1

Tråd: 4g i Uppsala

Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av 4g i Uppsala, har precis flyttat till studentlägenhet på Kantorsgatan, märkte rätt snabbt att Internet alternativet som medföljer(UpUnet-S) är riktigt jävla pissdåligt under primetime hours och som den dedikerade gamern jag är så är lagg på 1-10 sekunder oacceptabelt. Jag har därför siktat in mig på 4G mobilt bredband, kollat in bredbandsbolaget bland annat.

Jag undrar om någon har en koll på vilka operatörer som presterar bäst och om jag har tur kanske någon har en aning om vilken hastighet man skulle kunna komma upp i. Jag lyckades lokalisera några sändare i närheten men jag är en simpel novis i dessa sammanhang. Vill vara säker på att jag uppgraderar min situation och att det fungerar, är lite skeptisk till mobilt bredband efter mindre goda erfarenheter under 3g.
Tack på förhand.

2

Sv: 4g i Uppsala

Du kan ju börja med att söka på Uppsala i forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: 4g i Uppsala

jonasolof skrev:

Du kan ju börja med att söka på Uppsala i forumet.

Tack för svar, jag glömde nämna att jag har lurkat runt på forumet och läst en del om just 4g och Uppsala, den här tråden var mer en sista livlina för nån dag ifall någon har en anledning till vilken operatör som är bäst och varför, lutar åt att jag signar upp mig för 2 år med bredbandsbolaget för att ta del av deras deal för 250 spänn i månaden annars. Tack för remindern.

4

Sv: 4g i Uppsala

Antar att du snokat runt bland övriga på gatan med? Men mobilt och inget lagg vid spel. Testa före köp känns vettigt?

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

5

Sv: 4g i Uppsala

Ilsken skrev:

Antar att du snokat runt bland övriga på gatan med? Men mobilt och inget lagg vid spel. Testa före köp känns vettigt?

Har flyttat hit nyligen så känner i princip ingen så har ej snokat runt hos grannarna, vete fan om det är värt och knacka dörr och fråga om dom har 4g mobiltbredband... Ja är därför jag  tvekar men jag känner att nätet jag är fast med är så undermåligt under de flesta timmarna på dygnet(natt runt 02-06 rullar på bra men passar ju inte riktigt...) Enligt Tele2s karta ska jag ha en mast runt 200 meter bort samt en runt 500 meter och jag är i "upp till 80mbit" zonen klart enligt alla operatörer jag har kollat in.

6

Sv: 4g i Uppsala

Nicozy skrev:
Ilsken skrev:

Antar att du snokat runt bland övriga på gatan med? Men mobilt och inget lagg vid spel. Testa före köp känns vettigt?

Har flyttat hit nyligen så känner i princip ingen så har ej snokat runt hos grannarna, vete fan om det är värt och knacka dörr och fråga om dom har 4g mobiltbredband... Ja är därför jag  tvekar men jag känner att nätet jag är fast med är så undermåligt under de flesta timmarna på dygnet(natt runt 02-06 rullar på bra men passar ju inte riktigt...) Enligt Tele2s karta ska jag ha en mast runt 200 meter bort samt en runt 500 meter och jag är i "upp till 80mbit" zonen klart enligt alla operatörer jag har kollat in.

Kan nog inte erbjuda mer än lycka till just nu. Men upplys gärna vad framtiden ger.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

7

Sv: 4g i Uppsala

De problem Telenor har har nog BBB också. Glöm inte Tre.

Jag skulle inte binda upp mig på två år utan test innan. Man kan testa telenors när billigt med universal telecom och tele2s nät billigt med comviq kontantkort. Telia har också kontantkort. Möjligen finns något billigt sätt att testa Tre också.

Täckningskartorna kanske stämmer om man står ute på en åker men inte inomhus på fel sida av huset i förhållande till masten.

Är du ny i Uppsala är risken/chansen stor att du flyttar inom två år och då kanske en annan operatör är bäst på nya platsen. Det får inte att säga att någon viss operatör  är generellt bra, allt hänger på läget i förhållande till master.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 4g i Uppsala

Nicozy skrev:

Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av 4g i Uppsala, har precis flyttat till studentlägenhet på Kantorsgatan, märkte rätt snabbt att Internet alternativet som medföljer(UpUnet-S) är riktigt jävla pissdåligt under primetime hours och som den dedikerade gamern jag är så är lagg på 1-10 sekunder oacceptabelt. Jag har därför siktat in mig på 4G mobilt bredband, kollat in bredbandsbolaget bland annat.

