1

Tråd: Billigaste Tre ?

Jag kanske missat det men finns det någon billighetsoperatör som använder Tre-nätet ? Telenor tycks ha flera liksom Tele2 och Telia men jag har inte hittat nån Tre-halebop ...

Tre tycks just nu vara stabilast vid vårt hus i Arboga (10 km norr om centrum) och jag har kontantkort men skulle behöva nånting långsamt och billigt för kameran. 500 kronor per år skulle gå an och 0,5 GB/mån räcker säkert.

2

Sv: Billigaste Tre ?

nhu skrev:

Jag kanske missat det men finns det någon billighetsoperatör som använder Tre-nätet ? Telenor tycks ha flera liksom Tele2 och Telia men jag har inte hittat nån Tre-halebop ...

Tre tycks just nu vara stabilast vid vårt hus i Arboga (10 km norr om centrum) och jag har kontantkort men skulle behöva nånting långsamt och billigt för kameran. 500 kronor per år skulle gå an och 0,5 GB/mån räcker säkert.


Abonnemanget 3Mini då ?

http://www.tre.se/Privat/Abonnemang1/Ov … bonnemang/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Billigaste Tre ?

Eller 3 mini plus om man redan har modem. Fast det blir trögt med 1 mbit/s för en kamera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Billigaste Tre ?

jonasolof skrev:

Eller 3 mini plus om man redan har modem. Fast det blir trögt med 1 mbit/s för en kamera.


Enda skillnaden mellan 3Mini & 3Mini plus är att det sistnämnda inte har bindningstid.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Billigaste Tre ?

Mjoo, nu sitter jag faktiskt i Finland och Tre påpekar  "Datatrafik inom Sverige ingår" - underligt nog. Vanligen så surfar man ju mest på utländska nätsidor. Men de kanske menar att man tar kontakt FRÅN Sverige och det fungerar väl. Även om jag undrar hur de ställer sej till kontakt via DDNS.

Sedan använder ju kameran uppladdning och den är bara 384 kbit/s. Det är kanske i ynkligaste laget. Men om där inte finns bindningstid så kunde man ju offra 49 kronor på en månads test med 3Mini plus.

Jag har kontantkort i Tre och det fungerar OK.

6

Sv: Billigaste Tre ?

nhu skrev:

Mjoo, nu sitter jag faktiskt i Finland och Tre påpekar  "Datatrafik inom Sverige ingår" - underligt nog. Vanligen så surfar man ju mest på utländska nätsidor. Men de kanske menar att man tar kontakt FRÅN Sverige och det fungerar väl. Även om jag undrar hur de ställer sej till kontakt via DDNS.

Sedan använder ju kameran uppladdning och den är bara 384 kbit/s. Det är kanske i ynkligaste laget. Men om där inte finns bindningstid så kunde man ju offra 49 kronor på en månads test med 3Mini plus.

Jag har kontantkort i Tre och det fungerar OK.


Uppsägningstiden är 3 månader... ingen stor summa men endå...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av careface (2012-09-04 19:51:25)

Sv: Billigaste Tre ?

Vad jag vet så har 3 bara en MVNO, kommer dock inte ihåg vilka det var..

EDIT: Det är Ventelo som kör i 3s nät. Dock är de nu uppköpta av AllTele som använder Telias nät.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Billigaste Tre ?

careface skrev:

Vad jag vet så har 3 bara en MVNO, kommer dock inte ihåg vilka det var..

EDIT: Det är Ventelo som kör i 3s nät. Dock är de nu uppköpta av AllTele som använder Telias nät.


Com Hem använder också 3´s nät...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Billigaste Tre ?

Jag skulle vilja påstå att det är lite skillnad där, ComHem samarbetar med 3 - vilket gör att det står 3 i mobilen osv. Ventelo fungerar som en egen operatör (fast dom använder 3s nät), i mobilen står det t.ex. Ventelo osv smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Billigaste Tre ?

careface skrev:

Jag skulle vilja påstå att det är lite skillnad där, ComHem samarbetar med 3 - vilket gör att det står 3 i mobilen osv. Ventelo fungerar som en egen operatör (fast dom använder 3s nät), i mobilen står det t.ex. Ventelo osv smile


Har Com Hem mobilabonnemang ?

