1 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-21 20:45:52)

Tråd: antenntips för lte2600

Jag har under tid haft problem med mitt mobila bredband. jag har har fram tills ni kört på lte900 men pga mer och mer överbelastad mast så har jag börjat fundera på att försöka få uppkoppling på lte2600 vilket jag har varit väldigt tveksam till att det skulle kunna fungera då närmaste 2600 sändare finns ca 9 km bort med skog och kullar mellan och enligt täckningskartor så är jag ca 6 km från gränsen till där man ska kunna få kontakt med lte2600. Men nu har jag äntligen fått fart på det hela.
mitt recept på det hela är:

Dovado 4gr (låst på lte2600)
Huawei e392 (firmware 11.433.25.00.000 fungerar bäst för mig)
Gallerantenn 24 dbi @ 2400-2483mhz  http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara … l-ant2424b
Antennkabel av lite bättre typ jag använde denna http://www.davido.se/shop/product_info. … ucts_id=40
med lämpliga kontakter och adapter för modem.
Panelantenn 14 dbi @2400-2700 mhz http://en.arronna.com/products_detail/& … 26237.html
Den antennen har jag köpt via denna annons http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5115

med detta recept så har jag 30-40 mbit/s dl 10 ul

Båda antennerna jag testat håller vad dom lovar helt klart prisvärda antenner. Fördelarna med panelantennen är ju att den är väldigt liten och smidig och att det följer med 15m antennkabel vilket räcker väldigt bra i de flesta fall. I mitt fall var det lite väl lång kabel så jag har kapat bort 8m.
Fördelarna med gallerantennen är att den är väldigt riktkännslig vilket gör att man slipper störande signal från andra master och att den hög gain skulle gissa på 20-24dbi. Nackdelen är att dom är ganska stora och fula.
man skulle lika bra kunna använda sig av 2st lika antenner men jag ville testa båda då dom båda kändes som aningens osäkra kort.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: antenntips för lte2600

panelantennen är vriden 90° för att få mimo vilket gjorde skillnad på 10-15 mbit/s vilket jag märkte efter att ha testat att ha den monterad på båda ledder.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-06 17:42:52)

Sv: antenntips för lte2600

på vilket sett är den vriden,  bild?  wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-06 17:57:03)

Sv: antenntips för lte2600

90 grader i förhållande till antennelementet i gallerantennen.

Jag är tvekis till att det är mimo för då skulle det rassla på i 80 mbit/s. Redan polaritetsdiversiteten kan ha gjort att modemet växlat upp till snabbare modulationsnivå. Spelar dock ingen roll, huvudsaken är den tydliga demonstrationen av att det kan löna sig att ha två antenner med olika polarisering. För att kolla vardera antennporten skulle metallicamannen behöva använda en avm6840 router vilket jag kan låna ut så småningom för test.

Det är lite oklart om mimo verkligen kan komma till stånd om inte förbindelsen är så bra stt snabbaste modulationsnivå kan användas. Och redan vid den snabbaste modulationsnivån kan 80 mbit/s uppnås så man frågar sig när mimo spelar roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

90 grader i förhållande till antennelementet i gallerantennen.

Jag är tvekis till att det är mimo för då skulle det rassla på i 80 mbit/s. Redan polaritetsdiversiteten kan ha gjort att modemet växlat upp till snabbare modulationsnivå. Spelar dock ingen roll, huvudsaken är den tydliga demonstrationen av att det kan löna sig att ha två antenner med olika polarisering. För att kolla vardera antennporten skulle metallicamannen behöva använda en avm6840 router vilket jag kan låna ut så småningom för test.

Det är lite oklart om mimo verkligen kan komma till stånd om inte förbindelsen är så bra stt snabbaste modulationsnivå kan användas. Och redan vid den snabbaste modulationsnivån kan 80 mbit/s uppnås så man frågar sig när mimo spelar roll.

