1

Tråd: I krig med Telenor

Nu har Telenor sabbat min 2600MHz uppkoppling och de står inte för att de tidigare gett mig rätt till direkthävning av abonnemanget baserat på deras kassa 900 master.
Har pratat med fem olika id*ter där, nu vill de ha in mätningar på min närmaste mast som jag inte ens kan få modemet att låsa på utan yttre antenn. Berg och skog i vägen och en höjdskillnad på 30m......

De har dessutom en mätning från bredbandskollen inrapporterad?!! en månad tillbaka när jag hade bra fart på 2600 bandet. Tydligen har de ganska bra koll på oss slavar som de låst till sig genom falsk marknadsföring. De försökte t om med att jag låg utanför täckningsområdet för 4G då täckningskartan gäller utomhus? Det går ju att välja inomhustäckning, vilket jag har det också.

De ska få bevis på att deras 900 mast här är i det närmaste död, och precis som de säger finns det inga användare på den.
Ska aldrig mer ha att göra med denna operatör, TRE är rena drömmen och det säger inte lite.....

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: I krig med Telenor

danne skrev:

Nu har Telenor sabbat min 2600MHz uppkoppling och de står inte för att de tidigare gett mig rätt till direkthävning av abonnemanget baserat på deras kassa 900 master.
Har pratat med fem olika id*ter där, nu vill de ha in mätningar på min närmaste mast som jag inte ens kan få modemet att låsa på utan yttre antenn. Berg och skog i vägen och en höjdskillnad på 30m......

De har dessutom en mätning från bredbandskollen inrapporterad?!! en månad tillbaka när jag hade bra fart på 2600 bandet. Tydligen har de ganska bra koll på oss slavar som de låst till sig genom falsk marknadsföring. De försökte t om med att jag låg utanför täckningsområdet för 4G då täckningskartan gäller utomhus? Det går ju att välja inomhustäckning, vilket jag har det också.

De ska få bevis på att deras 900 mast här är i det närmaste död, och precis som de säger finns det inga användare på den.
Ska aldrig mer ha att göra med denna operatör, TRE är rena drömmen och det säger inte lite.....


Har har inte haft tanken då på att starta om masten själv ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3 Senaste redigerad av goliat (2013-02-05 21:06:57)

Sv: I krig med Telenor

Sant ...alla på Telenor är idioter....deras support kan inget ...kunde lika gärna ringa morsan och fråga ..
Discover....vad fan menar du att att starta om masten ...ska du vara rolig på andras bekostnad så kan du dra till något humorforum eller hålla tyst !!

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

4

Sv: I krig med Telenor

Hur startar man om en mast själv?

5 Senaste redigerad av Discover (2013-02-07 22:57:59)

Sv: I krig med Telenor

goliat skrev:

Sant ...alla på Telenor är idioter....deras support kan inget ...kunde lika gärna ringa morsan och fråga ..
Discover....vad fan menar du att att starta om masten ...ska du vara rolig på andras bekostnad så kan du dra till något humorforum eller hålla tyst !!


Menade inte att vara spydig eller liknande, ber om ursäkt iaf.


Tanken som slog mig var att i stort sett alla fristående master (på landsbyggden) har oftast ett elskåp på teknikboden,

Resten kan ni nog klura ut själv, så jag slipper "åka" dit på grund av en beskrivning.


Säkert olagligt & jag har INTE gjort detta själv.

Var bara en tanke.

uppdaterat: 2013-02-07:

OCH JAG HAR INGA TANKAR PÅ ATT GÖRA DET HELLER

om ni nu trodde det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: I krig med Telenor

Du tror inte det gör mer skada än nytta att bryta hela matningsströmmen än att göra en reset?
Sen är det inte säkert att strömmen bryts för att du flipprar på en huvudströmbrytare.


Eller du kankse du tar bort telefonin för något under en kvart som försöker ringa ambulans?

7

Sv: I krig med Telenor

Bryr mig inte om deras master...JAG har vunnit kriget. Det krävdes många samtal och mejl, men till slut satt dom i ett hörn.
Otroligt vilka okunniga personer det finns på deras support, dessutom har de olika befogenheter.

Två stycken försökte få mig att köra på 3G, inte en chans när abonnemanget heter "4G", en annan försökte hävda att alla deras 5MHz master levererade 32Mbit/s. Men det fick han svälja när han fick namnet på en tekniker som sagt att många inte klarar 5Mbit/s obelastade.

Dags att värma upp kopparledningarna in i huset igen....kör med Telias 4G nu så länge, känns som som bra ADSL men med högre fart.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: I krig med Telenor

andy78 skrev:

Du tror inte det gör mer skada än nytta att bryta hela matningsströmmen än att göra en reset?
Sen är det inte säkert att strömmen bryts för att du flipprar på en huvudströmbrytare.


Eller du kankse du tar bort telefonin för något under en kvart som försöker ringa ambulans?


Var det svaret riktat till mig ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: I krig med Telenor

Discover skrev:
andy78 skrev:

Du tror inte det gör mer skada än nytta att bryta hela matningsströmmen än att göra en reset?
Sen är det inte säkert att strömmen bryts för att du flipprar på en huvudströmbrytare.


Eller du kankse du tar bort telefonin för något under en kvart som försöker ringa ambulans?


Var det svaret riktat till mig ?

Att starta om masten var väl ditt inlägg?

10

Sv: I krig med Telenor

andy78 skrev:
Discover skrev:
andy78 skrev:

Du tror inte det gör mer skada än nytta att bryta hela matningsströmmen än att göra en reset?
Sen är det inte säkert att strömmen bryts för att du flipprar på en huvudströmbrytare.


Eller du kankse du tar bort telefonin för något under en kvart som försöker ringa ambulans?


Var det svaret riktat till mig ?

Att starta om masten var väl ditt inlägg?

Ja, men jag tyckte att jag var tydlig med att jag inte hade några planer på att göra något sådant.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: I krig med Telenor

Discover skrev:
andy78 skrev:
Discover skrev:

Var det svaret riktat till mig ?

Att starta om masten var väl ditt inlägg?

Ja, men jag tyckte att jag var tydlig med att jag inte hade några planer på att göra något sådant.

Helt korrekt men du har editerat ditt inlägg och klargjort det efter att mitt inlägg skrevs.

12

Sv: I krig med Telenor

andy78 skrev:
Discover skrev:
andy78 skrev:

Att starta om masten var väl ditt inlägg?

Ja, men jag tyckte att jag var tydlig med att jag inte hade några planer på att göra något sådant.

Helt korrekt men du har editerat ditt inlägg och klargjort det efter att mitt inlägg skrevs.


Jo, det var lika bra att göra det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: I krig med Telenor

Oavsett hur en mast kan fås att "starta om" - finns det några belägg för att problem vid basstationen löses så lätt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: I krig med Telenor

I detta fall hjälpte det inte att "starta om", bara att inse att utrustningen kan inte leverera något. Vilket tekniker sagt att så var fallet redan tidigare, dessutom var det samma med tre 5MHz master till.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

15

Sv: I krig med Telenor

jonasolof skrev:

Oavsett hur en mast kan fås att "starta om" - finns det några belägg för att problem vid basstationen löses så lätt?


Förmodligen inte...


Detta resultat fick jag utanför Sandviken igår, 4G 900 MHz:

http://www.speedtest.net/android/365348475.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.