26

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

hehe

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

27

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

plun skrev:
njetski skrev:

Jag testade precis och det funkade inte (både 3G och 4G). Det gick inte att ansluta till servern. Kanske de har kommit på knepet och stängt möjligheten.

Utmärkt smile

För oss som inte vill att några segar ner med att ladda ner 300 GB/månad smile

28

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

idgforum skrev:
plun skrev:
njetski skrev:

Jag testade precis och det funkade inte (både 3G och 4G). Det gick inte att ansluta till servern. Kanske de har kommit på knepet och stängt möjligheten.

Utmärkt smile

För oss som inte vill att några segar ner med att ladda ner 300 GB/månad smile

Ja, jag kan förstå det i och för sig...

Men nu känns det inte så kul för alla de som har skaffat mobilt bredband med löfte om "fri surf" och en väldigt vag beskrivning av vad som anses vara "extrem" förbrukning... 100 GB är definitivt ingen extrem förbrukning, åtminstone inte för en barnfamilj som har mobilt bredband som enda uppkoppling. Med sådan vilseledande marknadsföring bör Telenor stå sitt kast och investera i mer bandbredd, fler master eller vad som nu krävs, eller att låta sina drabbade kunder få säga upp sina abonnemang i förtid. Telenor kommer att förlora väldigt mycket på deras fula försäljningstrick då ingen längre vill ha med dem att göra i framtiden, i alla fall inte jag...

29

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

njetski skrev:
idgforum skrev:
plun skrev:

Utmärkt smile

För oss som inte vill att några segar ner med att ladda ner 300 GB/månad smile

Ja, jag kan förstå det i och för sig...

Men nu känns det inte så kul för alla de som har skaffat mobilt bredband med löfte om "fri surf" och en väldigt vag beskrivning av vad som anses vara "extrem" förbrukning... 100 GB är definitivt ingen extrem förbrukning, åtminstone inte för en barnfamilj som har mobilt bredband som enda uppkoppling. Med sådan vilseledande marknadsföring bör Telenor stå sitt kast och investera i mer bandbredd, fler master eller vad som nu krävs, eller att låta sina drabbade kunder få säga upp sina abonnemang i förtid. Telenor kommer att förlora väldigt mycket på deras fula försäljningstrick då ingen längre vill ha med dem att göra i framtiden, i alla fall inte jag...


Om du har behov att tanka så mycket varför skaffar du inte Fiber , Kabeltv / ADSL eller det som finns tillgängligt för dig?

30

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Eller skaffa ett abonnemang för dig+frugan och ett för barnen. Fast kanske inte optimalt nu när ADSL 8 bara kostar 300 kr/månad om man kan få det.

Jag håller annars med att

det inte så kul för alla de som har skaffat mobilt bredband med löfte om "fri surf"

att upptäcka att de plötsligt surfar i 0,2 Mb/s när de nått gränsen. Men det vet vi ju alla här:
- att reklammakarna hos vissa Tele-operatörer alltid ligger på gränsen till rent bedrägeri.

31

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

idgforum skrev:

Eller skaffa ett abonnemang för dig+frugan och ett för barnen. Fast kanske inte optimalt nu när ADSL 8 bara kostar 300 kr/månad om man kan få det.

Jag har faktiskt redan beställt ett ADSL-abonnemang (max 24/3  -  verklig 17/1,5) via Teletek, körs igång nästa vecka. Så vi ska köra parallellt ett år framåt med ADSL + mobilt 4G. Total månadskostnad 488 kr. Det är den enda lösningen just nu, vi blir galna annars. I höst, när Telenorskiten kan sägas upp enligt avtalet, blir det troligen ännu ett ADSL-abonnemang (det finns två huvudjack in i villan).

Det borde funka förutsatt att det finns plats i telestationen.

Men räcker inte 24/3 till er alla att dela på, vad är det ni gör som kräver så stor bandbredd?

32

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

njetski skrev:

Jag har faktiskt redan beställt ett ADSL-abonnemang (max 24/3  -  verklig 17/1,5) via Teletek, körs igång nästa vecka. Så vi ska köra parallellt ett år framåt med ADSL + mobilt 4G. Total månadskostnad 488 kr. Det är den enda lösningen just nu, vi blir galna annars. I höst, när Telenorskiten kan sägas upp enligt avtalet, blir det troligen ännu ett ADSL-abonnemang (det finns två huvudjack in i villan).