Jag undrar om någon har en koll på vilka operatörer som presterar bäst och om jag har tur kanske någon har en aning om vilken hastighet man skulle kunna komma upp i. Jag lyckades lokalisera några sändare i närheten men jag är en simpel novis i dessa sammanhang. Vill vara säker på att jag uppgraderar min situation och att det fungerar, är lite skeptisk till mobilt bredband efter mindre goda erfarenheter under 3g.
Tack på förhand.


Ett tips är att gå in på tele2.se och kolla på täckningskartan, zooma in så kan du på höger sida även kryssa i "visa sändare" så kan du se vart närmaste sändare finns.

Tele2 delar 4G nät med Telenor.


Som andra skriver - ta ej bindningstid, finns säkert folk här inne som kan hjälpa dig att få tag i rätt utrustning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-05 23:11:31)

Sv: 4g i Uppsala

Nicozy skrev:

Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av 4g i Uppsala, har precis flyttat till studentlägenhet på Kantorsgatan, märkte rätt snabbt att Internet alternativet som medföljer(UpUnet-S) är riktigt jävla pissdåligt under primetime hours och som den dedikerade gamern jag är så är lagg på 1-10 sekunder oacceptabelt. Jag har därför siktat in mig på 4G mobilt bredband, kollat in bredbandsbolaget bland annat.

Jag undrar om någon har en koll på vilka operatörer som presterar bäst och om jag har tur kanske någon har en aning om vilken hastighet man skulle kunna komma upp i. Jag lyckades lokalisera några sändare i närheten men jag är en simpel novis i dessa sammanhang. Vill vara säker på att jag uppgraderar min situation och att det fungerar, är lite skeptisk till mobilt bredband efter mindre goda erfarenheter under 3g.
Tack på förhand.

ja i det området har jag några bekanta som bor och vet att deras internet är uselt. jag har faktiskt haft med mig mitt mobilabredband från telenor dit för test och det funkade utmärkt gjorde flera tester på bbk och hade mellan 60 och 85 mbit/s dl. men det kan vara klokt att göra en beställning via deras hemsida för att uttnyttja provperioden.

jag har en väldigt stark känsla av att telenor/bredbandsbolaget som operatör fungerar som bäst i uppsala men om det är just bara 4g du är ute efter så spelar det väl ingen större roll om du har telenor/bredbandsbolaget eller tele2

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

10

Sv: 4g i Uppsala

Discover skrev:
Nicozy skrev:

Hejsan jag undrar om någon har erfarenhet av 4g i Uppsala, har precis flyttat till studentlägenhet på Kantorsgatan, märkte rätt snabbt att Internet alternativet som medföljer(UpUnet-S) är riktigt jävla pissdåligt under primetime hours och som den dedikerade gamern jag är så är lagg på 1-10 sekunder oacceptabelt. Jag har därför siktat in mig på 4G mobilt bredband, kollat in bredbandsbolaget bland annat.

Jag undrar om någon har en koll på vilka operatörer som presterar bäst och om jag har tur kanske någon har en aning om vilken hastighet man skulle kunna komma upp i. Jag lyckades lokalisera några sändare i närheten men jag är en simpel novis i dessa sammanhang. Vill vara säker på att jag uppgraderar min situation och att det fungerar, är lite skeptisk till mobilt bredband efter mindre goda erfarenheter under 3g.
Tack på förhand.


Ett tips är att gå in på tele2.se och kolla på täckningskartan, zooma in så kan du på höger sida även kryssa i "visa sändare" så kan du se vart närmaste sändare finns.

Tele2 delar 4G nät med Telenor.


Som andra skriver - ta ej bindningstid, finns säkert folk här inne som kan hjälpa dig att få tag i rätt utrustning.

tyvärr så finns ju inte alla 4g sändare med på tele2s hemsida iaf inte i uppsala men jag vet att det finns flera i det området som det verkar vara bra fart i.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: 4g i Uppsala

jonasolof skrev:

De problem Telenor har har nog BBB också. Glöm inte Tre.