Vad kan båda parter tjäna på det ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Billigaste Tre ?

Hmm, det verkar som om 3mini Plus är billigast ifråga om Tre. Uppsägningstid 3 månader kan tolereras men absolut inte mer. Annars OK med uppladdningshastigheten är verkligen usel: 384 kbit/s. Nästbilligaste abonnemanget är 100 kr./mån och då tar man hellre 3Bredband Bas för samma pris som har betydligt bättre hastighet än 3Surf Bas. Intressant är att 3Bredband Bas uttryckligen tillåter IP-telefoni ...

Det blir då 1200 kronor per år vilket är betydligt mer än Telenor (Universal) som kostar 80 kr./mån (77) och alltså 960 kr./år. Fördel för Telenor är också begränsning till 384 kbit/s mot 64 kbit/s för Tre då datamängden överskrids.

Med bättre uppladdningshastighet hade 3mini Plus varit beaktansvärt.

12

Sv: Billigaste Tre ?

Har Com Hem mobilabonnemang ?

Vad kan båda parter tjäna på det ?

Com Hem har inte mobilabonnemang utan endast mobilt bredband.

Ingen aning om vad båda tjänar på det, men ett samarbete ger väl mer varierad inkomst än vad MVNO gör skulle jag tro.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Billigaste Tre ?

nhu skrev:

Hmm, det verkar som om 3mini Plus är billigast ifråga om Tre. Uppsägningstid 3 månader kan tolereras men absolut inte mer. Annars OK med uppladdningshastigheten är verkligen usel: 384 kbit/s. Nästbilligaste abonnemanget är 100 kr./mån och då tar man hellre 3Bredband Bas för samma pris som har betydligt bättre hastighet än 3Surf Bas. Intressant är att 3Bredband Bas uttryckligen tillåter IP-telefoni ...

Det blir då 1200 kronor per år vilket är betydligt mer än Telenor (Universal) som kostar 80 kr./mån (77) och alltså 960 kr./år. Fördel för Telenor är också begränsning till 384 kbit/s mot 64 kbit/s för Tre då datamängden överskrids.

Med bättre uppladdningshastighet hade 3mini Plus varit beaktansvärt.

3Bredband bas kostar 99kr/månad med modem. Om du istället tittar på dataplaner för iPad så kostar 3Bredband Bas 89kr/månad och har bara 1 månads uppsägningstid (http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … -for-iPad/). Det skulle jag säga är bättre, dock lite dyrare varje månad smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Billigaste Tre ?

Om 0,5 GB /mån och hastigheten 1/0,384 Mbit/s duger går det att skaffa 3Mini för 29 kr per månad, om man binder sig på 24 månader med mobilen Huawei Y201 Pro. http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Sma … emang-Rea/

Det borde gå att sätta SIM-kortet i annan mobil, modem eller surfplatta och inte använda mobilen som medföljer.

29 kr/mån för mobil uppkoppling måste vara det billigaste just nu och vad jag kan se så tillkommer inget extra om man använder mer datatrafik än 0,5 GB, dock lägre hastighet.

15

Sv: Billigaste Tre ?

Discover skrev:
careface skrev:

Jag skulle vilja påstå att det är lite skillnad där, ComHem samarbetar med 3 - vilket gör att det står 3 i mobilen osv. Ventelo fungerar som en egen operatör (fast dom använder 3s nät), i mobilen står det t.ex. Ventelo osv smile


Har Com Hem mobilabonnemang ?

Vad kan båda parter tjäna på det ?

Man tjänar pengar på att sälja kapacitet i nätet.

16

Sv: Billigaste Tre ?

Jo, 30 kr/mån (avrundat) är faktiskt billigt.  Men jag är litet allergisk mot bindningstider på 24 månader. På två år kan det hända väldigt mycket och man måste kanske betala för något som blivit helt oanvändbart.

Då anser jag faktiskt att 100 kr/mån med uppsägningstiden 3 månader är förmånligare (3Surf Bas). Tre har ett bra sätt att ange minsta totalkostnaden för ett abonnemang - det är en viktig sak. Jag är benägen att se mycket noga på just den siffran.

Man kan jämföra med 3Mini som kostar 50 kr/mån men aktiveringsavgiften på 250 kr. gör det dyrare ifråga om minsta totalkostnad.