Utmärkt smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

33 Senaste redigerad av njetski (2013-01-02 09:12:23)

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

okänd skrev:

Det borde funka förutsatt att det finns plats i telestationen.

Men räcker inte 24/3 till er alla att dela på, vad är det ni gör som kräver så stor bandbredd?

Det verkar som att en moderator råkade redigera mitt inlägg istället för att citera. wink

För att besvara frågan, ja, det finns plats i telestationen, och en modern trebarnsfamilj kräver mer än 24/3. Jag gör en hel del överföringar via ftp (mestadels backup och arkivering), laddar ner en hel del (lagligt) och barnen kräver mycket speluppdateringar och nedladdningar via Steam, Youtube m.m. m.m.

Det blir lite belastat... När jag kör på motorväg vill jag köra i 110 km/h, inte 50 km/h..

34

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

och då ser man hur flexibelt det är med abonemang...behöver du "mer" köper du ett till...det kan du inte göra med motorväg när det blir kö.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

35

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

hmmm.... konstigt det här..... om man förbrukar sin max gräns så finns den där för att som dom skriver...delad resurs och att man påverkar surfupplevelsen för dom andra på masten.....bla,bla,bla..... rent skitsnack skulle jag tro..... för om du betalar in lite "extra" så är det helt enkelt okey igen ????

nej vi är helt enkelt förda bakom ljuset av leverantörerna.... detta påhitt om maxtak är bara ett sätt för leverantörerna att kunna ta ut(får in) lite mera pengar.... vi får ju inte glömma att dom är här för att få in mera pengar....inte ge oss en tjänst gratis.

vi ska koma ihåg att deras ända syfte är att få in så mycket pengar som möjigt...och det är inga dumskallar som sitter på dessa stolar..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

36

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

I dagens (2/1) SvD finns en stor intervju med Ericssons forskningschef (FoU) som säger att han betvivlar att det blir något 5G efter 4G. Naturlagen hindrar snabbare mobilt bredband säger han som knappast kan beskyllas för att vilja begränsa utvecklingen....
Fråga till njetski: om Du med en modern trebarnsfamilj bodde på en ort där telestationen inte var utbyggd för xDSL - och det fasta nätet kanske t.o.m skulle läggas ned - (inte kunde få t.ex 17/1,5 och i bästa fall kunde koppla upp Dig på t.ex Net1 med i praktiken 2/1 Mb/s) - hur skulle ni klara er då ? Överväga att flytta eller acceptera och lida ??  Scenariot är inte hypotetiskt för ganska många i vårt avlånga och glesbefolkade land.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Vox medievalis skrev:

I dagens (2/1) SvD finns en stor intervju med Ericssons forskningschef (FoU) som säger att han betvivlar att det blir något 5G efter 4G. Naturlagen hindrar snabbare mobilt bredband säger han som knappast kan beskyllas för att vilja begränsa utvecklingen....
Fråga till njetski: om Du med en modern trebarnsfamilj bodde på en ort där telestationen inte var utbyggd för xDSL - och det fasta nätet kanske t.o.m skulle läggas ned - (inte kunde få t.ex 17/1,5 och i bästa fall kunde koppla upp Dig på t.ex Net1 med i praktiken 2/1 Mb/s) - hur skulle ni klara er då ? Överväga att flytta eller acceptera och lida ??  Scenariot är inte hypotetiskt för ganska många i vårt avlånga och glesbefolkade land.

ja vi är verkligen många som inte har något alternativ till mobilt bredband. vi bor lite mindre än en mil utanför uppsala inte alls gles befolkat vi har en telestation som är utbyggd för adsl men väldigt få platser jag vet dom som fått köa i flera år på att få bredband och det ända som telia då har att erbjuda är 0,25 mbit/s. jag vet även att det är folk som försöker få fast tele här i närheten men det går inte för det är fullt i telestationen men telia tänker inte bygga ut stationen ändå.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

38

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

metallicaman_no1 skrev:
Vox medievalis skrev:

