1

Tråd: windows 8 ny vista...

windows 8 ny vista...

snyggt men funkar inte att använda,
om jag vore företagare skulle jag porta win8.

2

Sv: windows 8 ny vista...

Var ingen höjdare på e Netbook heller.Bättre på en stationär dator men inte tillräckligt smidig. Jag har sett Windows 8 på en Slate-platta och där verkade det smidigt. Testar nu Win8 virtuellt och se om man vänjer sig.

Tala om platt OS - nu var jag lustig om någon förstår.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: windows 8 ny vista...

ja passar till icke tgb dator, helt sanslöst till vanlig,
blir som med xp, företagen kommer att kräva 7 el dyl för att köpa nya datorer annars minskar produktionen med xx procent.

är extremt snyggt, men dator är funktion och inte en tavla, även om win 8 är en typisk design tavla.

låg ekonomi + win8 = dålig omsättning på nya datorer.
time will tell

4

Sv: windows 8 ny vista...

Jag avstår från billig uppgradering.win7 funkarutmärkt på PC. Gillar inte tiles.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: windows 8 ny vista...

Jo jag la in W8 på min bärbara och det är inte så pjåkigt om man plockar bort Metro-gränsnittet som är det värsta jag testat....vilket skräp ! sad

Metro har jag tagit bort med endera Classic Shell eller Start8.

Efter lite testande så köpte jag Start8.

Om:

http://www.classicshell.net/

http://www.stardock.com/products/start8/


Fördelen med W8 är bättre prestanda och jag har även en Intel 520 SSD-disk i laptopen och det går klart snabbt. (W8 har optimerat stöd för just SSD-diskar)

Sen skulle jag aldrig betala fullt pris för W8 utan reapriset som tar slut i kväll? är väl dit jag kan sträcka mig.

Många får nog en chock när de köper en ny burk och ska kämpa med Metro..... och inte känner till hur man får tebaks det gamla skrivbordet !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: windows 8 ny vista...

Kört med reapriset för min del. Jag hade läst in mig på start8. Efter det att SSD disken gått sönder fick jag den reparerad via Acer Belgien och den kom i retur igår så jag skulle testköra idag och kanske installera win8. Men då hade fe installerat win8 på holländska vilket jag i och för sig förstår men inte drömmer om att lösa datorproblem på.

Datorn var köpt i Sverige på Net on net. Sedan den börjat bråka tog jag den tillbaka till netonnet i januari när jag ändå var uppe. De konstateradebatt SSD disken var trasig och rekommenderade mig att kontakta Acer i Belgien. det gick inte att komma fram på franska så jag tog det flamländska alternativet men bad att få prata engelska vilket beviljades. Jag skrev också kommentarer på engelska som skickades med datorn. Men eftersom jag ringt på den holländska linjen så var holländska default som installationsspråk. Inte heller kunde man välja vid uppstart.

Jag ringde support och sade att jag ville ha OS på engelska. No problem och ingen kommentar. Datorn hämtades av UPS efter en timme men möjligheten till billig win8 rök.

För övrigt startar datorn på 17 sekunder med SSD och win7 vilket räcker för mig.

Grundproblemet var att den som tog emot det första samtalet satt i något utomeuropeiskt land och inte tänkte, jaha han pratar engelska, vilket språk vill han då ha... Och jag trodde att man valde vid uppstart. Inte vid ominstallation tydligen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: windows 8 ny vista...

Jag Har kört 8an i några veckor på min fasta maskin, den som jag sitter mesta tiden med. Jag har inte installerat nåt för att ta tillbaka utseende.
Jag körde windows 7 från första nedladdningsbara betan. Det var kärlek vid första ögonkastet. inga problem. intuitivt.
8an fungerar men är ingen skön upplevelse. Många gånger får jag tänka till innan jag kommer ihåg hur jag ska komma tex till kontrollpanel. Det är ett dåligt betyg, om man som jag har använt windows se version 3 så känns det skumt att behöva lära om. De tidigare förändringarna har varit logiska förbättringar. min gissning är att det kommer en service pack med en återställare.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

8

Sv: windows 8 ny vista...

Jag har wp8 på min nokia lumia 920. Jag känner igen tidigare windows phones på det att inget är intuitivt. Tiles verkar mest vara något för att komma runt någon annans pstent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: windows 8 ny vista...

Försökt bekanta mig med 8'an nu under ett par månader och de går men det går lite trögt.
I mitt yrke är jag just Microsoft nisse och försöker se lite bortom användarens perspektiv och försöker blicka mot enterprise delen vilket  då är Windows 2012 vilket har en hel del förbättringar. Men just Metro delen på min stationära PC hemma ger jag inte en femma för, det är riktig dynga. Jag kan tänka mig att det är nice om man har en Surface platta och kan köra med fingrarna. Just att MS sitter i den båten nu att de fösöker till 100 få till ett unifierat utseende på mellan sina enheter.

