1

Tråd: Telenor 4G Undersökning

Många skriver om Telenors 4G och deras 100gb spärr, fler läser säkert utan att skriva.

Vore intressant att se hur många vi är på forumet som har, eller har haft, problem med Telenors mobila bredband.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

2

Sv: Telenor 4G Undersökning

Gick i sparläge den 23e december - hela dagen (inte 16 till vad det nu var), och omstart hjälpte inte. Fick besked via chatten att jag var nedstrypt - tackade för infon, och slängde in mitt jobb-kort (också Telenor) och körde vidare...

3

Sv: Telenor 4G Undersökning

Jag har inte fått min hastighet strypt även fast jag legat över 100gb ett par månader så jag klarar mig.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Telenor 4G Undersökning

Telenor är ett bluff företag ....inte lika villkor för alla ....förra månaden laddade jag över 100 gb...var strypt
i två veckor ..sedan denna månad så ströp dom vid 40 Gb ...det är stor skandal ....
inte nog med det...deras DWR 923 beter dig väldigt underligt också ..
Och hastigheten när jag inte är strypt är inte mycket att hurra för ...7 mb som snabbast ...enligt deras
telefon support så bort jag få 32 mb 4g vid bra förhållande...jag ska säga upp skiten

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

5

Sv: Telenor 4G Undersökning

ja  det är konstigt hur dom räknar.... medans deras app räknar från 16:e till 15:e nästkommande månad.
så ska natruligtvis även deras spärrsystem räknas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Telenor 4G Undersökning

Nej, inga trubbel och det är enbart patetiska användare som inte kan hantera det här !!

Öhhh.. måste jag säga till mina familjemedlemmar att inte ladda ner allt "skit"....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Telenor 4G Undersökning

så du påstår att folk här laddar ner skit samt är patetiska ? eller ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Telenor 4G Undersökning

Det är Telenor som har valt ett system för att kunna spärra användare så mycket som möjligt eftersom du aldrig har 0 i användande, förutsatt att du inte låter ditt bredband ligga oanvänt i 30 dagar.

Telenors marknadsföring är ful, de säger att de är de enda som har fri surf i Sverige - men fel. De har lika mycket/lite fri surf som de andra operatörerna. Skillnaden är att de andra operatörerna går ut med information om sina begränsningar och låter kunderna att köpa mer data till den vanliga hastigheten - något Telenor inte gör.

Att det dessutom inte är lätt att hålla koll på den faktiska användningen är också dåligt, deras app och mina sidor visar under fakturaperioden - men deras mätsystem räknar på de senaste 30 dagarna...vilket är kasst. Varför ska man veta hur mycket data man gjort av med för en period som inte är relevant egentligen?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Telenor 4G Undersökning

Jonny skrev:

så du påstår att folk här laddar ner skit samt är patetiska ? eller ?

Svar JA utan några funderingar.... man måste ju fatta vad och hur mycket man laddar ner !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Telenor 4G Undersökning

Antar att plun har full koll när han streamar film o sånt har full koll? En annan kanske kör tex netflix o har familjemedlemmar man inte snokar å på. Det kallas kontrollbehov plun o alla i Sverige har inte det tongue

11

Sv: Telenor 4G Undersökning

MasterJE skrev:

Antar att plun har full koll när han streamar film o sånt har full koll? En annan kanske kör tex netflix o har familjemedlemmar man inte snokar å på. Det kallas kontrollbehov plun o alla i Sverige har inte det tongue


Njau... det är väl inte så svårt att lista ut hur mycket en film belastar sin anslutning !!

Sen jovisst har jag skällt på mina odågor till döttrar när de laddar ner "skit"  men numera är de inte så ofta hemma.

En av dom bor dessutom utomlands och laddar alltid fullt med filmer innan hon drar iväg.

Fortfarande patetiskt att man inte håller koll på 100GB !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Telenor 4G Undersökning

4G marknadsförs som alternativ till fast uppkoppling fast vi vet att det finns systembegränsningar som gör det orealistiskt. Telekombolagen har nu en period innan stor fiberutbyggnad sker under vilken de kan finansiera utbyggnaden av det mobila nätet, gärna då med hjälp av överdriven reklam.

I Belgien där jag bor är det tättbefolkat och de flesta har bredband via kabeltv eller ADSL/VDSL. Intresset för 4G som huvudsaklig bredbandsuppkoppling förefaller mycket litet och utbyggnaden går långsamt. Den "stora" nyheten är att Apple nu tillåter att även Belgiens enstaka 4G nät på 1800 funkar i iphone 5. Tittar man på forum liknande detta är det samtalstaxor för mobil  telefoni som debatteras. Det finns heller ingen reklam för mobilt bredband av det slag som vi ser i Sverige, trots att här finns 4 operatörer på 4G. Den utrustning som erbjuds är USB stickor utan antennkontakt, mifi som E593 och  i någon mån modem som E392 - men inga 4G routrar i stil med B593 för hemmabruk och företag.

I Tyskland är utvecklingen intressant. Där sker en politiskt styrd utbyggnad av 4G 800 för att ge täckning på landsbygd där adsl inte finns. Operatörerna får inte bygga ut 4G i större städer förrän landsbygden täckts.

Så med lock och pock och lite ljug finansieras en förhållandevis snabb utbyggnad av 4G i Sverige.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telenor 4G Undersökning

jonasolof skrev:

Så med lock och pock och lite ljug finansieras en förhållandevis snabb utbyggnad av 4G i Sverige.

"Lite ljug" kan diskuteras om man ser andra länders operatörers avtal med sina användare.

80Mbits samt 100GB ser de flesta som något helt ouppnåeligt.

Sen som jag skrev i den andra "gnöltråden" om detta så är man en familj så måste man ju kunna samlas kring köksbordet och ha ett familjeråd.

Det bara är så att 100Gb gäller som gräns, just nu ! Inte särskilt svårt att anpassa sig till denna gräns.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-26 09:59:33)

Sv: Telenor 4G Undersökning

Ja Plun då vet jag vad du anser om bla mig.....tackar för det....du vill nog inte veta vad jag anser om dig...men är ovesäntligt....

till er andra:
Oavsett vad folk gör med sitt internet så handlar det är om hur i detta fall Telenor räknar.
Deras app räknar som andra leverantörers...dvs när jag loggar in så kan jag se min dataförbrukning....vilket nollställs den 16:e i månaden vilket då gör det lätt att hålla koll på trafiken.
Att räkna som Telenor gör med deras dataspärr...ställer till det samt att jag anser att dom inte ger det som står i avtalet som jag har med dom. Min dataförbrukning ser ut som följande: Frugan spelar på facebook något farmwillspel, Grabben lyssnar på spotify & youtub och jag kollar youtub, därtill kommer nyhetssidor,mail....så vi ligger på runt 80gb-90 gb skulle jag gissa.. så spärren har inte slagit till ännu, men är där omkring skulle jag tro.

Jag betalar enligt dom vilkor Telenor satt upp till det pris dom begärt och där ingår datatrafik upp till 100gb / månad =thats it.
således kommer en ny räkning med samma avtal......så jag betalar den av dom uppsatta summan och förväntar mig att dom håller sin deal av avtalet=thats it
andra leverantörer kan men inte Telenor....varför då kan man undra....jo tror det har att göra med att någon på Telenor kom på ett smart sätt att räkna helt enkelt....massor av folk kommer att slå i taket med jämna mellanrum (5 dagarsperioder var det? ) och då kommer Telenor att strypa deras bandbred vilket ger utrymme till flera användare i nätet då det hela tiden kommer att slå i taket för folk. på detta sätt kan fler användare knytas till ab:t utan att det behövs byggas ut kapaciteten i nätet. big buisness helt enkelt...för vi får inte glöämma bort att dom vill ha våra pengar=thats it
att sedan Plun kalla sina barn för odågor ? och att dom inte är hemma så mycket... har du aldrig funderat på varför*
att sitta med en platta folköl på en fredagskväll och gnälla på att folk är patetiska....ja det är patetiskt*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Telenor 4G Undersökning

Jonny skrev:


att sedan Plun kalla sina barn för odågor ? och att dom inte är hemma så mycket... har du aldrig funderat på varför*
att sitta med en platta folköl och gnälla på att folk är patetiska....ja det är patetiskt*

Jo de är riktiga odågor avseende att konsumera bandbredd....  "jag har ingen aning om vad en GB är???, stick o brinn" smile

Nu ÄR gränsen 100GB och endera gnölar man eller så gör man något åt det !

Mycket enkelt.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Telenor 4G Undersökning

plun skrev:

Nu ÄR gränsen 100GB och endera gnölar man eller så gör man något åt det !
Mycket enkelt.

Utan att jag hittills varit i närheten av "gränsen" så är det faktiskt så att BÅDA parter ska se till att hålla sin del avtalet! och att ett avtal får inte vara för ensidigt.

Net1 körde med rullande 30dagars gräns & fick spö i ARN för detta, och rättade sig.

Om Telenor i avtalet säger att när man passerar gränsen så stryps trafiken under högbelastningstid (eller vad man nu säger), så är det så det ska ske. Har de problem att få till det tekniskt så ska de inte skriva avtal som de inte kan uppfylla!

Vill inte Telenor ha kunder som förbrukar mycket data så kan de säga upp avtalet med dem, likväl som att kunden kan säga upp avtalet.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

17

Sv: Telenor 4G Undersökning

LasseT skrev:

Vill inte Telenor ha kunder som förbrukar mycket data så kan de säga upp avtalet med dem, likväl som att kunden kan säga upp avtalet.

Jo ta upp den frågan med Telenor, jag ser ingen mening med att gnälla i ett forum.

Sen är det ju inte särskilt märkvärdigt att ha koll på sin konsumtiom !!

Är det så svårt ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18

Sv: Telenor 4G Undersökning

plun skrev:
LasseT skrev:

Vill inte Telenor ha kunder som förbrukar mycket data så kan de säga upp avtalet med dem, likväl som att kunden kan säga upp avtalet.

Jo ta upp den frågan med Telenor, jag ser ingen mening med att gnälla i ett forum.

Sen är det ju inte särskilt märkvärdigt att ha koll på sin konsumtiom !!

Är det så svårt ??

Det kunde ju vara lättare - Telenor sitter uppenbarligen på information, men klarar inte av att presentera den på "Mina sidor"... verkar inte som det blivit 2013 hos dem än. Vidare kan jag konstatera att mitt avtal ingicks då Telenor talade om att deras 4G var en ersättare till ADSL - mina över 10 år i reklambranschen ser klart ett brott mot marknadsföringslagen... patetiskt med människor som inte förstår vilka krav som ställs på marknadsföring i konsumentledet.

19 Senaste redigerad av pompe90 (2013-01-27 06:47:54)

Sv: Telenor 4G Undersökning

plun skrev:
LasseT skrev:

Vill inte Telenor ha kunder som förbrukar mycket data så kan de säga upp avtalet med dem, likväl som att kunden kan säga upp avtalet.

Jo ta upp den frågan med Telenor, jag ser ingen mening med att gnälla i ett forum.

Sen är det ju inte särskilt märkvärdigt att ha koll på sin konsumtiom !!

Är det så svårt ??

om man inte får använda mer än ~3.3GB under dessa rullande 30dagarna på en stor familj (5-7st) så kommer man INTE långt.
Det är illa, speciellt när Telenor har falsk marknadsföring.

Om du tycker att man bör ha ännu bättre koll på "sina 100GB" så får du gärna visa/berätta hur man kan hålla koll på Telenors räknemaskin för jag har lyckats att uppnå 70GB och bli strypt ändå, även 1TB och sedan blivit strypt.

Vissa klarar att passera 100GB även efter 12mån (som jag ibland) och sedan bli spärrad i 20dagar pga det.
Telenor är svin, dom säger 100GB men det är inte helt sant. Du tror defintivt på att det är 100GB som gäller men det är inte sant, finns ingen exakt gräns oavsett hur snäll man är.

Telenor gör exakt så som dom vill.
Först för att dom vill tjäna pengar så fort och så mycket som möjligt på kortaste möjligaste tid.
för det andra, är att dom vill få folk att skriva upp sig på 24mån vad än som krävs. Ge dom "fri surf" tills rätten att säga upp abg i tid försvinner sen spärra dom tills dom antingen betalar av en uppsägning eller är kvar å fortsätter beta av bidningstiden.

Lurendrejeri i all mening.
Plun, detta handlar inte om att man skall hålla koll på 100GB, tyvärr.

Om du har facebook kan du läsa väldigt intressanta fall på Telenors sida.
En utav konsumenterna som har skrivit där är min broder(paragraf ryttare), Telenor kan ej svara på hans frågor som liknar alla andras här på forumet. Efter samtal med en person som sitter högre upp i telenor fick min broders abg "avspärrat" och kunde surfa vidare efter 50GB. (han har 80mbit "fri-surf")

Det bästa svaret Telenor kunde ge till alla i frågan om när man blir av med spärren var att vänta 30dagar så det blir "nollställt" helt. Är detta acceptabelt?!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

20

Sv: Telenor 4G Undersökning

Här kan ni se hur det löste sig för en annan användare

http://www.fairshopping.se/opinions/view/14707

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

21

Sv: Telenor 4G Undersökning

Jag kan inte hitta var det står HUR det löste sig, bara ATT det löste sig.

Och om det löste sig genom att han fick häva abonemanget så är det, för de flesta, ingen lösning alls eftersom man inte har några vettiga alternativ...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

22

Sv: Telenor 4G Undersökning

Snart vet man inte längre vad som gäller...

"Mobilnätet en delad resurs och för att säkerställa att en bra surfupplevelse behöver vi i undantagsfall sänka hastigheten för den som använt en extrem mängd trafik. Hastigheten sänks då till 0,5mbit/s under de tider då belastningen på nätet är hög. Notera att hastigheten endast sänks under delar av dygnet."

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23

Sv: Telenor 4G Undersökning

det var någon som nämde att net1 fått på skalle av var det ARN ? eller vad det var för att dom skulle ha räknat som Telenor gör med dataspärren....konstigt att då Telenor har klarat sig

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24

Sv: Telenor 4G Undersökning

Man kan köpa 4G från Telenor via Canal Digital nu för tiden, och tanken är att också de som inte har möjlighet till snabbt bredband på annat sätt ska kunna använda Canal Digitals streamingtjänster. De nämner dock inget om att man ganska snabbt kommer göra slut på den datamängd som ingår i Bredband Stor (som är den variant de säljer): http://www.canaldigital.se/tv-bredband

Eller kan det kanske vara så att de låter bli att mäta den "delade resursen" när man streamar från just Canal Digital? wink

25

Sv: Telenor 4G Undersökning

Telenors modell fungerar som jag har förstått enligt följande.
När man når upp till 100 gig inom 30 dagar så går spärren in och varar minst 5 dagar tills dom gör nästa mätning, och då så görs en beräkning ifrån dom föregående 30 dagarna dvs i från dag 5 till 35 och har man tur så har man en liten surfbuffert då annars så fortsätter spärren tills dess man är under 100 gig. I riktigt illa fall så kan man ha en väldigt liten datamängd att använda för 349kr i månaden innan man slår i taket. Deras  modell är helt sjuk och allt hänger på hur mycket man förbrukar under rullande 30 dagar hela hela tiden. Jag kan bara starkt avråda i från att teckna abonnemang hos Telenor eller bredbandsbolaget.