I dagens (2/1) SvD finns en stor intervju med Ericssons forskningschef (FoU) som säger att han betvivlar att det blir något 5G efter 4G. Naturlagen hindrar snabbare mobilt bredband säger han som knappast kan beskyllas för att vilja begränsa utvecklingen....
Fråga till njetski: om Du med en modern trebarnsfamilj bodde på en ort där telestationen inte var utbyggd för xDSL - och det fasta nätet kanske t.o.m skulle läggas ned - (inte kunde få t.ex 17/1,5 och i bästa fall kunde koppla upp Dig på t.ex Net1 med i praktiken 2/1 Mb/s) - hur skulle ni klara er då ? Överväga att flytta eller acceptera och lida ??  Scenariot är inte hypotetiskt för ganska många i vårt avlånga och glesbefolkade land.

ja vi är verkligen många som inte har något alternativ till mobilt bredband. vi bor lite mindre än en mil utanför uppsala inte alls gles befolkat vi har en telestation som är utbyggd för adsl men väldigt få platser jag vet dom som fått köa i flera år på att få bredband och det ända som telia då har att erbjuda är 0,25 mbit/s. jag vet även att det är folk som försöker få fast tele här i närheten men det går inte för det är fullt i telestationen men telia tänker inte bygga ut stationen ändå.

Vad får du för hastigheter med telenor, 1 mil utanför uppsala borde ge en bra bit över 0.25?

39

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

jaja med telenor har jag fina hastigheter normalt på både 3g och 4g men då med begränsning skulle det finnas adsl så slapp man ju begränsningen menar jag

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

40

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

njetski skrev:
okänd skrev:

Det borde funka förutsatt att det finns plats i telestationen.

Men räcker inte 24/3 till er alla att dela på, vad är det ni gör som kräver så stor bandbredd?



För att besvara frågan, ja, det finns plats i telestationen, och en modern trebarnsfamilj kräver mer än 24/3. Jag gör en hel del överföringar via ftp (mestadels backup och arkivering), laddar ner en hel del (lagligt) och barnen kräver mycket speluppdateringar och nedladdningar via Steam, Youtube m.m. m.m.

Det blir lite belastat... När jag kör på motorväg vill jag köra i 110 km/h, inte 50 km/h..

Självklart blir det lite belastat om man ska göra allting på en gång, men inte gör ni väl allt ovanstående 24/7 ?

Att titta på youtube , streama film svtplay tv4 play, spotify är inte så bandbredskrävande det finns tom begränsningar i tjänsterna som gör att de skickar inte hur mycket som helst till varje kund.

Backar du via ftp så är störst belastning på utgående brandbredd, detta är kanske någon man kan schedulera?

Men har du behov av att tanka volymer så hade jag valt det snabbaste adsl och slippa begränsningar avsende volym då mobil operatörerna aldrig kommer ge full hastighet och obegränsad volym.
Dock ser jag det som bedrägeri att de stryper ens hastighet till 64k en hastighet som inte tillför någonting mer än att de kan komma undan juridskt och erbjuda "fri surf"

41

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Vox medievalis skrev:

Fråga till njetski: om Du med en modern trebarnsfamilj bodde på en ort där telestationen inte var utbyggd för xDSL - och det fasta nätet kanske t.o.m skulle läggas ned - (inte kunde få t.ex 17/1,5 och i bästa fall kunde koppla upp Dig på t.ex Net1 med i praktiken 2/1 Mb/s) - hur skulle ni klara er då ? Överväga att flytta eller acceptera och lida ??  Scenariot är inte hypotetiskt för ganska många i vårt avlånga och glesbefolkade land.

Ja, det är tråkigt och jag är glad att jag åtminstone kan få någorlunda snabb ADSL. Flytta vore nog att ta i. Men jag skulle definitivt bli smått tokig och göra "allt" för att få mer bandbredd. Kanske uppvakta politiker, snacka ihop mig med grannar etc. Med statligt stöd kanske man kan få fiber draget i närheten och investera en större summa för att få sista biten in (kan bli billigt i längden). De som snackar om mobilt bredband som lösning vet pinsamt lite om vilken bandbredd som krävs. 100 GB motsvarar kanske en veckas normal förbrukning för vissa barnfamiljer.

andy78 skrev:

Självklart blir det lite belastat om man ska göra allting på en gång, men inte gör ni väl allt ovanstående 24/7 ?

