarnbolund inte vid läby träsket förstås. om du inte får det att fungera sen så kan jag ju kanske köpa din antenn om du vill bli av med den dvs.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

86

Sv: antenntips för lte2600

ja kanske.... har som sgat bara testat från markplan ännu..
har tyvärr granne uppe på så blir ganska lång kabel i så fall......och lite bökigt att få upp den där fast kanske det går....får spåna lite mer på det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

87

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

ja kanske.... har som sgat bara testat från markplan ännu..
har tyvärr granne uppe på så blir ganska lång kabel i så fall......och lite bökigt att få upp den där fast kanske det går....får spåna lite mer på det

Ja försök att få upp den så högt som möjligt det kan nog vara så att det finns några högre kullar i skogen mellan vänge och stenhagen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

88 Senaste redigerad av Boss (2013-02-19 09:38:08)

Sv: antenntips för lte2600

Är det denna typ av gallerantenn ni använder?

http://www.itsajten.se/produkt/Galleran … k-SMA-hane

Ligger inte den för "snett" i frekvens? (2,6Ghz)  Eller spelar inte det så stor roll vid den höga förstärkningen (dBi).

Det var ett bra pris på den men man får väl det man betalar för,,,?

89

Sv: antenntips för lte2600

Ser ut att vara en TP-Link TL-ANT2424B, står inte samma modell på itsajt så vet inte om de är samma speccs.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara … l-ant2424b

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

90 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-19 09:55:01)

Sv: antenntips för lte2600

Snedstämningen påverkar förstärkning och stående vågförhållande.

Hur snedstämningen slår är okänt men uppenbarligen finns en hel del förstärkning kvar. Det skulle nog gå att modifiera antennernas sändande element till 2600 för ännu bättre resultat. Det sändande elementet i de här antennhuvudena brukar bestå av en dipol och ett par direktorer så det är en liten yagi riktad mot den paraboliska reflektorn. Bakom yagin sitter en V-formad liten reflektor som ser ut som ett litet tak

Gallerstrukturen bör ge antennen en kraftig dämpning av motsatta polarisationen till förmån för mimoeffekt.

I vidsa länder, t ex Tyskland, är det inte tillåtet med allt för hög antennförstärkning i mobilt bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

91

Sv: antenntips för lte2600

Boss skrev:

Är det denna typ av gallerantenn ni använder?

http://www.itsajten.se/produkt/Galleran … k-SMA-hane

Ligger inte den för "snett" i frekvens? (2,6Ghz)  Eller spelar inte det så stor roll vid den höga förstärkningen (dBi).

Det var ett bra pris på den men man får väl det man betalar för,,,?

jag vet inte om det är samma antenn egentligen men dom ser väldigt lika ut. jag mailade itsajten angående den antennen då det inte fans några spec på antennen på hemsidan och svaret jag fick va att dom inte hade några spec på den och det tyckte jag inte kändes så seriöst. så jag köpte i stället tp-linken från webhallen. 
ja den används ju en bit utanför dess huvudsakliga frekvensområde men bevisligen fungerar den helt ok även på 2600mhz. skulle nog kunna gissa på att den yqr en förstärkning på runt 20dbi även där.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

92 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-20 21:57:36)

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

ja kanske.... har som sgat bara testat från markplan ännu..
har tyvärr granne uppe på så blir ganska lång kabel i så fall......och lite bökigt att få upp den där fast kanske det går....får spåna lite mer på det

har du hunnit testa något mer?

för mig står stilla i mitt antennprojekt i väntan på att montera upp en antenn till och finjustera dom med hjälp jonasolofs avm6840 och sen ska det även bli mycket intressant att med hjälp av den routern försöka hitta vart sändaren finns egentligen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

93

Sv: antenntips för lte2600

okey....ska prova lite mer i dag.... väntar på längre kabel med så  man kan prova från taket sen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

94

Sv: antenntips för lte2600

burken kommer med posten endera dan. Har inte skickat den än.

Det finns nu iden tyska versionen realtidsfunktion som ger grafer/kurvor med bl a RSRP gällande vardera antennporten och uppdelat på vardera sändarantennen. På så vis bör man kunna justera vardera antennen separat och sikta in sig på en av två sändarantenner och söka rätt lutning.

RSRQ går inte att få för båda sändarantennerna av någon anledning som jag ska försöka reda ut på Cebit i Hannover kring 5 mars.

Jag hopppas att det kommer en uppgradering av FW till den internationella/engelska versionen som medger den här realtidsmonitorn av fyra antennsignaler (höger/vänster sändarantenns signalstyrka i höger/vänster mottagarantenningång=4 värden) även i det engelska interfacet. Kan komma inom kort så jag väntar lite.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

95

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

burken kommer med posten endera dan. Har inte skickat den än.

Det finns nu iden tyska versionen realtidsfunktion som ger grafer/kurvor med bl a RSRP gällande vardera antennporten och uppdelat på vardera sändarantennen. På så vis bör man kunna justera vardera antennen separat och sikta in sig på en av två sändarantenner och söka rätt lutning.

RSRQ går inte att få för båda sändarantennerna av någon anledning som jag ska försöka reda ut på Cebit i Hannover kring 5 mars.

Jag hopppas att det kommer en uppgradering av FW till den internationella/engelska versionen som medger den här realtidsmonitorn av fyra antennsignaler (höger/vänster sändarantenns signalstyrka i höger/vänster mottagarantenningång=4 värden) även i det engelska interfacet. Kan komma inom kort så jag väntar lite.

Ok. Låter bra det.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

96

Sv: antenntips för lte2600

provkörde på baksida med men funkade inte..... väntar nu på billiga antennkablar från kina för att kunna prova från taket o se om det går....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

97

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

provkörde på baksida med men funkade inte..... väntar nu på billiga antennkablar från kina för att kunna prova från taket o se om det går....

ok. får du kontakt med någon mast eller är det helt dött?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

98

Sv: antenntips för lte2600

helt dött.....från markplan

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

99

Sv: antenntips för lte2600

Hej på er, jag hittade denna site idag, kan det vara något?

http://www.alibaba.com/product-gs/64051 … ional.html

Mvh, Boss

100

Sv: antenntips för lte2600

Boss skrev:

Hej på er, jag hittade denna site idag, kan det vara något?

http://www.alibaba.com/product-gs/64051 … ional.html

Mvh, Boss

ja den ser ju riktigt bra ut enligt spec. det kan nog vara värt att testa den.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas