1

Tråd: Välja Antenn till 3G 4G modem

Hej jag har ett TRE 3g 4g router modem http://www.tre.se/Privat/Kopflode/AddonPicker/

Jag vill nu att internet ska bli snabbare men framför allt stabilare. Få bättre så kallad ping. Hastigheten såsom pingen varierar mycket. Nerladdningshastigheten kan ibland ligga på 600 kb/s medan en annan gång 100 kb/s. Pingen befinner sig oftast inom 85-120 ms, men ofta kan den gå upp i 200-300 ms, och ibland även 1000 ms tillfälligt. Ett anat problem är att även om modem routern visar att den är ansluten och har signal, kan internet avta i några sekunder ibland. Tror ni det problemet kan förbättras med en antenn eller är det routern som inte pallar trycket. Routern är ju som sagt i märket ZTE.

Jag har kollat rätt länge på antenner men vet ej vad som är bäst. Modem routern ar två antenningångar. Behövs båda användas? En annan grej ni kanske måste veta är att jag aldrig får signal på 4g. Utan 3g är den som funkar, men 4g kanske funkar med antenn. Men som sagt jag bor i skogen och har ca 2 mil till närmaste stad.

Skulle vara väldigt glad för svar. Kom gärna med egna förslag vad jag ska köpa, men vill helst hålla mig till högst 1500-2000 kr. Jag visar två förslag här nedanför i komentarer.

2 Senaste redigerad av Obelix (2013-01-23 07:15:11)

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Förslag nr 1: http://www.dustinhome.se/product/501062 … -2900-mhz/ Den här verkar ha bättre kvalite och stabilitet men har endast ett antennuttag.

3 Senaste redigerad av Obelix (2013-01-23 07:15:34)

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Förslag nr 2: http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843 Den här har två antennuttag (om det är bättre vet jag inte)

4

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Obelix två förslag är bland det bättre du kan välja. Den första (och då gärna 2 st) är bäst (11dB) men riktningskänslig.
Nummer 2 har inte lika högt gain (9 dB) men inte lika känslig på riktning heller.

Har testat båda själv, kör nu nr 1 på 3g (3 km till mast) får ca 1.0 Mbit/s och nr 2 på 4g (1 mil till mast) ca 10 Mbit/s

5

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Två mil till närmaste stad innebär inte att detta är avståndet till närmaste Tre 4G mast. De sänder 4G på både 800 och 2600 Mhz.  Kolla täckningskartan och ta bort utom 4G.

http://www.supportsidan.org/tackningskarta-for-tre/

Tres policy verkar vara att bygga ut där Telia inte finns så det är ingalunda säkert att masterna finns i städer. Se på södra Skåne t ex, ingen täckning alls på sydkusten.

OM du befinner dig blott i utkanten av en rödvinsfläck så är det väl rätt osäkert om du kommer att få täckning en med bra antenner. Jag skulle först ta med mig routern och åka åt det håll 4G bör finnas och se om det dyker upp något 4G som i så fall kommer att vara på 800 Mhz. För det bandet finns bra tyska mimo panelantenner (dubbla) som ger upp mot 16 dBi förstärkning vilket är bra att ha på långa avstånd.

Är du säker på att ditt kort är öppnat för 4G. Tre har lyckats schabbla med det förut. Support går ed på att 4G är aktiverat men lik förbannat har meddelandet om att ditt simkort har 4G behörighet för Tre inte nått ut till de servrar som håller reda på detta i näret.

Om du lyckas hitta någon som har en Nokia Lumia telefon som klarar 4G så funkar den utmärkt för att leta 4G signal, på 800 och alla andra 4G band med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Obelix (2013-01-23 07:41:27)

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Tack för snabba svar!
Okej, tack lillmalen blir det mycket stor skillnad på att bara ha en riktantenn av förslag nr 1 än att använda två? Är det framför allt stabiliteten som då blir bättre?
Skrev du fel där med att att du fick 1 Mbit/s av 3g, eller får du endast så lite?

Och en sista fråga tycker ni det är bättre att ha en antenn av förslag 2 (den med två antennuttag) eller en av förslag av nr 1 (den har endast ett antennuttag). Tycker nog att det blir lite väl dyrt med 2 st av nr 1.

 
jonasolof tack, jag ska försöka med ditt tips, men modem routern måste ha ström, så jag har ej tillgång till att kolla överallt men ska kolla där jag kan och se om bättre 3g eller 4g ploppar upp.

7

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Har kollat på tre kartan nu , och där jag bor visas Lila färg (3G upp till 32 mbit/s, vissa fall 20 mbit/s) har nu ca 2-5 mbit/s. Kan man lita på kartan och veta att med antenn kan jag komma upp i nästan det?
Men 4G färgen rosa visas ej där jag bor, (innebär nog att jag kanske inte kan få in 4G). Men vet ni hur man kan ta reda på var 3G masterna befinner sig?

8

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Kolla på denna sida  http://bredbandskartan.pts.se/
Markera Nätägare och skriv in din adress på Sök Plats
Då kommer det upp en cirkel med yttersta omkretsen på 1000m samt den inre på 500m, samt en ruta en ruta som heter Nätägareinformation.
Flytta runt denna cirkel till du får träff på din leverantör på så sätt kan man få en hygglig uppfattning om vart masterna finns.
Tre och Telenor har i bland samma 3G master.

9

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Min 3g hastighet stämmer tyvärr, det är en del skog ivägen i båda fall. 3g (2100 MHz) verkar dämpas mycket mer än 4g (som ute på landsbygden antagligen ligger på 800-900 MHz).

10

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Tycker ni det är bättre att ha en antenn av förslag 2 (den med två antennuttag) eller en av förslag av nr 1 (den har endast ett antennuttag). Tycker nog att det blir lite väl dyrt med 2 st av nr 1.

11

Sv: Välja Antenn till 3G 4G modem

Jag hade nog föredragit denna  Förslag nr 2: http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843
Eftersom den är anpassad just för nedan.

Speciellt framtagen för 4G-routrar och 4G USB-stickor med dubbla antennuttag.

Något så unikt som en kompakt riktantenn med god förstärkning på alla 4G, 3G och GSM-banden.

Antennen har dubbla inbyggda korspolariserade antenner (ett antennelement vertikal + ett antennelement horisontellt) för maximal hastighet på 4G-näten. Från antennen går två 5 meters Super Low Loss antennkablar med SMA-hane kontakter.

Antennen är DC-kortsluten för att minimera skaderisk på router eller USB-sticka vid åska/blixtar. DC-kortslutningen gör dessutom att den automatisk detekteras av routrar som bl.a. Huawei B593.

Fungerar även med D-Link DWR-923 och ZTE MF28G.