1

Tråd: Störning på tv

Hej
Det började med att jag hade en extern antenn inomhus, fick då störning på tvn. Skaffade ett filter och monterade det vid tv antennen utomhus. Störningarna försvann. Nu har jag flyttat ut min antenn för att få bättre mottagning. Låg på ca 30% nu har jag ca 85%. Men störningarna har kommit tillbaka. Jag kör på 3g. Antennerna sitter på samma rör ca 20 cm ifrån varanndra. Ska jag öka det avståndet? Hjälper det att flytta filtret och ha det vid förstärkaren.
//Magnus

2

Sv: Störning på tv

öka avståndet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-30 11:57:26)

Sv: Störning på tv

Är filtret gjort för digitalTV? Filtret behöver bara släppa igenom den frekvens som den lokala Tv-sändarens multiplexer använder.

Dålig antennkabel till TV-n släpper igenom signaler på vägen. Dubbelskärmad kabel för satelli-TV är bäst

Rätt filter monterat invid TV-gör mest nytta.

Mobilat bredband fungerar med sändning uppåt. Det är inte säkert att TV-mottagaren klarar sändarens styrka
oavsett frekvens om inte filtret är tillräckligt bra. då hjälper bara att öka avståndet.

Ett giftigt skäl till störningar är den korsmodulation som kan uppträda genom att bredbandssändarens signal går genom korroderad metall på en gammal TV-antenn vilket kan innebära diverse olineariteter och uppkomst av sekundära signaler. Googla på cross modulation + corrosion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Störning på tv

öka avstånd, använd olika jordplan.

5

Sv: Störning på tv

Om antennerna använder jordplan...

Men redan gemensam mast eller annan metall i närheten kan vara ett problem pga korrosion enligt ovan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Mheel (2013-01-30 18:00:01)

Sv: Störning på tv

Filtret är för digitaltv. Köpt på kjell.com. Igår provade jag att sänka antennen så mycket som det går. Flyttade in filtret. Fortfarande störningar. Köpte ett nytt väggfäste för antennen idag och monterade det för en stunds sen. Nu kommer antennen lite mer än en meter bort från tv antennen samt att jag flyttade den lite i sidleds. Flyttade ut filtret igen. Men inget av detta hjälpte. Ska ringa imorgon så det får komma hit en och mäta på tv antennen och kolla vad det är för störningar. Jordplan vet jag inte riktigt vad det är. Men själva antennerna eller maströren är ej jordade, inte antennkablarna heller. Någon som har några fler tips. Har ca 75-80% signalstyrka och 98% signalkvalitet. Men det är signalkvaliten som går ner ibland. Bägge antennerna är helt nya. Bytte först till en riktantenn (kombi) för att få in hd kanalerna. Bytte även den yttre förstärkaren då. Fick väldigt mycket störningar då. Bytte då till en gitter och det fungerade tills jag flyttade ut antennen för 3g.

7

Sv: Störning på tv

Hade tydligen alldeles för bra mottagning. Fick sänka förstärkningen. Hoppas att det ska fungera nu.

8

Sv: Störning på tv

Vad är den yttre förstärkaren? Den nämndes inte från början, bara filtret.

Var var det alldeles för bra mottgning? TV eller bredband?

Att ha billig förförstärkare mellan TV antenn och Tv är att be om problem om man har mobilt bredband antenner intill. Tekniskt heter det överstyrning och korsmodulation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Störning på tv

Det var tv mottagningen som var för bra. Har en triax förstärkare som sitter ute vid antennen och strömförsörjningsdelen inomhus. Jag gick efter sagem boxens signalstyrka som skulle ligga. Ca70-80 %. Med den går visst inte att lita på om man använder en förstärkare.

10

Sv: Störning på tv

Mheel skrev:

Det var tv mottagningen som var för bra. Har en triax förstärkare som sitter ute vid antennen och strömförsörjningsdelen inomhus. Jag gick efter sagem boxens signalstyrka som skulle ligga. Ca70-80 %. Med den går visst inte att lita på om man använder en förstärkare.

nej den mäter fel saker sagemboxen.

kan ha 50-70% och iaf utan bild, dvs rikta tv antennen i backen så fås samma signal.

Man måste gå efter de andra värderna.

11

Sv: Störning på tv

Kan även meddela att sagem boxen är kass. Har fortfarande störningar. Inte lika mycket. Kollade samma kanal på tvs mottagare och hade bitfel. Kopplade då förbi sagem boxen och bitfelen försvann samt att signalstyrkan blev stabilare. Föaddrade mellan 55-70 innan nu stabilt på 83.

12

Sv: Störning på tv

sagem är billigt skräp,
trycker jag lite på fjärren hit å dit snabbt så havererar båda, olika modeller.

enl boxer är det inget fel... utan det är fel på antennen och därför havererar boxen... lool

13

Sv: Störning på tv

Förförstärkaren är förmodligen inte filtrerad för LTE-frekvenser och kommer därför lätt att bli överstyrd. TV-boxen har förmodligen inte heller bra filter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Störning på tv

jonasolof skrev:

Förförstärkaren är förmodligen inte filtrerad för LTE-frekvenser och kommer därför lätt att bli överstyrd. TV-boxen har förmodligen inte heller bra filter.

Förförstärkaren har lte filter samt att jag har ett extra filter efter antennen. Problemmet var att jag hade för bra signal samt att boxen var kass. Har ny box nu och inga problem.