1

Tråd: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Hej!
Har man frågor om mobilt bredband så frågar man väl experterna?
Har idag efter en halv vinters tvekan tagit mig i kragen och monterat antenn och modem på taket här hemma. Det har gnällt en del på att det hänger sladdar tvärs över hela sovrummet, det gjorde det iofs. Men det var ju bara en tillfällig lösning...
Så jag släpade med mig datorn och fästen upp på taket, jag trodde att närmsta mast låg runt en mil bort så jag var beredd på lite finjusteringar.
Efter en hel del svordomar så satt skiten på plats och jag började vrida för att hitta nåt läge som iaf går att acceptera. Vid har haft rätt usel uppkoppling här, särskilt då modemet hängt i fönstret med antennen utanför i ett hembyggt fäste av en gammal bordslampa som är allt annat än stabilt.
Hursomhelst provade jag att vrida antennen 180° åt ``fel`` håll, eller rätt håll som det skulle visa sig. Det står en mast där, kanske 1km bort som jag varit övertygad om bara sänder 2g.  Och vips så visade Telias uppkopplingsprogram 99% 3g! Dom måste ha byggt ut eller nåt.
Hursomhelst gjorde jag klart där uppe och gick in för att testa.
Bredbandskollen visar 0,2 ner och 1,2 upp. Besvikelsen var stor!

Någon här som har nån aning om vad det kan bero på? Ska ringa telia på måndag och fråga men under tiden tänkte jag reda ut om det kan bero på något jag gjort.
Kopplingen ser ut så här: billig riktantenn från asien-> huawei e3276-> 5m USB sladd-> dovado 4gr på vinden. Och sen trådlöst därifrån.
Det enda jag kan komma på nu är att jag använt fel antenn ingång på modemet, vet någon vad de två olika går till?
Sen var det lite märkliga saker jag tänkte på under kopplandet. Utan antenn fick jag nästintill 0 i mottagning, borde det inte vara iaf nån plutt? En annan sak är dovadon, den visar 35% 3g. Hur pålitligt är det värdet? Kan inte minnas att det ändrat sig senaste månaden.

2

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

5meter usb sladd är för lång,
byt till en av högkvalitet som är lite tjockare som är max 2meter och prova om det hjälper.
jag har kört långa usb, men monterat en powerd usb hubb nära modemet för att få full sprut på modemet.

dåligt med kräm till modemet kab ge besynnliga problem.

3

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Vad får du för resultat om du testar med modemet direkt i datorn då med en kortare USB-kabel? Vad får du för resultat utan antenn?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Eller om du byter uttag på modemet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Till att börja med, tack för svar:)
Jag gjorde två test efter 12 inatt med ca 30 minuter mellan fick då 1,2 ner och 1,2 upp.

Det där med usbsladden låter som det kan vara nåt, har förstått att 5m är gränsen för hur lång en sladd kan vara utan förstärkning.
Är det nåt sånt här du använder?
http://www.dustinhome.se/product/501036 … ider_dacsa

Att testa med kortare usbsladd känns inte så aktuellt just nu, på tok för kallt. Och mörkt. Men jag ska testa med det andra uttaget...
Samma sak med ett test utan antenn, får bli nån annan dag. Men då jag satt på taket så var det dålig mottagning med bara modemet, visserligen var med långa sladden så det kan ju ha påverkat.

Har även för mig att jag sett nån variant då du kopplar ihop två USB uttag till ett för att få mer kräm till den ansluta enheten, nån som har erfarenhet av sådana? Tyvärr skulle det innebära att jag inte kan ha dovadon som NAS.

6

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Troligen är masten hårt belastad vid de tillfällen när nedladdningshastigheten är lägre än uppladdningshastigheten. De flesta användare förbrukar ju mer bandbredd ner än upp. På natten får du 1,2Mb/s i båda riktningarna för att belastningen är lägre. Troligen är basstationen en av de "glesbygdsmaster" som har 1,2Mb/s som maxfart i båda riktningarna.
Precis så är det dagligen i glesbygden i norra Värmland. Alltid 1,2 Mb/s upp och mellan 0,1-1,2Mb/s ner beroende på tid på dygnet.

7

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Jo, glebygdsmast borde det verkligen vara! Gjorde nyss ett test med att byta antennuttag, 1,2 ner och 0,2 upp. Ska fortsätta mäta lite då och då för att se om det fortsätter så.
Går det få fram vilken mast jag är ansluten till? Provade med mdma men det hittade inte modemet (huawei e3672). Med det gamla var det inga problem (e367). Jag pratade nämligen med telia och dom påstod att masten jag riktat in mig mot var en GSM mast. Det ligger ganska rakt i öst och enligt dom var närmsta 3g nordväst 300°. Skulle vara kul att veta vilken jag fått in.

8

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Även om du tar reda på vad masten heter svarar inte Telia på frågor om var den masten står. Man måste leta själv, åka i närheten tills signalstyrkan blir riktigt hög och man ser masten. Det räcker inte att läsa procent, man måste läsa dBm för att få upplösning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Har du tur så talar de om exakt vart den står, men troligtvis inte.

10

Sv: Varför är upload så mycket snabbare än download?

Om det är telias 3G mast du letar efter så använd tele2s täckningskarta. De har gemensamma 3G master. Zooma in till närmre än en km på skalan och fyll i visa mast så syns den som en blå prick,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.