1

Tråd: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Jag gick och köpte mig en Doma för att dra nytta av trafikmätningen (kör BBB sommar samma fåniga 30-dagarsmätning som Telenor). Jag har sedan tidigare en TP-link MR3420 som fungerar bra (får ofta över 80 Mbit/sekund).

Jag började med att uppgradera FW till 6.14 då den kom med 5.018 eller något sådant, och den hittar modemet (E398) och kopplar upp sig. DNS-uppslag och Ping till diverse adresser fungerar, liksom Skype. Jag kan dock inte surfa nånstans, dropbox funkar inte och det mesta verkar bråka.

Någon idé om vad som kan vara galet?

2

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Jag pillade på MTU-inställningarna lite fram och tillbaks, och när jag satte dem i "säkert läge" och bootade om fungerar det plötsligt ...

Nu ska här testas ett tag. Det enda trista är att jag får klart sämre nerhastighet med Doman än med TP-linken (fick 45 Mbit/s ner nu), men det kan jag nog leva med ...

3

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

bra att det verkar lösa sig då smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av afe (2013-02-07 18:47:00)

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Ja! Hoppas bara att Doman är lika stabil som 3420:an - det kan vara trevligt att något så när kunna hålla koll på förbrukningen, och får man mejl varje 5GB är det åtminstone möjligt ...

Förstår dock inte varför den är såpass mycket långsammare, men det kan jag som sagt stå ut med.

5

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Ställ on MTU m.m. så får du troligen högre fart.

6

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

G-Man skrev:

Ställ on MTU m.m. så får du troligen högre fart.

Nja - när jag hade den på 1400 (som är det jag har på TP-linken) kunde jag inte surfa alls wink

7

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

kolla info på dovados sida eller skicka ett mail till dom och fråga om optimala mtu på den
http://www.dovado.com/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Jag får göra det, och kanske ställa frågan på deras FB-sida också - de verkar svara snabbt där smile

9

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

har du axess dit så go for it

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

afe skrev:

Jag får göra det, och kanske ställa frågan på deras FB-sida också - de verkar svara snabbt där smile

dovado har ingen support via detta forum längre.

fb eller mail eller via tlf direkt till dom.

11

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

G-Man skrev:
afe skrev:

Jag får göra det, och kanske ställa frågan på deras FB-sida också - de verkar svara snabbt där smile

dovado har ingen support via detta forum längre.

fb eller mail eller via tlf direkt till dom.

nej på grund av att några pappskallar förstörde det på detta forum....tyvärr för oss andra

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12 Senaste redigerad av afe (2013-02-08 13:20:11)

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

G-Man skrev:
afe skrev:

Jag får göra det, och kanske ställa frågan på deras FB-sida också - de verkar svara snabbt där smile

dovado har ingen support via detta forum längre.

fb eller mail eller via tlf direkt till dom.

Jag har fått kontakt med dem både via FB och deras support, så nu finns det en ticket på det och jag har skickat dem loggfiler. Får se om de kommer fram till något smile

Det MTU-värde routern ställde in själv (1500) är också det jag ska använda enligt http://help.expedient.net/broadband/mtu_ping_test.shtml, så det är nog inte det som är fel.

13 Senaste redigerad av A-Man (2013-02-08 22:23:01)

Sv: Får uppkoppling, men kommer inte åt något

Prova att ställa in det manuellt eftersom det inte fungerar med 1400 prova 1360 och höj tills det  inte fungerar längre.
Du har då hittat högsta värdet.