Ja det skulle ju ha varit smidigt att ha vid finjustering av antennerna. Det låg faktiskt en awm6840lte ute på tradera för ett tag sen ett par svängar utan att nån budade utgångspriset va endast 300 kr har jag för mig antagligen va det inte så många som viste vad det va egentligen. jag va lite sugen på att lägga ett bud på den men dom har väl endast lte800 och 2600 så då trodde jag ju inte att jag hade nån nytta av den vilket jag ångrar nu.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: antenntips för lte2600

en annan sak jag märkte när jag vred antennen va att dl sjönk från 10-15 till 5-8 mbit/s. men det är det ju värt om man för högre dl och snabbare ping.
men jag får se vad som händer med hastigheterna när det slutar snöa det har ju kräksnöat hal dagen vilket borde tillföra en del störningar på det här avståndet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

7

Sv: antenntips för lte2600

man är ju minst sagt sugen på 2 av dessa TP antenner då mina förhållanden är snarliga dina förhållanden

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

man är ju minst sagt sugen på 2 av dessa TP antenner då mina förhållanden är snarliga dina förhållanden

jag kan förstå det smile men tänk på att du behöver mycket plats för dom är ganska stora.

jag har föresten just skrivit ett mail till telenor angående problemen med masten vi använder. Jag kollade lite i mina anteckningar och såg att det är ca 5 månader sedan jag hörde mig av till telenor första gången angående problemen. man kan ju tycka att dom på den tiden borde kunna lösa problemen eller iaf ge mig något besked om vad som händer med ärendet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9

Sv: antenntips för lte2600

så vida ingen sågar ner masten så erkänner dom nog inget fel på den....och skulle masten falla...så är det troligtvis inget fel på den då heller wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

så vida ingen sågar ner masten så erkänner dom nog inget fel på den....och skulle masten falla...så är det troligtvis inget fel på den då heller wink

ja det är väl deras vanliga strategi vid felanmälningar. Men i det här fallet så säger dom ingenting bara tiger och när jag tar kontakt med dom så säger dom att nätansvarigas tekniker håller på att titta på problemet men i 4-5 månader det kanske börjar bli dags att åka å kolla om han ligger död i mastkuren wink

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-07 07:18:29)

Sv: antenntips för lte2600

sist jag pratade med dom för ca 2-3 veckor sedan.....  så frågade jag om dom kunde se hur mycket folk det är på masten..eller om hela samhället gått över till Telenor..(då jag sa att det går väldigt trög mot vad det tidigare ) så fick jag till svar.....att det kunde dom inte se.....vilket jag undrar om det stämmer...men,men
undrar hur många användare som kan vara kopplad mot masten samtidigt innan hastigheten påverkars.....vet du?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: antenntips för lte2600

intresserad av att se hur det ser ut med dina antenner...kan du länka till ett foto ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

sist jag pratade med dom för ca 2-3 veckor sedan.....  så frågade jag om dom kunde se hur mycket folk det är på masten..eller om hela samhället gått över till Telenor..(då jag sa att det går väldigt trög mot vad det tidigare ) så fick jag till svar.....att det kunde dom inte se.....vilket jag undrar om det stämmer...men,men
undrar hur många användare som kan vara kopplad mot masten samtidigt innan hastigheten påverkars.....vet du?

jag har faktiskt ingen aning. det är säkert olika från mast till mast.
Jag har ju varit ute och åkt ett antal gånger med modem i bilen för att kolla cellid, hastighet på olika cellid samt vart masterna står så jag vet att den masten vi har täcker av ett väldigt stort område då det är långt till närmaste lte900 från den så det är ju inte konstigt att den då är överbelastad och har låga hastigheter kvällar och helger.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

intresserad av att se hur det ser ut med dina antenner...kan du länka till ett foto ?

jag ska försöka fixa det under dagen

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: antenntips för lte2600

Med tanke påatt 900 bör nå längre och täcka en större yta så bör risken vara större att 900 celler är överbelastade. De flesta är nog inte medvetna om vilket band de är anslutna på. Desto större anledning att försöka styra över på 2600 master även om det kräver vidlyftigare antennarrangemang för att kompensera för avstånd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: antenntips för lte2600

De kan se hur många som är uppkopplade, kanske inte alla nötter som sitter på supporten klarar det. Dom hittar även vilken cell du är uppkopplad med enbart simkortsinfo de har.
Stickprov från mätningar du gjort på Bredbandskollen kan finnas registrerade på ditt abonnemang.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

17

Sv: antenntips för lte2600

@danne
jo tror med att dom kan se mer än dom säger... men det jag menade när jag frågade dom var att hur många kopplingar mor masten går det utan att den börjar bli segt då bandbred inte räcker till riktigt och hastigheten dalar för dom som är uppkopplade.....är det 10 användare eller 50 ,100 ? när det börjar bli trångt i luften....det kunde hon inte se eller svara på enligt samtal

