1

Tråd: 7.2 Mbit?

Telia säger sig redan ha 7.2 mbit. Detta innbär väl mer eller mindre direkt att tele2/comviq också har det eftersom dem delar nät?
Någon som vet?

Hälsningar
Eikido

2

Sv: 7.2 Mbit?

Har testat Tele2 en del och jag är inte imponerad av hastigheten jag fått ut i huvud taget.
De har haft en del driftstörningar på sistånde också som gjort en lagom glad.
Vet inte hur de funkar med stationerna när de ät utrustade med 7.2 men inte operatören erbjuder de.
Kanske är någon spärr.

Men tre erbjuder 7.2 men telenor nämner det inte på deras sida, så de är samma sak där.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 7.2 Mbit?

Tele2 är helt ute och fiskar. Fattar inte riktigt att de inte tar tag i mobiltbredband. De har ingen bra teknik jämfört med de övriga som telia (edge), tre (7.2 mbit, ptt), telenor (bra turbo 3g täckning) osv.

Jag använder comviq för att alla andra polare gör det och ringer därmed gratis.

Eikido

4

Sv: 7.2 Mbit?

Mm blev lite förvånad över att de gick så segt för deras utbygge/uppgradering.
Trodde de skulle pusha för att ligga i fronten.

Dock kan man inte säga att deras erbjudande är så dåligt, 99:- månaden och modem på köpet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: 7.2 Mbit?

Hej,

Någon som lyckats få mer än 384/64 kbit/s med Tele2's mobila bredband (99 kr/mån) ?

Vore väldigt nyfiken på modem-loggen isåfall, t.ex. "C:\Windows\ModemLog_HUAWEI Mobile Connect - 3G Modem.txt".

Har uppdaterat modemet (Huawei E220) med senaste firmware och får "Connection established at 7200000bps.".  Verkar dock inte resultera in någon större hastighetsförändring än tidigare.

Kanske är så enkelt som att jag inte har något HSDPA-stöd i mitt område ?

Tack på förhand!

6

Sv: 7.2 Mbit?

Mjadu, ska jag vara ärlig så har jag då aldrig lyckats få in hsdpa med tele2 när jag testat det.
Men som man har hört tidigare så är det typ bara ett fåtal plattser som har de, centralstationen, stureplan..
Så det känns inte så uppgraderat för deras del.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: 7.2 Mbit?

Jag har fått HSDPA med tele2 runt stureplan. Gjorde tptest men kom aldrig upp i hastigheter över 650 kbit ner och 350 kbit upp.

8

Sv: 7.2 Mbit?

Känns inte som någon direkt toppen speed.
Men kanske mycket belastning just där.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: 7.2 Mbit?

Hejsan!
Vi har lanserat HSDPA som Ni skriver här på ett visst antal platser i Sverige. Telia och Tele2 bygger även som Ni skriver här på forumet samma när i nåt som kallas Svenska UMTS-nätet. Vi har samma 3G täckning som Telia och detta ska inte skilja något nämnvärt i hastighet. Dock måste man ha gjort en flash/uppgradering på sitt modem för att kunna använda den högre hastigheten på 7,2 mbit/s, HSDPA. Denna uppgradering finns på : http://www.tele2.se/mobilt-bredband-turbo-3g.html

Mvh Jimmy Larsson

10

Sv: 7.2 Mbit?

Hej och välkommen Jimmy.

Har du någon info om utrullnings schemat för resterande plattser i landet?
Det går inte direkt i samma galopperande fart som Tre/Telenor tråkigt nog.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: 7.2 Mbit?

Läste detta idag på driftinformationen


Felbeskrivning
Just nu arbetar Tele2 med att uppgradera och kapacitetssäkra sitt mobilnät. Detta kan medföra ett fåtal kortvariga störningar i nätet för våra kunder. Anledningen är att Tele2 kommer att byta ut de centrala noderna i datanätet för att stabilisera nätet ytterligare, och arbetar med utbyggnaden i nätet för HSPA. När HSPA är utbyggt kommer det möjliggöra en hastighet på upp till 7.2 Mbps för mobila datatjänster.
De skriver HSPA vilket borde då betyda att de uppgraderar till både HSDPA och HSUPA.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: 7.2 Mbit?

Nice find Andreas! Just det jag väntat på=)

13

Sv: 7.2 Mbit?

När Tele2 rullar ut Turbo3G, tror ni vi kommer att få behålla det med våra befintliga mobilt bredband abonnemang? Eller återgår det till vanligt 3G även fast turbo 3g finns.

14

Sv: 7.2 Mbit?

Det är nu Tele2 börjar bygga ut noderna verkar det som. Trodde allt var på sin plats innan och att de bara behövde aktivera det när de lanserar det.
Om någon får HSDPA på andra platser än

Stockholm:
Kungsgatan
Stureplan
Kungsträdgården
Sergels Torg
Centralstation
Norra Bantorget
Kista
Älvsjömässan
Farsta

Göteborg:
Gårda
Lindholmen


Så säg till! Jag är väldigt nyfiken!