Körde en del med WP7 när LG släpte sin Optimus 7 och jag gillade den starkt och såg ett gott lyft från alla dyngiga versioner av Windows mobile 5/6

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: windows 8 ny vista...

Har bytt plattform här hemma till Windows 8. Främst beroende på det låga introduktionspriset samt att jag fortfarande satt på Win XP så tyckte jag det var ett bra tillfälle att uppgradera.

Jag har blandade känslor för 8:an. Tekniskt sett är det en snabb och stabil plattform. Hårdvarustödet är utmärkt, jag har installerat på tre helt olika datorer utan att behöva skaffa en enda separat drivrutin. Men användargränssnittet har orsakat många svordomar. Jag har heller inte installerat något för att få tillbaka startmeny eller ta bort "Metro" utan tänkte att jag skulle ge 8:an en chans som den är tänkt.

Men sitter man på en 27" LCD skärm och kör 8:an som desktop så svär man högt varje gång det slängs upp en "Metro-app" över hela skärmen som inte går att förminska eller knappt bli av med varje gång man råkar klicka på en mp3-fil eller någon bild. Med tiden får man väl gjort om alla fil-associationer så att man slipper eländet...

11

Sv: windows 8 ny vista...

Jag testar W8 - hade lite problem med compatibility lista - nu löst.
Köpt en Logitech " touch" platta, så jag kan använda touchscreen delen - lite svår att bemästra - jag kämpar lite sedan återgår till musen. Kanske kommer med tiden.

Annars forska jag apparna lite då och då - kul  -  tror inte W8 försvinna - vänta att köpa en Lumia som komplement.

Brian

12

Sv: windows 8 ny vista...

Det kan ju inte komma som någon överraskning för MS att användare som kör win8 på PC hatar Metro. Varför insisterade de då på att detta GUI skulle dominera användarupplevsen? Och få användarna att tatill tredjeparsprogram för stt slippa Metro? Vad kan logiken ha varit?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: windows 8 ny vista...

jonasolof skrev:

Det kan ju inte komma som någon överraskning för MS att användare som kör win8 på PC hatar Metro. Varför insisterade de då på att detta GUI skulle dominera användarupplevsen? Och få användarna att tatill tredjeparsprogram för stt slippa Metro? Vad kan logiken ha varit?

Jo det jag kan tänka mig är att det just nu sker en mycket snabb övergång till mobila enheter, smartphones samt plattor. Försäljningen av stationära datorer har ju sjunkit som en tegelsten.

iOS samt Android har tagit stora marknadsandelar och MS behöver då ett framtida gränssnitt.

Nu tilltalar Metro inte mig och jag själv är då en "Android-freak" och i brist på annat så kör jag Windows på min laptop. Äger då även en Transformer Prime-platta som jag är mycket nöjd med efter en massa strul samt en HTC One X.

MS ville nog sedan ha ett enhetligt utseende för RT-plattor samt WP8-lurar och det blev då Metro.

Jag kan inte tänka mig att det här blir en succe och än mindre tänka mig att den mycket viktiga företagsmarknaden anammar Windows 8 !  men man kan tänka sig att MS nu tar det här som ett mellansteg och man har ju signalerat ett högre tempo med sina versioner av mjukvara.

Sen funkar ju Start8 alldeles utmärkt smile och ev tvingas MS att återskapa gränssnittet som de flesta användare är vana vid.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: windows 8 ny vista...

MS borde ju ha kunnat bygga in någon slags logik i skärmgränssnittet som väljer ett utseende om skärmen är under fem tum (för mobiler) ett annat om skärmen är 7-10 tum (surfplattor) och ett tredje om skärmstorlek är över 12 tum (PC). Man kunde ju gjort dessa gränssnitt enhetliga i utseende ändå, men de behöver ju inte vara identiska då det blir löjligt att köra "Metro" på en 27 tums skärm...

15

Sv: windows 8 ny vista...

svenix skrev:

MS borde ju ha kunnat bygga in någon slags logik i skärmgränssnittet som väljer ett utseende om skärmen är under fem tum (för mobiler) ett annat om skärmen är 7-10 tum (surfplattor) och ett tredje om skärmstorlek är över 12 tum (PC). Man kunde ju gjort dessa gränssnitt enhetliga i utseende ändå, men de behöver ju inte vara identiska då det blir löjligt att köra "Metro" på en 27 tums skärm...

Jo men nu är det en svår logik att slåss mot Apple samt Google....  smile

Jättarnas kamp och då kan det bli som med Metro.

Testa Start8 så är problemet ur världen !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: windows 8 ny vista...

plun skrev:

Testa Start8 så är problemet ur världen !

Tackar för tipset ! kanon bra !

/Peter

17

Sv: windows 8 ny vista...

Gomma skrev:
plun skrev:

Testa Start8 så är problemet ur världen !

Tackar för tipset ! kanon bra !

/Peter

Yep... allt funkar som med W7 förutom småsaker.

Win-tangenten skickar dig tebaks till Start8, vissa appar startar Metro.

Sen mina två alternativ igen för Start8 kostar kosing... MS i maskopi med Stardock ? smile

http://www.classicshell.net/

http://www.stardock.com/products/start8/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-07 19:05:34)

Sv: windows 8 ny vista...

ruva skrev:

Var ingen höjdare på e Netbook heller.Bättre på en stationär dator men inte tillräckligt smidig. Jag har sett Windows 8 på en Slate-platta och där verkade det smidigt. Testar nu Win8 virtuellt och se om man vänjer sig.

Tala om platt OS - nu var jag lustig om någon förstår.

Man är inte för gammal för att ändra sig. Tänkte precis samma men kör nu Windows 8 på 2 datorer. Den ena stationära och min Laptop med Pekskärm. Nu när jag vant mig tycker jag bara att det är jobbigt att sätta mig vid datorn med Windows 7.

19

Sv: windows 8 ny vista...

idgforum skrev:
ruva skrev:

Var ingen höjdare på e Netbook heller.Bättre på en stationär dator men inte tillräckligt smidig. Jag har sett Windows 8 på en Slate-platta och där verkade det smidigt. Testar nu Win8 virtuellt och se om man vänjer sig.

Tala om platt OS - nu var jag lustig om någon förstår.

Man är inte för gammal för att ändra sig. Tänkte precis sabmma men kör nu Windows 8 på 2 datorer. Den ena stationära och min Laptop med Pekskärm. Nu när jag vant mig tycker jag bara att det är jobbigt att sätta mig vid datorn med  Windows 7.

jag håller helt med om det. det tog en tid att vänja sig men tycker nu att det funkar utmärkt desstom tycker jag att det känns stabilare än tidigare versioner tror faktiskt inte att jag har haft någon mjukvaru krash sedan jag uppgraderade till 8:an på 2av våra datorer och det är nu på gång att bli en surfplatta med win 8 också

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

20

Sv: windows 8 ny vista...

Jag har kört åttan sedan i somras (med det nya gränssnittet och utan Start8 och sånt), och tycker det är riktigt bra när man vant sig. För att hitta program eller inställningar använder jag inte plattorna utan trycker bara Windowstangenten och skriver namnet på det jag letar efter (eller Windows+W om det är en inställning). Alla datorer jag installerat Windows 8 på går klart snabbare än de gjorde med Windows 7 eller XP (för att inte tala om Vista).

21

Sv: windows 8 ny vista...

afe skrev:

Jag har kört åttan sedan i somras (med det nya gränssnittet och utan Start8 och sånt), och tycker det är riktigt bra när man vant sig. För att hitta program eller inställningar använder jag inte plattorna utan trycker bara Windowstangenten och skriver namnet på det jag letar efter (eller Windows+W om det är en inställning). Alla datorer jag installerat Windows 8 på går klart snabbare än de gjorde med Windows 7 eller XP (för att inte tala om Vista).

ja visst känns det som att dom blir lite piggare.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: windows 8 ny vista...

metallicaman_no1 skrev:

ja visst känns det som att dom blir lite piggare.

Yep som jag skrev så är W8 piggare och åtnjuter man en SSD-disk är det ännu bättre, jag kör en Intel SSD 520 på min bärbara och det är blixtsnabbt.

Om:
http://www.intel.com/content/www/us/en/ … eries.html

Men.... Metro kommer jag ALDRIG att klara av... "desktop for dummies", jag använder inte en dator på det sättet !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: windows 8 ny vista...

Med min ssd och windows 8 gör jag något jag  inte gjort sedan före fast bredband...typ windows 98: Jag stänger av datorn innan jag lägger mej och när jag går till jobbet. De sekunderna det tar att starta om...är inget besvär.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

24

Sv: windows 8 ny vista...

Ljungdahl skrev:

Med min ssd och windows 8 gör jag något jag  inte gjort sedan före fast bredband...typ windows 98: Jag stänger av datorn innan jag lägger mej och när jag går till jobbet. De sekunderna det tar att starta om...är inget besvär.

Njau... allting är rappare enligt min mening.


(Starttiden är ju en fake eftersom Windoooze ligger "cachat"...... men det är en parentes)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: windows 8 ny vista...

Upptäckte just att hanteringen av trådlösa nätverk har krånglats till i win8.
För den som vill ha en återställare:
http://www.thewindowsclub.com/wifi-prof … -windows-8

Om man nu vill förenkla för nybörjare...varför inte parallellt köra med gamla systemet. Förenklat och avancerat läge..
Skulle tro att Pyttemjuk släpper ett ytterligare OS riktat mot företag. Att man gör som förr win98 för privat, NT riktat mot företag.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/