1

Tråd: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Jag har idag comhem 8/1 bredband. Laddar då och då ner någon serie och lite TV program, inga jättemängder. Spelar lite poker på Svenska Spel också.

Där jag bor kan jag i nuläget få ca: 2 Mbit med Tre och ska tydligen uppgraderas till 3,6Mbit före nyår enligt Tre butiken

Frågor:

Skulle det funka att byta till 3G eller blir man less på att det är ostabilt/låg hastighet?

Hur hög är uppladdningshastighetet på ett ungefär?

Fungerar det att dela ut uppkopplingen från min dator (LAN) till WAN porten på routern? Skulle ju även i fortsättningen vilja ha internetuppkoppling på xboxen...

2

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Jag hade nog inte klarat mig på enbart 3G, men då bor jag inte på något ställe där de har HSDPA utbyggt heller. Jag provade spela lite ~30 minuter och det gick faktiskt fint även om man hade lite högre latency än vanligt (2-300ms).

Jag skulle nog säga att största problemet är uppladdningshastigheten som ligger på 64kbit/s. Vad jag vet så kommer det dock snart stöd för HSUPA i både modemen och i näten. Andreas har nog mer koll så han får fylla i när han tittar in smile

Det kommer även fungera utmärkt att dela ut ditt 3G-bredband precis som en vanlig uppkoppling.

3

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Jag bor i Stockholms trakten.

Ang stabiliteten så tycker jag den håller sig på en bra nivå.

Den vanligaste pingtiden brukar ligga på 200-300ms


Lite test som jag precis gjort.

På kungsholmen:
Ping-statistik för 192.36.125.18:
    Paket: Skickade = 984, mottagna = 983, Förlorade = 1 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 69 ms, Högsta = 660 ms, Medel = 97 ms

Medel 97ms vilket måste sägas är väldigt bra för att vara 3g.

På söder:
Ping-statistik för 192.36.125.18:
    Paket: Skickade = 630, mottagna = 630, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 60 ms, Högsta = 1107 ms, Medel = 185 ms

Nu är inte dessa flera timmars test utan en stund bara.
Och som du ser är det inte några markanta bortfall, 1 förlorat bara av ~1600 i detta test.

Hastigheten varierar så de kan man inte säga så mycket om.
Men friheten blir trotts allt helt anorlunda mot vad du får med din fasta uppkoppling hemma.
Då du verkligen kan surfa mer eller mindre överallt.

På bussen, hotellet, landet, skolan, bilen, tåget osv osv osv.

Jag har kvar min koppling hemma fortfarande, tänkte säga upp den men kommer nog vänta ett tag för att jag gillar HD filmer.
Har bara 8 ner hemma också så när de verkligen finns 7.2 överallt så finns det ingen anledning att ha kvar fasta linan hemma för mig.

Att dela ut internet funkar himla bra också.

Finns en del routrar som gör jobbet också ifall man inte vill sitta och pilla så mycket själv och vill ha en dator igång som gör jobbet.

Men mer eller mindre är det bara att stoppa in modemet i datorn, säga att den skall dela ut internet på LAN porten som du sedan kopplar antingen rakt till Xboxen eller till routern som i stin tur kan dela ut via wlan eller lan.

Hur som haver, jag är väldigt nöjd med mitt abb.

Tre stödjer idag HSUPA också så du kan skicka i ca 2mbit om du har ett modem som stödjer HSUPA.
Finns inte så många som gör det idag, och inget av de modemet som någon operatör skickar med idag stödjer det.

Huawei E270 usb modem stödjer hsupa.
Finns också från novatel både usb och pccard variant.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Tack för ett mycket givande svar Andreas.

Ligger upphastigheten på 64 kbit/s eller på 64kb/s (lite skillnad).

Stödjer Tre HSUPA på samtliga platser som har 3,6?

5

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

64kbit/s

Hade det varit 640kbit/s så hade upplänken varit snabbare en nerlänken "384kbit/s" i det vanliga 3g systemet.
smile

Obs obs obs, där du har hsdpa så är alla fall upplänken 384kbit/s, dvs 64kbit/s har du bara om du är på ett vanligt umts nät.

Tyvär vet jag inte var hsupa stödjs, om det är på alla plattser som stödjer hsdpa eller bara vissa med haspa "7.2mbit" eller liknande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Där jag bor ska jag kunna få 2 mbit enligt Tre. Är det då hsdpa? Upplänk på 384 kbit/s?

7

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

2mbit låter knasigt.

Men möjligen 1.8mbit.

Det finns en del olika hsdpa hastigheter 1.8, 3.6, 7.2 och kanske  14.4 mbit innom några år tongue

Men har din station 1.8mbit så skall den ha 0,3mbit upplänk också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Jag har tänkt mycket på att avsluta mitt Comhem abonnemang, men det finns om anledningar varför jag har inte gjort det ännu:

- FTP sessioner hos TRE är max 500-600kbps. Om man har 3Mbps eller 6Mbps resultat på TP-Test, så betyder det att man kan ha multipla FTP sessioner samtidigt. Grejen är att jag kör mycket streaming till min moddade XBOX över FTP, och halv megabit räcker inte.

-Online gaming är inte så himla viktigt hos oss, men det är nödvändigt för mig att behålla en låg latency och tillräckligt hög upplänk (minst 80-90kbps) för IP-telefoni eftersom vi har en DOVADO WRG burk med HSDPA PC kort. Enda nackdelen är att som alla nät, nåt kan gå fel och det är bra att ha backup. Men, jag måste erkänna också att TRE har haft bättre uptime än Comhem på senaste året!

-Jag har en suverän Novatel Wireless HSUPA prototyp modem jag provkör, som gav mig runt 1.4Mbps upplänk i snitt, som passar mig ganska fint med tanke på att jag har webcam hemma, men har märkt att TRE har på sistone lekt runt med hastigheterna, så att det blir 128kbps end dag, 384 nästa, och sen 1.4Mbps den tredje.....så jag tänker avvakta tills jag ser mera permanenta siffror på plats.

Annars, finns det verkligen ingen anlednign att inte kapa trådet! :-)

9

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Fungerar det att se på t.ex. Youtube från dator/x-box med Tre 1,8 mbit? Vad får man ge för ett modem som fixar HSUPA?

Är det hanterbart att ladda torrent med 3G? Problem med att hålla uppe sin ratio?

10 Senaste redigerad av Hup (2007-11-06 07:00:01)

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Nu har jag införskaffat bredband via Tre. Köpte det på den lokala Tre butiken och blev bjuden på anslutningsavgiften. Har fått runt 1,5 mbit upp och 0,3 mbit upp. Ska tydligen uppgraderas före årsskiftet.

Såg under gårdagskvällen att modemet växlade mellan HSDPA och UMTS (blått och turkost). Kan detta bero på dålig mottagning?

11

Sv: Ersätta comhem 8 Mbit med 3G?

Det beror ofta på hur pass mycket du belastar modemet.
Gör du inget så idlar den på UMTS och när du drar igång nått så slår den över på HSDPA.
Det är enligt vad jag upplever.

Ang torrent så måste man begränsa anslutningarna kraftigt annars får modemet spader.
Testa att sätta till max 25 anslutningar totalt så kan du testa dig fram med att höja.
När det blir för många anslutningar så tappar man kontakten med modemet och måste ta ut och sätta i det igen.

Youtube skall inte vara några problem, kanske inte går lika snabbt att buffra igång osv men det funkar.

HSUPA modemen går på nått i stil med 3 tusen, har inte kommit så många sådanna en så länge så priset kanske faller när de börjar komma ut mer.

Huawei E270 är mer eller mindre som E220 fast har HSUPA samt liten annan design.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!