1

Tråd: häjlp med en kluring.

Har ett huawei e589 som inte har något ethernet utgång. Endast trådlös.....
Jag har 2 st datorer som skulle behöva vara trådare samtidigt som dom skall ha tillgång till internet.
Jag har 2 st tplink repeater/AP den ena 730 den andra en 830.
1 Dlink dwl700ap, hur ska jag koppla ihop detta för att få det att lira ?
Sen undrar jag över hur i hlvete man ändrar kanal på tplink repeatrarna, alla går på samma kanal, blir inte så lyckat...

2

Sv: häjlp med en kluring.

Vad jag kan se så är det bara att surfa in i gränssnittet och ändra kanal

http://support.dlink.com/emulators/dwl7 … _home.html

Channel
Indicates the channel setting for the DWL-700AP. By default the channel is set to 6. The Channel can be changed to fit the channel setting for an existing wireless network or to customize the wireless network.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: häjlp med en kluring.

Om inte e589 har RJ45, men du vill forfarande ha internet via RJ45?
Praktiskt omöjligt med utrustningen du har.

Tror E589 saknar stöd för WDS (Wireless distribution system) så du kan inte använda det.
Så antingen får du köra med E589 till en dator via usb kabel eller wifi, och sedan får den datorn dela ut via kabel till andra datorn eller så får du köra från datorn till accesspunkten om du vill skicka det trådlöst mellan maskinerna.

Men varför kör du inte bara trådlösa som finns i E589 till de två datorerna?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: häjlp med en kluring.

Jo i dlinken går det, dock inte i någon av tplinkarna.

plun skrev:

Vad jag kan se så är det bara att surfa in i gränssnittet och ändra kanal

http://support.dlink.com/emulators/dwl7 … _home.html

Channel
Indicates the channel setting for the DWL-700AP. By default the channel is set to 6. The Channel can be changed to fit the channel setting for an existing wireless network or to customize the wireless network.

5

Sv: häjlp med en kluring.

För att om man ska överföra stora filer, filmer med mera så kommer det att ta år...

Andreas skrev:

Om inte e589 har RJ45, men du vill forfarande ha internet via RJ45?
Praktiskt omöjligt med utrustningen du har.

Tror E589 saknar stöd för WDS (Wireless distribution system) så du kan inte använda det.
Så antingen får du köra med E589 till en dator via usb kabel eller wifi, och sedan får den datorn dela ut via kabel till andra datorn eller så får du köra från datorn till accesspunkten om du vill skicka det trådlöst mellan maskinerna.

Men varför kör du inte bara trådlösa som finns i E589 till de två datorerna?

6

Sv: häjlp med en kluring.

tobbz skrev:

För att om man ska överföra stora filer, filmer med mera så kommer det att ta år...

Andreas skrev:

Om inte e589 har RJ45, men du vill forfarande ha internet via RJ45?
Praktiskt omöjligt med utrustningen du har.

Tror E589 saknar stöd för WDS (Wireless distribution system) så du kan inte använda det.
Så antingen får du köra med E589 till en dator via usb kabel eller wifi, och sedan får den datorn dela ut via kabel till andra datorn eller så får du köra från datorn till accesspunkten om du vill skicka det trådlöst mellan maskinerna.

Men varför kör du inte bara trådlösa som finns i E589 till de två datorerna?


Använda denna sladd då ?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … 2-0-p68166

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-27 10:40:17)

Sv: häjlp med en kluring.

om du kör TP-linken som repeeters så får den automastisk samma kanal som din router = inga som helst problem med det....du måste i så fall köra "730" som AP för att kunna ändra kanal. dom är helt enkelt gjorda så.

har gjort ett litet test...kör med fast utrustning som går via radiolänk ner till garaget.... har riktpanelantenn på ena sidan och spröt  på andra sidan. på båda sidorna sitter "730" som 1 AP och 1reppeter mode. har för närvarande signalstyrka på 17 dBi och det funkar( kan nog bli bättre med en panelantenn på andra sidan med).

nu kan man ta sin gamla router som det sagts i forumet för dom ska då fungera bättre än dom så kallade repeters. så är inte fallet.... med en repeter så tappar du inte i signal men med en router som går som AP tappade jag 4dBi mellan punkterna ner till 13dBi..... så tog bort den och satte tillbaka 730:an repeterläge och fick tillbaka mina tappade dBi.

kan gott säga att TP-Links WR730re fungerar väldigt bra...och inte tappar jag något på det heller
så kör i reepeter mode....inga som helst problem

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )