1

Tråd: Ubuntu+telenor?

Börjar tröttna på att bredbandet kopplar ner sig. Har idag tiny+e392. Verkar inte vara en helt lyckad kombination. Nöjd med funktionerna i tinyn. Kanske ska prova ett annat mode? Vilket rekommenderar ni isåfall. Kör endast 3g 32Mb. Eller ska jag använda min linux server?

//Mheel

2

Sv: Ubuntu+telenor?

om du är trött på skiten som kopplar ned sig så ska du ha 4G ...linux server ..skojar du eller?...vill inte småle egentligen med du kan ha Windows 95 eller vad som helst...funkar knappast bättre !

spelar ju ingen roll vad du har för OS ...antagligen är ju modemet som kopplar ned för masten är överbelastad på 3G

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

3

Sv: Ubuntu+telenor?

Har du connection tracker igång på tinyn?

4

Sv: Ubuntu+telenor?

goliat skrev:

om du är trött på skiten som kopplar ned sig så ska du ha 4G ...linux server ..skojar du eller?...vill inte småle egentligen med du kan ha Windows 95 eller vad som helst...funkar knappast bättre !

spelar ju ingen roll vad du har för OS ...antagligen är ju modemet som kopplar ned för masten är överbelastad på 3G

Anledningen till Linux server är pga av stabiliteten. Den har varit online i ca 6 månader utan några problem. Visa du mig en windows 95 maskin som klarar det. Om man läser lite i detta forumet hittar man flera trådar om just tinyn och bland annat e372 modemet. Tror därför inte det har med att masten blir överbelastad och slänger ut mig. 3g får jag ca 24-25 i hastighet och 4g bara 5, så det är inget alternativ. Jag har Connection tracker aktivt. Problemet är att den tycker det är ok i ca 10 min sen startar den om. Så det är drygt att vänta dom minuterna om man håller på med något viktigt.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-04 08:03:36)

Sv: Ubuntu+telenor?

Det är något som inte hänger ihop här. När modem/router/telefon blir anslutet till en 4G cell anges det som attached mode och enheten får en ip-adress. Sedan när datatrafik går igång kopplar modemet upp sig. När trafiken upphör går modemet ned i idle mode efter ca 10 minuter men är fortfarande attached och bör förbli detta om det inte flyttas eller strömmen bryts. Ip-adressen ska då hänga kvar, liksom i ett dhcp system innan release.

Men vad händer då med ip-adressen? Antag att det finns hundratals användare kring en mast som kör intermittent trafik. De kan knappast ligga kvar anslutna konstant utan systemet måste rimligen gå in och bryta anslutna/attached enheter som ligger i idle mod. Det finns rimligen en gräns för hur många samtidiga ip-adresser som medges av en basstationssektor.

Där jag kört telia 800 på Öland är belastningen låg. Mitt E392 i Tiny kunde vara uppkopplat en vecka i sträck utan att behöva startas om. Datatrafiken gick igång direkt vid behov, detta utan connection tracker som jag aldrig använt.

Sedan finns komplikationsmöjligheter. Nätet kan skifta en användare till en annan cell för lastbalansering. Men övergången till den nya cellen kan bomma och då tappas eventuellt ip-adressen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Ubuntu+telenor?

När du är uppkopplad en vecka i sträck gör den renewal på ip addressen?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-04 10:17:38)

Sv: Ubuntu+telenor?

Har inte koll på det idag men ska göra nya tester när jag är tillbaka i Sverige.

Hade samma erfarenhet med AVM router som gick och gick.  Där finns en bra log som visar tid för uppkoppling och vilken ipadress som tilldelats men tyvärr har jag inte några bevarade log-kopio.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ubuntu+telenor?

Jag var uppkopplad i ca:50dygn utan att få ny ip adress, tyvärr gick basstationen ner så jag kunde inte fortsätta experimentet.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: Ubuntu+telenor?

danne skrev:

Jag var uppkopplad i ca:50dygn utan att få ny ip adress, tyvärr gick basstationen ner så jag kunde inte fortsätta experimentet.


Hade du samma publika address i 50 dygn utan att den förnyades?