Att titta på youtube , streama film svtplay tv4 play, spotify är inte så bandbredskrävande det finns tom begränsningar i tjänsterna som gör att de skickar inte hur mycket som helst till varje kund.

Backar du via ftp så är störst belastning på utgående brandbredd, detta är kanske någon man kan schedulera?

Båda abonnemangen kommer inte att utnyttjas maximalt förstås men kommer väl till hands när det blir mycket på en gång, ofta på helger, eftermiddagar och kvällar. Vi skulle kanske kunna klara oss på bara ett abonnemang men det kommer nog att kännas ibland. FTP-arkivering och viss nedladdning kan förpassas till mer trafikglesa tider på dygnet, det har du rätt i.

42

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

APN byte fungerar fortfarande utmärkt för mig, jag kör ENDAST på 3G eftersom jag får högre hastighet med 3G (ca 23/3,5 på 3g och ca 4/4 på 4G), Telenor har "lovat" en mast i mitt område under 2013, är bunden i 24 så hoppas att det kommer en mast innan fiber kommer eller abonnemanget går ut och vi byter tillbaka till ADSL.

Tror definitivt inte att Telenor kommer att stänga av services.tele... eftersom det är inprogrammerat i de flesta telefoner som APN, värt att säga är kanske att vi har tvilling kort, ett i en iPad och 1 ett i modemet (E398 kopplat till en N66U). Detta kanske som gör att vi kan köra på services?
På services... verkar flertalet portar hastighetsbegränsade och om man vill ha ut full fart (torrenter osv) kan man köra på en openVPN lösning. Finns några gratis men tycker nog att det är värt att kolla på en riktig vpn isåfall. För att få ut full fart med openVPN måste du ansluta via en port som inte är hastighetsbegränsad, port 80 (TCP) för mig.
Testar för tillfället olika vpn-tjänster för att se vilken som funkar bäst, lägger hellre pengar på openVPN än att betala Telenor mer pengar.

Har hittat anonine som inte svarat ännu om man kan ansluta via port-80, kommer upp i 0.5 just nu (eftersom jag ansluter via annan port än 80). ipredator har man möjlighet att ansluta till via nästan alla portar men när jag testade de var hastigheten urusel. Har nu hittat något som heter AirVPN och ska testa fler tills jag hittar något som fungerar bra.

Mvh
Fidde

43

Sv: Obegränsad surf. - Nu på riktigt - Byte av APN

Hej igen!
Nu var det ett tag sen jag var här! Idag tog jag en tur upp till föräldrarna i Alingsås och testade lite 4G på vägen upp. Åkte upp runt 10 så spärren var inte igång. Kom upp i ca 65-75 ner och 15-35 upp.
Eftersom de lovat en ny mast detta året i området där jag bor känns det mycket lovande.
I Alingsås (på det stället jag var) verkade inte 4G vara helt utbyggt och jag kom upp i ca 20ner och 10 upp. Klockan passerade 4 och nu är jag på väg hem igen. Nu med APN: services.telenor.se och testade i Alingsås och kom upp i 65 ner och 30 upp.
http://www.speedtest.net/result/2506122139.png
Services funkar alltså även på 4G för mig.
Har detta att göra med att jag har tvillingkort? Har förstått att vissa av er har problem att ansluta.


OBS: När man använder sig av APN: services.telenor.se är ALLA portar stängda och NAT: Strikt. Tror dessutom att det bara är portarna 21 och 80 som blir snabbare (om spärren slagit in, mellan 0-16 är det inte någon hastighetsbegränsning på services med någon port.). För att få ut mer hastighet kan man använda sig av en openVPN lösning som har port 80 öppen. ipredator och AIRvpn är två openVPN lösningar som man kan använda port 80 på och på så sätt slippa hastighetsförändringen. Dessa två kostar pengar! Det finns även tjänster som vpbbook som är en gratis openVPN lösning som går att ansluta till via port 80.

Lycka till att slippa telenors hastighets begränsningar!
Med vänliga hälsningar
Fidde