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Med tanke påatt 900 bör nå längre och täcka en större yta så bör risken vara större att 900 celler är överbelastade. De flesta är nog inte medvetna om vilket band de är anslutna på. Desto större anledning att försöka styra över på 2600 master även om det kräver vidlyftigare antennarrangemang för att kompensera för avstånd.

jo är i startgropparna för att göra något liknande metallicaman

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:

Med tanke påatt 900 bör nå längre och täcka en större yta så bör risken vara större att 900 celler är överbelastade. De flesta är nog inte medvetna om vilket band de är anslutna på. Desto större anledning att försöka styra över på 2600 master även om det kräver vidlyftigare antennarrangemang för att kompensera för avstånd.

ja visst är det så. det jag tänker på är att om det är tätare mellan lte900 masterna så fördelas användarna på flera master.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

20

Sv: antenntips för lte2600

Notering kring att de inte kan se om folk är anslutna till masten har nog att göra med vilken support level man hamnar på.
First line kanske inte har rättigheter att kontrollera denna status men att det med största sannolikhet går att göra.
Annars kan man ju undra om de har köpt in ett system från kalla kriget.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-07 14:48:51)

Sv: antenntips för lte2600

metallicaman_no1 skrev:
jonasolof skrev:

Med tanke påatt 900 bör nå längre och täcka en större yta så bör risken vara större att 900 celler är överbelastade. De flesta är nog inte medvetna om vilket band de är anslutna på. Desto större anledning att försöka styra över på 2600 master även om det kräver vidlyftigare antennarrangemang för att kompensera för avstånd.

ja visst är det så. det jag tänker på är att om det är tätare mellan lte900 masterna så fördelas användarna på flera master.

Tvärtom det är glest mellan 900 master. Plus att 5 MHz bandbredd som används på 900 ger fart i samma storleksordning som 3G. Det är dock billagare per datamämgd att köra LTE än 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: antenntips för lte2600

jonasolof skrev:
metallicaman_no1 skrev:
jonasolof skrev:

Med tanke påatt 900 bör nå längre och täcka en större yta så bör risken vara större att 900 celler är överbelastade. De flesta är nog inte medvetna om vilket band de är anslutna på. Desto större anledning att försöka styra över på 2600 master även om det kräver vidlyftigare antennarrangemang för att kompensera för avstånd.

ja visst är det så. det jag tänker på är att om det är tätare mellan lte900 masterna så fördelas användarna på flera master.

Tvärtom det är glest mellan 900 master. Plus att 5 MHz bandbredd som används på 900 ger fart i samma storleksordning som 3G. Det är dock billagare per datamämgd att köra LTE än 3G.

ja det är ju det jag menar det är en önska att dom skulle stå lite tätare här omkring då dom än så länge står på tok för glest för att det ska fungera bra för alla användare.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

23

Sv: antenntips för lte2600

några bilder på min installation. http://forumbilder.se/CDBHB/img-0051-2.JPG?width=150 http://forumbilder.se/CDBHB/img-0052-1.JPG?width=150 http://forumbilder.se/CDBHB/img-0049-2.JPG?width=150

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

24 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-07 18:07:19)

Sv: antenntips för lte2600

okey...intressant....fast ser ej det här med vinkling och 90 grader.. är det att dom pekar på var sin sida av en stolpe så att säga....dvs den ena pekar åt vänster om stolpen....den andra åt höger om stolpen... eller?

hur funkar panelantennen...Är den på upploaden ? och andra på downloaden?
har du provat att skifta kontakterna på i modemet för att se skillnaden mella antennerna i fart

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: antenntips för lte2600

Jonny skrev:

okey...intressant....fast ser ej det här med vinkling och 90 grader.. är det att dom pekar på var sin sida av en stolpe så att säga....dvs den ena pekar åt vänster om stolpen....den andra åt höger om stolpen... eller?

hur funkar panelantennen...Är den på upploaden ? och andra på downloaden?
har du provat att skifta kontakterna på i modemet för att se skillnaden mella antennerna i fart

det där med att vrida antennen 90° är alltså precis som med yagin den ena vertikalt och den andra horisontalt polariserad. alltså ena antennen med taggarna vertikalt andra horisontalt.
har inte hunnit testa så mycket med antennutgångar men jag har galler antennen i uttaget vid minneskortluckan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas