101

Sv: torrent?

Hur är det med uppladdnings hastigheten på 4G abonnemangen, ner får jag ut max men upp så blir det inte mer än 40kbit. Ligger det någon begränsning där eller hur är det?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

102

Sv: torrent?

Jag bara använder mitt Telenor till enbart Torrent och kör genom VPN (http://incloak.com/vpn/)

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/uppload-test.jpg

Vad får du om du testar med guiden?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

103

Sv: torrent?

på min mast har jag fått 9-10mb/s upp OCH ned. kul och se ute på landet faktiskt.
men när man kör torrent så ligger det mellan 6-7ned och 4-5upp, peakar 7/7 vissa nätter.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

104

Sv: torrent?

Upload ökade från 40kbyte till runt 200kbyte men då blev download hastigheten lägre.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

105

Sv: torrent?

Står i valet och kvalet om att skriva på för ett Telenor Bredband stor (4G), 100GB i månaden sen sätts man hela tiden sist i mastkön.
Men vill ju helst få en bekräftelse att det kommer fungera prima med torrents innan jag tecknar det hmm
Ifall jag kommer upp i en 6-10 megabit upload så vill jag ju gärna få ut det också när jag torrentar.

Mr.T, är det fortfarande skit för dig eller?

106

Sv: torrent?

Det har blivit bättre med upp hastigheten på torrents och ner får jag ut fullt men problemet jag jag har nu är att jag inte får ut mer än 3mbit upp från telenor tidigare hade jag runt 8-9mbit i ett par veckor men sedan dess så kan det ändras från allt mellan 1 till 3. Hoppas det räcker som svar smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

107

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

Det har blivit bättre med upp hastigheten på torrents och ner får jag ut fullt men problemet jag jag har nu är att jag inte får ut mer än 3mbit upp från telenor tidigare hade jag runt 8-9mbit i ett par veckor men sedan dess så kan det ändras från allt mellan 1 till 3. Hoppas det räcker som svar smile

Ja samma här.. Men jag kör inte torrent utan FTP med TLS..  De första 5-6 veckorna körde jag med 6-8mbit men numera är jag sällan över fem och som oftast runt 4mbit

108

Sv: torrent?

[Mr.T] skrev:

Det har blivit bättre med upp hastigheten på torrents och ner får jag ut fullt men problemet jag jag har nu är att jag inte får ut mer än 3mbit upp från telenor tidigare hade jag runt 8-9mbit i ett par veckor men sedan dess så kan det ändras från allt mellan 1 till 3. Hoppas det räcker som svar smile

Låter väl rätt så bra smile
Tror inte de throttlar längre (om de nu gjorde de förut).
Frågade på supporten om de begränsar vissa trafiktyper, och de svarade nej. Visserligen kanske de inte skulle berätta i så fall men å andra sidan så är de skyldiga att berätta enligt lag om jag inte har fel.

109

Sv: torrent?

eller så trottlar dom all trafik - aka belastning..

110

Sv: torrent?

Har märkt att när jag tankar torrents så droppar nätet ibland. Samma sak ifall jag har utorrent igång i bakgruden och sharar. Nätet funkar mkt bättre när torrent appen e avstängd

mobilabredband.se

111

Sv: torrent?

Samma här...är väl en belastning på nätet

112

Sv: torrent?

fungerar era vpn:er ? jag testar just nu incloack.com men det verkar inte vara något skillnad alls mot tidigare.

jag funderar på i fall telenor har skaffat någon aggresivare trafikshapeing verktyg.

113

Sv: torrent?

Jag sitter på Bredbandsbolagets 4G (går på samma APN osv. som Telenor) och har problem med upload via torrents.
Använder transmission eftersom jag kör Mac men får inte mer upload mer än kanske 25kb/s eller så bara dör den.
Download är inget problem!

Gör jag kontroll på bredbandskollen.se har jag runt 5-15Mbit/s i upload.

Verkar inte få rätt på det med portarna, någon som har tips?

114

Sv: torrent?

Min vpn fungerar, kör privatevpn. 39 mbit mot amsterdam, ping 77 mot normala kanske 20 mbit till och ping 25.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

115

Sv: torrent?

Finns ett test som heter "Glasnost" som försöker kännas av och testa om ISP'n blockar.
http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

116

Sv: torrent?

Andreas skrev:

Finns ett test som heter "Glasnost" som försöker kännas av och testa om ISP'n blockar.
http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Njau blockar gör väl ingen men liksom med en mer avancerad hemrouter så "throttlar" en operatör trafiken i sina core-routrar.  Sen kommer ingen operatör någonsin berätta vilka principer de har för en throttling.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

117

Sv: torrent?

plun skrev:
Andreas skrev:

Finns ett test som heter "Glasnost" som försöker kännas av och testa om ISP'n blockar.
http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Njau blockar gör väl ingen men liksom med en mer avancerad hemrouter så "throttlar" en operatör trafiken i sina core-routrar.  Sen kommer ingen operatör någonsin berätta vilka principer de har för en throttling.

Operatören's QoS, körde testet precis på min hemma asnlutning 250/100 med BBB.

Is your upload traffic rate limited?

There is no indication that your ISP rate limits your uploads.

Is your download traffic rate limited?

There is no indication that your ISP rate limits your downloads.

Det kan hjälpa en att få förståelse om man får en indikation om att ens operatör blockar/throttlar/qos.
Jag känner att min op throttlar (hastighetsbestämmer) min port i Switchen efter vad jag har beställt för hastighet då hastigheten ofta skjuter i taket först och sedan minskas till min utlovade hastighet. Men är nog lättare när det kommer till internet levererat via switch i källaren och det är lätt att ställa in hastighet per varje port. Mobilt nät är nog en helt annan femma hur det styrs och begränsas.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

118

Sv: torrent?

Andreas skrev:

Operatören's QoS, körde testet precis på min hemma asnlutning 250/100 med BBB.

Jo och "throttlingen" är ju intelligent i dagens core-routrar, under prime-time så throttlas det mer, allt för alla användares internet-upplevelse, inte för att jävlas...!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

119

Sv: torrent?

Har något minne från någon mässa för typ 10år sedan, något hungrigt företag ville slå sig in på isp marknaden för att filtera och blocka trafik. De marknadsförde sig att de hade så lätt för att känna igen protokoll och att kategoriersera typ av anslutning  ifall den skulle kapas/skruvas ner/eller vara normal hastighet. Tror jag ställde lite frågor i stil med om de kunde känna av krypterad ftp anslutning på icke orginal port och låsa ner hastigheten och de tycktes de kunna. Lär hänt en del de senaste 10 åren.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

120

Sv: torrent?

Andreas skrev:

Har något minne från någon mässa för typ 10år sedan, något hungrigt företag ville slå sig in på isp marknaden för att filtera och blocka trafik. De marknadsförde sig att de hade så lätt för att känna igen protokoll och att kategoriersera typ av anslutning  ifall den skulle kapas/skruvas ner/eller vara normal hastighet. Tror jag ställde lite frågor i stil med om de kunde känna av krypterad ftp anslutning på icke orginal port och låsa ner hastigheten och de tycktes de kunna. Lär hänt en del de senaste 10 åren.

Jo det har hänt mycket och man måste ju inse att throttlingen inte görs för att jävlas utan för att ha ett fungerande Internet.

Sen kan ju en ISP utan eget backbone hamna i knepiga lägen eftersom bandbredd kostar pengar.

Hur operatörerna byter kostnader har jag inte blivit klok på och det skulle kanske behövas en "börs" även för det i likhet med elektricitet ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

121

Sv: torrent?

Jag gör numera precis som denna kille: http://youtu.be/QUbsYfjKDO8
Hyr en seedbox för 63 kr/månad. Som han skriver går det att titta på direkt med XBMC eller ladda ner i lugn och ro över FTP hemma eller borta. Vet dock inte hur mycket fienden övervakar FTP trafiken men man delar inget.