Jag skulle inte binda upp mig på två år utan test innan. Man kan testa telenors när billigt med universal telecom och tele2s nät billigt med comviq kontantkort. Telia har också kontantkort. Möjligen finns något billigt sätt att testa Tre också.

Täckningskartorna kanske stämmer om man står ute på en åker men inte inomhus på fel sida av huset i förhållande till masten.

Är du ny i Uppsala är risken/chansen stor att du flyttar inom två år och då kanske en annan operatör är bäst på nya platsen. Det får inte att säga att någon viss operatör  är generellt bra, allt hänger på läget i förhållande till master.

Måste man inte köpa ett start paket för att kunna testa med kontantkort eller är jag helt ute och cyklar? Ja, man vill ju inte binda upp sig för något som inte fungerar, är bara så trött och desperat redan på nätet som jag är fast med i bostaden och tydligen betalar en slant för "inbakad" i hyran. Det verkar som att mobilt bredband är det enda alternativet, känns si så där i en stor stad som Uppsala.

12

Sv: 4g i Uppsala

Nicozy skrev:
jonasolof skrev:

De problem Telenor har har nog BBB också. Glöm inte Tre.

Jag skulle inte binda upp mig på två år utan test innan. Man kan testa telenors när billigt med universal telecom och tele2s nät billigt med comviq kontantkort. Telia har också kontantkort. Möjligen finns något billigt sätt att testa Tre också.

Täckningskartorna kanske stämmer om man står ute på en åker men inte inomhus på fel sida av huset i förhållande till masten.

Är du ny i Uppsala är risken/chansen stor att du flyttar inom två år och då kanske en annan operatör är bäst på nya platsen. Det får inte att säga att någon viss operatör  är generellt bra, allt hänger på läget i förhållande till master.

Måste man inte köpa ett start paket för att kunna testa med kontantkort eller är jag helt ute och cyklar? Ja, man vill ju inte binda upp sig för något som inte fungerar, är bara så trött och desperat redan på nätet som jag är fast med i bostaden och tydligen betalar en slant för "inbakad" i hyran. Det verkar som att mobilt bredband är det enda alternativet, känns si så där i en stor stad som Uppsala.

visst är det studentlägenhet du har? isf så har hört någa om att det är nåt gammalt nät som går via universitetet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13

Sv: 4g i Uppsala

En bra början är att köpa ett telia kontantpaket med modemet E392 och en veckas surf. Har varit och kanske ännu är till salu för 599 kr. Modemet låser du upp för 40 kr via dc-unlocker och kan sedan använda det till alla operatörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 4g i Uppsala

För 4G i Uppsala är det Telenor/BBB eller Tele2 som gäller generellt täckningsmässigt. Dock kan Telia ge högre hastigheter (Av egen erfarenhet) om du har bra täckning och relativt fritt till närmsta sändare.

Men testa är det bästa. Kan inte UpUnet erbjuda något betaltjänst för bättre kapacitet eller kanske kan någon annan operatör erbjuda bättre fast uppkoppling?

Jag hade tidigare BBB 4G här - men YouTube och alla streamingtjänster krånglade konstant. Varför visste de inte - så jag fick avsluta abonnemanget. Hastigheten låg dock mella 60-70Mbit/s ner.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: 4g i Uppsala

Jag bor på Karlsrogatan (Triangeln) Bostad via Snerikes nation, Kollat ifall du kan få bostad där? Rätt jäkla lätt o få bostad via dem. Jag kör på Comhem istället 200/10, fungerar prima. Kolla ifall du kan få det?

Annars så var jag precis som du, när jag bodde i Flogsta, blev tvungen o förlita mig på äckligt Uppunet (Sveriges sämsta universitets nät?) skaffade Tele2, jäkligt bra täckning och hastighet. I centrala Uppsala, ungefär där du bor, fick jag 80-90 mbit nedlänk, med mitt Tele2 4G.

Om du vill så skulle du kunna få ta över mitt 4G-abonnemang, den ligger bara och skräpar nu smile då slipper du iaf bidningstiden på 18/24 månader. Jag har under ett år kvar på abonnemanget. Skicka mig ett PM om det känns intressant smile